Marulk Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Vil prøve å forbedre frontsettet i bilen.(2 diskanter og to høytaler i dørene) Og vil i første omgang bruke mest mulig av hva jeg har liggende.. Men jeg sliter litt med hva som blir best mulig oppsett, hvilke høytalere fungerer best i dørene ? Er Accord 94-96 mod med 5,25" originalt, har lest at 6,5" passer om man modifiserer litt. MEN har også lest at lyden kan være like bra om ikke bedre med 5,25" som passer i orginalfestene kontra hjemmelaga fester til 6,5". Bør jeg da bruke disse 5,25": http://www.dealtime.co.uk/xPF-Blaupunkt-TSx542 Eller disse 6,5":http://www.sony.ie/view/View.action?section=ODW+SS+ALL+Products&productcategory=In-Car&site=odw_en_IE&page=AllProductsInCategory 6X9 høytaler i dørene er vel bare tull eller ?? Ville drive dem med en Mac thunder 4000 forsterker 4*100W. Jeg har ikke delefilter og vil derfor bruke Sinus live tweeter til diskanter: Mens dørhøytalerene blir kjørt uten filter ? Vil dette spille bra eller bør jeg heller tenke på basshøytalere siden jeg ikke har delefilter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Vil prøve å forbedre frontsettet i bilen.(2 diskanter og to høytaler i dørene)Og vil i første omgang bruke mest mulig av hva jeg har liggende.. Men jeg sliter litt med hva som blir best mulig oppsett, hvilke høytalere fungerer best i dørene ? Er Accord 94-96 mod med 5,25" originalt, har lest at 6,5" passer om man modifiserer litt. MEN har også lest at lyden kan være like bra om ikke bedre med 5,25" som passer i orginalfestene kontra hjemmelaga fester til 6,5". Bør jeg da bruke disse 5,25": Eller disse 6,5 6X9 høytaler i dørene er vel bare tull eller ?? Ville drive dem med en Mac thunder 4000 forsterker 4*100W. Jeg har ikke delefilter og vil derfor bruke Sinus live tweeter til diskanter:Mens dørhøytalerene blir kjørt uten filter ? Vil dette spille bra eller bør jeg heller tenke på basshøytalere siden jeg ikke har delefilter? Du må jo ha deling, når du ikke bruker coax. Men det 6,5" settet vill gi vesentlig bedre lyd, en 5,25" sette. de 6,5" er jo egen bass/mellomtone og egen diskant, i forhold til den enkle coax 5,25" men du bør jo dele mellom diskant og mellomtone. delefilter koster jo ikke stort. dynaBel 2-veis delefilter, pris pr. stk NOK 98.00 Pris eks. mva NOK 78.40 Delefilter 2 veis Delefrekvens 4.000Hz - 12dB/okt Inngangen og utgangene er gullbelagte Gjennomsiktig hus God komponentkvalitet God belastbarhet - 100W RMS Mål (LxBxH) 120x65x34mm dynabel Med modifisering i bilen for å få inn 6,5" er egentlig ingen problem. først må du tillpasse så du får inn 6,5" tillpasse deksel og hull. også sørger du bare for att det er tett rundt hele, slik att for og bakside ikke er åpent. kan bruke masse ulike produkter for å få til dette. 6X9" i dørene er heller ingen dårlig ide. men kan gi en del problemer å få tillpasset, men det går. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marulk Skrevet Juli 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Har lest at 6X9 ikke gir riktig lydbilde, men heller ofte spiller høyt og stygt ?? Hva er coax? Høytaler uten diskant ? Har et par av dynaudio 6,5" også liggende, men blir ikke klok på dem? Likner på disse : Er dette coax ? Tror også de er litt forskjellige iom. den ene er fra bakdør og den andre er fra frontdør.. og da blir vel lyden helt feil ? Diskanthøytalerene ligner også på disse, men de passer ikke i "hullet" slik at jeg enten må skjære et hull i dekselet eller legge den nedi hullet under rammen? Mister jeg mye lyd på å legge dem nedi? Fleste diskanter stikker jo ut, gjerne i retning hode ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Har lest at 6X9 ikke gir riktig lydbilde, men heller ofte spiller høyt og stygt ?? Hva er coax? Høytaler uten diskant ? Har et par av dynaudio 6,5" også liggende, men blir ikke klok på dem? Likner på disse : Er dette coax ? Tror også de er litt forskjellige iom. den ene er fra bakdør og den andre er fra frontdør.. og da blir vel lyden helt feil ? Diskanthøytalerene ligner også på disse, men de passer ikke i "hullet" slik at jeg enten må skjære et hull i dekselet eller legge den nedi hullet under rammen? Mister jeg mye lyd på å legge dem nedi? Fleste diskanter stikker jo ut, gjerne i retning hode ? Nei, det er ikke coax. det er komponent system eller sett. altså du har sepperat diskant og bass/mellomtone, og eget delefilter. Coaxs er de 5,25" du har bilde av. Altså hvor diskanten ligger i bass/mellomtonen og mangler den ekstra delefilter saken. Du sier du har ett lignende dynaudio 6,5" men har sitti på ulike plasser. Det spiller ingen rolle, så sant dem er like. Altså heter dem det samme, eks: Dynaudio 165 F samme med diskantene og delefiltera. (jeg fant opp dette navnet) Les hva det står på dem, det står sikkert noe på magneten til bass og diskantene, står det samme så er dem like. eneste, serie nr vill bli ulike. Samme bør du kunne lese på delefiltrene. Om diskant og bass er ulike, men filtrene er like, så kan du bruke de filtrene på det andre 6,5" - !" sette du nevnte først. Sitter diskanten høyt oppe, så behøver ikke altid diskanten å peke mot deg. Men det er ofte en fordel. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marulk Skrevet Juli 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Jeg har kun høytalerene ikke delefilter, må kanskje gå til innkjøp av det ;) Høytalerene ser helt identiske ut, men vet ikke hva de heter.. Har volvo/dynaudio klister på siden Nr1: BQ7TA 04W23 12Oh (m'en muligens slitt vekk??) C2 23 Nr2: BQ7TA 04W26 4 Ohm C2 26 Diskanten sitter på dashbordet så den er jo ikke veldig høyt plassert, er redd jeg mister lyden ved å putte den nedi dashbordet kontra med rammen over... Takk for svar :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Jeg har kun høytalerene ikke delefilter, må kanskje gå til innkjøp av det ;) Høytalerene ser helt identiske ut, men vet ikke hva de heter.. Har volvo/dynaudio klister på siden Nr1: BQ7TA 04W23 12Oh (m'en muligens slitt vekk??) C2 23 Nr2: BQ7TA 04W26 4 Ohm C2 26 Diskanten sitter på dashbordet så den er jo ikke veldig høyt plassert, er redd jeg mister lyden ved å putte den nedi dashbordet kontra med rammen over... Takk for svar :D Ok, det er snakk om orginal volvo høyttaler. jeg hadde droppa dem, men fra hva jeg kan se, så er dem like. Diskant i dashbord, det blir høyt, lav plassering, så snakker vi helt nede ved føttene omtrent. Dashbord er jo orginal diskant plass, og bør gå ganske greit, jeg hadde prøvd der i første omgang. Delefilter bør du kjøpe. sjekk linken jeg ga tidligere. Syns ikke kjøpe noe billigere, det blir ofte bare dårlige greier. men kjøp gjerne brukt. om du får fatt i delefiltre da. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marulk Skrevet Juli 24, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Sony høytalerene jeg viste til lengre oppe vil spille bedre?? Tror det skal være ganske bedre trøkk i dynaudio sine, men hadde lagt dem vekk ettersom jeg troddde de var helt forskjellige ? 4 Ohm gir vel ikke samme lyd som 12 Ohm ? Kommer fra Volvo S80 forresten. Taper jeg mye lydmessig på å legge forsterkeren i bagasjerommet ? Med tanke på kabellengde ? Finner jo faen ikke plass fremme, kan vell ikke pakke den inn under teppet heller pga. varme? Fint at du gidder å hjelpe meg.. :D:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Severin Skrevet Juli 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2008 høytaler koblet i 4ohm gir mer lyd enn høytaler koblet i 12 ohm.... Er jo uansett ingen bilstereokomponenter som har impedanse på 12 ohm:P Siter Citröen Xantia 1.9 TD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marulk Skrevet Juli 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2008 Det står da 12 Oh, på samme plassen det står 4 ohm på den andre. (Kan se ut som om m'en er slitt bort) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Juli 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2008 Sony høytalerene jeg viste til lengre oppe vil spille bedre??Tror det skal være ganske bedre trøkk i dynaudio sine, men hadde lagt dem vekk ettersom jeg troddde de var helt forskjellige ? 4 Ohm gir vel ikke samme lyd som 12 Ohm ? Kommer fra Volvo S80 forresten. Taper jeg mye lydmessig på å legge forsterkeren i bagasjerommet ? Med tanke på kabellengde ? Finner jo faen ikke plass fremme, kan vell ikke pakke den inn under teppet heller pga. varme? Fint at du gidder å hjelpe meg.. :D:D Hm! så ikke att du skreiv 12 ohm på den ene. Hørtes veldig merklig ut, men kan være slik for demping av frontsett i forhold til bakhøyttalere i den aktuelle bilen, uten å måtte bruke fader i spilleren. Hvorfor jeg sier Sony, er fordi jeg liker ikke forholdet mellomtone og diskant i Volvo orginal høyttalere. Ikke bassen i seg selv ;-) Men nå som jeg fikk med meg 12 ohm/ 4 ohm. så er jeg ikke i tvil. Sette forsterker i bagasjen går helt fint, bare ha litt grøvere kabler en hva som sitter orginalt i bilen du. Etter som jeg vill att du handler delefilter, så kan du kjøpe høyttaler kabler på samme stedet. dem har gode fine og billige kabler, kjøp en go rull, så du har nok. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marulk Skrevet Juli 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2008 Ok, men jeg vil ivertfall prøve dynaudio høytalerene.. Er overbevist om at disse er bra. Kan jeg endre ohm slik at den blir lik på begge høytalerene ? Og når jeg bruker et delefilter fordeler den også effekten? Slik at om den har 100W inn får hver speaker 50W ? Forsterkeren jeg vil bruke er en Mac-Thunder 4000 av (Mac Audio?), sliter med å finne spec's på denne. Står 4X100WATTS MAX men er det ikke RMS man skal se på som nominell ? Er denne det er snakk om :http://audio-video-foto.hyperinzercia.sk/autoradia/inzerat/394522-4-kanal-mac-audio-thunder-4000-ako-novy-4x100wat--ponuka-kosicky-kraj/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Juli 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2008 Ok, men jeg vil ivertfall prøve dynaudio høytalerene..Er overbevist om at disse er bra. Kan jeg endre ohm slik at den blir lik på begge høytalerene ? Og når jeg bruker et delefilter fordeler den også effekten? Slik at om den har 100W inn får hver speaker 50W ? Forsterkeren jeg vil bruke er en Mac-Thunder 4000 av (Mac Audio?), sliter med å finne spec's på denne. Står 4X100WATTS MAX men er det ikke RMS man skal se på som nominell ? Er denne det er snakk om :http://audio-video-foto.hyperinzercia.sk/autoradia/inzerat/394522-4-kanal-mac-audio-thunder-4000-ako-novy-4x100wat--ponuka-kosicky-kraj/ Det å endre motstanden blir heller dårlig resultat du kan i teorien sette en 8 ohm motstand i serie med en på 4 ohm. Men dette trur jeg bare blir tull. Sorry, er den ene 12 ohm og den andre 4 ohm, så blir det nok bare krøll, du vill ikke få dem til å spille likt. Når det gjelder delefilter, så fordeler den signal til diskant og til bass/mellomtone. ett delefilter til vær side. I teorien så blir effekten delt, men effekt går jo altid ditt det trengs mest, vansklig å si om det går 70W ditt og 30 W ditt. Kommer anpå så mye. Men forsterkeren. 100W Maks er ikke akkurat mye. kan ikke finne ut hva den er i RMS 30 - 40W RMS kanskje umulig å si. Sikkert helt ok til de høyttalerne du sitter med. Men kjøp delefilter, og prøv Sonyene. Jeg tviler på att du fikser de andre, når dem er så ulik motstand. Men, se litt på den 12 ohm, kanskje det er lagt inn en motstand der, som kan fjernes. Alt. mål dem. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marulk Skrevet Juli 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2008 Tenkte å brokoble fra 4 til 2 utganger(200W max), får vel grei lyd da ? Kan jeg bare måle med et multimeter for å sjekke motstanden i høytalerene :)? Edit: Så litt nøyere på høytalerene.. ingen motstand, de er kliss like... Veier faktisk nøyaktig det samme også.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Juli 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2008 Tenkte å brokoble fra 4 til 2 utganger(200W max), får vel grei lyd da ? Kan jeg bare måle med et multimeter for å sjekke motstanden i høytalerene :)? Edit: Så litt nøyere på høytalerene.. ingen motstand, de er kliss like... Veier faktisk nøyaktig det samme også.. Du kan fint måle med multimeter, og skal da få den oppgitte ohm. Men det forteller deg ingenting om hva motstanden blir, når høyttaleren belastes med musikk. Jeg foreslår att du får fatt i delefiltere også får du prøve, etter hva jeg forsto, så er diam på bass/mellomtonene til de ulike setta dine like, så da kan du jo bytte fram og tilbake, før du velger ;-) Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg