Gå til innhold

Mazda 6 automatgir

Ranger emnet

olechr1

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en Mazda 6 med automatgir. Har ingen erfaring med automat fra tidligere. Ser utifra bildene på finn.no at det finnes 2 gir jeg ikke vet hva er, de er merket henholdsvis med "S" og "L". Disse er i tillegg til "Drive","Nøytral", "Park" og "Reverse". Noen som vet hva disse girene er til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S = sport = girer mere agresivt og girer på et høyere turtall

L = Lavserie = bruker kun de laveste girene

I tilegg har du en knapp på girstange som det står "hold" på,har låser kassen seg i det giret du er i,greit hvis du skal opp en bakke på glatta og ikke vil at kassen skal gire.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S = sport = girer mere agresivt og girer på et høyere turtall

L = Lavserie = bruker kun de laveste girene

I tilegg har du en knapp på girstange som det står "hold" på,har låser kassen seg i det giret du er i,greit hvis du skal opp en bakke på glatta og ikke vil at kassen skal gire.

Sikker på dette? Vi er enig om "L", men ifølge wikipedia så står "S" for second. kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission (Se under "Automatic transmission modes")

Nå ble jeg usikker :p hehe

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble jaggu litt usikker selv,brukte vel aldri denne funksjonen noe da jeg syns den gira heilt greit I "D".

"L" brukte jeg ned bakker og "hold" opp bakker på glatta ellers var det "D" som ble brukt.

Når jeg tenker meg om så kan det være forskjell fra bil til bil. På mutterns hyundai accent med automat står det "L" og "2", der "L" er lavgir (bare bruker 1 giret) og "2" er første og andre gir. Kan være forskjell som du sier Odd-Helge at når det står "S" så betyr det sport. :)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

L:1-2 gir, hold låser første gir.

S:1-3 gir, hold låser andre gir.

D:1-4 gir + overdrive, hold låser tredje gir

Slik fungerer kassa på min (04 mod 2.0)

Edit: har nå vert å sjekka og oppdatert info.

Kan legge til at 2liter motoren til mazda er relativt svak på moment, slapp og lite økonomisk i kombinasjon med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider