Gå til innhold

tune 520i 1997

Ranger emnet


stigyboy

Anbefalte innlegg

hei alle sammen!

 

for en stund tilbake i skade for å kjøpte meg en bmw 520i 1997..og er kjempefornøyd hittil..men(det er alltid et men) jeg er ikke helt imponert over ytelsen i bilen, tatt vekten i betrakning.

 

derfor spør jeg dere der ute med peiling på seiling, om dere kunne hjelpe meg med å finne ut hvordan jeg kan øke effekten i bilen slik at det merkes..

har et budsjett på ca 50.000 kr.

 

jeg vil også gjøre minimale endringer på det visuelle. kom gjerne med innspill her og:)

 

starter gjerne dette som et prosjekt hvor jeg tar rådene deres til etteretning, og legge ut masser av bilder... det er jo trossalt det som er gøy..

 

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/774/n738740481_1245296_2170.jpg

 

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/774/n738740481_1245279_6936.jpg

 

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/774/n738740481_1245329_4252.jpg

 

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/774/n738740481_1245330_4591.jpg

 

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/774/n738740481_1245325_2665.jpg

 

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/774/n738740481_1245323_1270.jpg

 

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/774/n738740481_1150103_6691.jpg

 

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/774/bmw_min_sin.jpg

 

 

MVH

Stigyboy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poster et ganske likt svar som i en annen tråd:

-----------------

 

Jeg tror faktisk det blir billigere/bedre å kjøpe en E39 540i delebil fra Tyskland og flytte over deler enn å gjøre det "skikkelig" med kompressor/turbo.. Delene du ikke trenger selger du bare videre til en god penge..

Ser at det koster fra ca 7000 Euro for en 98-modell 540i.. da kommer kun MVA i tillegg (dvs totalt ca 70000 kr TOTALT inkl mva). Siden du ikke skal registrere DEN bilen i Norge så kommer det kun MVA på prisen (+ eventuell frakt da)

 

Om din bil er eldre enn -98/99 så slipper du å betale for effektøkningen (over 10 år i Norge?)

 

Siden budsjettet ditt er 50000 kr så bør dette være innenfor.. vil tro at du får mer enn 20000 kr for alt mulig av utstyr som er "til overs". Får jo kanskje 5000 kr for felger, 2000 for cd-spiller (org), 5000 for seter (minst!! om det er skinn)

 

Om det er sport + skinn + el/memory så kan jeg gi deg 10000,- for sand beige skinn for eks)

 

Bare noen tanker fra meg.

Og dere andre; vennligst korriger meg om jeg tar feil om noe. Og så tror jeg bilen må være eldre enn 10 år (i Norge) for å slippe avgift for effektøkning.

 

edit: info om effektøkning finner du i denne flotte tråden

http://www.bilforumet.no/opplysningen/98160-priser-regler-ang-effekt-kning.html

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du nå så sikker på dette?? Jeg er TEMMELIG sikker på at det ikke har noe med 01.01.96 å gjøre, men 10 år..

 

Grunnen til at alle tror det er 01.01.96 er vel at det var det første årstallen man hadde å forholde seg til. så ble det 01.01.97 i 2007...?

 

edit: reglene gjelder jo for biler som er nyere enn 01.01.96 , men så er det bruksfradrag på 100% etter 10 år da:

(sakset fra en annen tråd)

 

---------------

 

Satsene for bruksfradraget er:

 

* Over 1 år : 15%

* Over 2 år : 30%

* Over 3 år : 45%

* Over 4 år : 55%

* Over 5 år : 65%

* Over 6 år : 75%

* Over 7 år : 85%

* Over 8 år : 90%

* Over 9 år : 95%

* Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

 

-------------------------------

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du nå så sikker på dette?? Jeg er TEMMELIG sikker på at det ikke har noe med 01.01.96 å gjøre, men 10 år..

 

Grunnen til at alle tror det er 01.01.96 er vel at det var det første årstallen man hadde å forholde seg til. så ble det 01.01.97 i 2007...?

 

edit: reglene gjelder jo for biler som er nyere enn 01.01.96 , men så er det bruksfradrag på 100% etter 10 år da:

(sakset fra en annen tråd)

 

---------------

 

Satsene for bruksfradraget er:

 

* Over 1 år : 15%

* Over 2 år : 30%

* Over 3 år : 45%

* Over 4 år : 55%

* Over 5 år : 65%

* Over 6 år : 75%

* Over 7 år : 85%

* Over 8 år : 90%

* Over 9 år : 95%

* Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

 

-------------------------------

 

Ja, jeg er sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen kilder på dette?

 

Jeg har kilde for mitt utsagt nemlig:

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131780&epslanguage=NO

 

Sitat derfra:

Det skal betales tillegg i engangsavgiften samt eventuell vrakpantavgift dersom motorvogn før 10 år fra førstegangs registrering her i landet, har endret avgiftsmessig status til en avgiftsgruppe med høyere avgiftssats eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen.

 

Og fra samme side:

I utregnet tilleggsavgift gjøres det et fradrag for registreringstiden. Fradraget regnes fra dato for første gangs registrering her i landet til tidspunktet for statusendringen. Det oppnås ikke bruksfradrag lenger tilbake i tid enn dato for første gangs registrering her i landet dersom en ønsker å statusendre et bruktimportert kjøretøy.

 

Satsene for bruksfradraget er:

 

* Over 1 år : 15%

* Over 2 år : 30%

* Over 3 år : 45%

* Over 4 år : 55%

* Over 5 år : 65%

* Over 6 år : 75%

* Over 7 år : 85%

* Over 8 år : 90%

* Over 9 år : 95%

* Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

 

Så.....

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann...

har nå funnet ut at ny motor ikke blir aktuelt.

men har funnet en annen løsning på tuningen..her er hva jeg vil gjøre:

chipping-ekotuning-pluss 15%

effektannlegg-ukjent økning

KN performance-kit-ukjent økning

KN Powerblanket-8 hk økning

KN coolpipe-tilbehør til kn kitet

sportskam-15% økning(lar dette seg gjøre?)

Sports innsugnings-manifold-15hk økning(lar dette seg gjøre?)

tårnstiver

shortshift gir

 

 

dette vil koste meg mindre..men mangler dessverre kunskapen til å sette dette sammen..

dette trenger jeg hjelp til av de som kunne tenke seg det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte kompressor på min BMW 540 for noen år siden, men den hadde gått litt langt i førge ESS Tuning.. og da var det snakk om under 200000 km..

 

Men en 520-motor koster jo nesten ingenting da! Men så er det jo andre ting som blir slitt også da sikkert..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du nevnte der kan du spare deg for. Det hjelper ingenting på ytelsen. Eneste alternativet du har er enten turbo eller kompressor. PS! Du kan ikke bare regne sammen antall HK som produsentene lover på hvert produkt. Hvis du hadde fått en proffesjonell motorbygger til å bygge en motor til deg, så hadde du kanskje klart en 180-190 kjørbare hk hvis du hadde heist kompressjonen, nye kammer, annet innsug, tilpasset eksos/grenrør, datasprut osv. Det sier seg selv at da er det enklere å sette bort bilen til ESS. Eller så kan du bare bytte bilen i en 523i eller 528i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk rayen!

er meget fornøyd med ekstriøret!

 

som sagt så er jeg ingen ekspert på motorer..men vil gjerne oppdatere motoren(er alt for treig etter min mening)

 

tror dere ess tuning ville gjort noe med min bil da..hvis jeg hadde gitt dem grønt lys selv om bilen hadde gått langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår