Gå til innhold

Audi 80 1991mod. lager smellelyder

Ranger emnet

ola_dunk

Anbefalte innlegg

Audi 80 1991mod.1600.... lager smellelyder når jeg kjører i oppoverbakke når jeg gir gass i første gear.. lyden kommer fra høgre side fremme ved forhjul.. Kan det være stikkakselen som er slitt ???

hvordan skifter man den ?

hvem selger rimelige slitedeler ?

har du en brukt liggende eller andre deler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Audi 80 1991mod.1600.... lager smellelyder når jeg kjører i oppoverbakke når jeg gir gass i første gear.. lyden kommer fra høgre side fremme ved forhjul.. Kan det være stikkakselen som er slitt ???

hvordan skifter man den ?

hvem selger rimelige slitedeler ?

har du en brukt liggende eller andre deler :-)

Har akkurat skiften den ytre drivknuten på bilen min, hørte en "bankelyd" fra høyra forhjul når bilen dro ganske tungt i motbakker o.l. og og av til når jeg svinga mot venstre. Om man hører lyden hele tiden, kan en bare trykke inn clutchen og går den vekk da er det nok drivknuten og ikke hjullageret feks. Koster rundt 2000 på mekonomen osv eller evt 599 på biltema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig klikkelyd... høres ut som lyden kommer fra på venstre side litt mot motor. Hører den kun når jeg gir gass og i oppoverbakker ve press..

er det den indre eller ytre??? kan man kjenne ved å vri på akslingen?

Trod det må være ytre, og jeg kunne ikke kjenne noe, eller se noe galt med den gamle for den del, men lyden forsvant når jeg skifta.

Jeg hørte det eterhvert også når motoren bremser i nedoverbakker og den slutta når jeg trykte inn clutchen så var må det neste være den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trod det må være ytre, og jeg kunne ikke kjenne noe, eller se noe galt med den gamle for den del, men lyden forsvant når jeg skifta.

Jeg hørte det eterhvert også når motoren bremser i nedoverbakker og den slutta når jeg trykte inn clutchen så var må det neste være den.

hvordan skiftet du den (hva må løsnes) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan skiftet du den (hva må løsnes) ?

Ta av senterbolten som holder den i hjullageret (må bruke noe med lang arm for å få den av) så kommer det litt ann på siden, venstre er mye enklere enn høyre, der er det 6 skruer som holder akselen på plass inne ved girkassen, der er den noen 12 tagget torx skruer som jeg måtte kjøpe en spesial nøkkel til de. Så var det nok å løsne de 3 skruene som vel bestemmer camber vinkelen, så det må merkes av før du skrur de opp. Da skal det være mulig å få akselen ut av festene, men jeg måtte sette en liten jekk under bremseskiva for å få ut hele akselen. Så når den er ute, er der et klips som holder den ytre drivknuten på plass inni, mulig det finnes verktøy for å få den av, men jeg bare skrudde bolten på plass til den ble pressa av, og da er delen som skal skiftes av. Så er det bare å reversere prosessen.

Håper det hjalp, bare still spm om jeg forklarte noe dårlig.

PS, pass på at du får en del med ABS på om du har det, det er en ekstra skive med tagger på drivknuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det nok å løsne de 3 skruene som vel bestemmer camber vinkelen, så det må merkes av før du skrur de opp.

......................................................

Hva mener du med cabervinkellen. hvordan skal den merkes???

Noen bilder/link...

der var du jammen heldig, hehe. kona mi var å tok bilder av meg akkurat når jeg hadde skrudd av de. Siden jeg har brukt en del tid i garasjen i sommer, tok hun de som sommerminner, hehe.

n722230275_3868716_1320.jpg

Her er skruene midt i bildet på undersiden av bærearmen, er ikke mekaniker så er ikke så stødig på fagutrykk og deler, men jeg gjør så godt jeg kan, hehe. Enkleste måten å merke det er å ta en syl eller et skrujern og merke av der de overlapper slik at du vet hvor lang inn de var når du skal stramme skruene igjen.

Du kan forøvrig se akselen ligge der klar til å tas ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider