Gå til innhold

95' astra 1,6 16v elektronikk (haster)

Ranger emnet


Rekord

Anbefalte innlegg

Fikk problem meg den nye bilen min i dag, (henta den på Onsdag) Kort og greit; motorlampen begynnte å lyse og bilen sloknet på lavt turtall(ved stopp og lignende)

 

jeg kjørte til sides første gang lampen lyste, motoren stoppet, jeg startet den igjenn og lampen forsvant. (måtte videre, sku rekke ett tog)

 

kjørte noen kilometer igjenn før lampen kom på nokk en gang. og sån fortsatte turen min helt hjem. Det kunne virke som om lampen kun kom på da jeg bremser på gir, og ikke ved konstant "pådrag."

 

Noen som kan tenke seg til hva det er, er det noe jeg kan gjøre noe med. Trenger bilen allerede på mandag. Må bare kjøre med nødprogram da vel?

 

På forrhånd takk!

Daihatsu Charade G11 Turbo

(SMÅBIL POWER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk tegn på at EGR ventilen din er gåen! Eller rettere sagt den er grodd igjen av sot og annet gørr. Du kan ta å koble ifra vakum slangen som går fra den å se om lampa blir borte da. Egr ventilen tar du ut senere å renser i diesel. Tro du meg, dette skjer med alle 1,6 16v astra å vectra! :) Har gjort dette på alle 4 jeg har hatt. EGR ventilen tåler i hvertfall rens 2 ganger. Bare prøv først å koble av vakum å se om det duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk tegn på at EGR ventilen din er gåen! Eller rettere sagt den er grodd igjen av sot og annet gørr. Du kan ta å koble ifra vakum slangen som går fra den å se om lampa blir borte da. Egr ventilen tar du ut senere å renser i diesel. Tro du meg, dette skjer med alle 1,6 16v astra å vectra! :) Har gjort dette på alle 4 jeg har hatt. EGR ventilen tåler i hvertfall rens 2 ganger. Bare prøv først å koble av vakum å se om det duger.

 

er det bare å koble av på insuget da? jeg trenger ikke blende slangen som da står igjenn inn på Ventilen?

Dette er den ventilen som ligger framme ved radiatoren sant? har du bilder av jobben fra en av de andre gangene du har gjort det?

Daihatsu Charade G11 Turbo

(SMÅBIL POWER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var nett en tur ute og prøvde. fant bare en vacum klokke som kunne ha noe med eksosen og gjøre. jeg drog av vacum slangen på denne og blenda den slangen som da sto på en føler like ved.

dette ble gjort uten resultat.

men min teori var rett, motorlampen lyser bare når du bremser på gir. og motoren stopper da den kommer ned mot 1000 omdreininger.

motorlampen slokner med en gang jeg starter bilen igjenn. og du kan kjøre uten problem. helt til du bremser på gir, eller må stoppe opp for fx vikeplikt.

tror du/dere fortsatt det er EGR ventilen som er grodd?

Daihatsu Charade G11 Turbo

(SMÅBIL POWER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Du kan faktisk sjekke om viftereima di er stram nok. Den kan slure litt å det vil fremkalle den helsikes motorlampa! Skjer det ikke noe da så må du få renset EGR ventilen din. En ting du kan prøve er å virkelig gi jernet i fri for å blåse ut dritt. Men dette er ikke noe du bør gjøre for mye...

EGR ventilen ligger helt bak på motoren mot torpedo vegg. Har desverre ingen bilder. Sorry for tregt svar men fint vær!!

Det kan hende at du må til et verksted med diagnose apparat for å stille tilbake feilkoden, pga den kan fort komme tilbake.

Diagnose koster fra 250- 500 å det trenger ikke å være merke verksted. Dette gjør du selvsagt etter at den er renset.

For å komme tilbake et av spørsmålene dine så er det slangen som går til vakum klokka ved radiator. Ta den av å tett den med en skrue. Den må bli helt tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Du kan faktisk sjekke om viftereima di er stram nok. Den kan slure litt å det vil fremkalle den helsikes motorlampa! Skjer det ikke noe da så må du få renset EGR ventilen din. En ting du kan prøve er å virkelig gi jernet i fri for å blåse ut dritt. Men dette er ikke noe du bør gjøre for mye...

EGR ventilen ligger helt bak på motoren mot torpedo vegg. Har desverre ingen bilder. Sorry for tregt svar men fint vær!!

Det kan hende at du må til et verksted med diagnose apparat for å stille tilbake feilkoden, pga den kan fort komme tilbake.

Diagnose koster fra 250- 500 å det trenger ikke å være merke verksted. Dette gjør du selvsagt etter at den er renset.

For å komme tilbake et av spørsmålene dine så er det slangen som går til vakum klokka ved radiator. Ta den av å tett den med en skrue. Den må bli helt tett.

 

 

 

takk for gode tips. Jeg har renset ventilen og skjermet den. men uten resultat. skal se litt mer på det i morgen da jeg rett og slett ikke orket i dag.

reima har jeg heller ikke sett på tar det også i morgen.

Daihatsu Charade G11 Turbo

(SMÅBIL POWER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår