Gå til innhold

Nytt prosjekt for en rusten man

Ranger emnet

Tettis

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal til å begynne på et nytt prosjekt i bilen min. For 3 ås siden drev jeg en del med dette men med tiden har jeg blitt litt rusten. Så jeg søker derfor litt råd her :)

Jeg skal bygge en sub kasse som skal ha 2x12" med bassrefleks rør (2 stk på 10x26cm)

Jeg husker at på mine forige kasser, brukte jeg isolasjon (god gammel biltema isolasjon) og limte fast på alle innvendinge vegger i kassen. Så ser jeg på ferdig kasser som er til salgs i diverse butikker, og ser at de ikke er isolert. Er dette fordi det ikke er nødvendig med isolasjon i kasser som ikke er tett? Altstå bassrefleks med rør?

En annen ting. Detter er ikke noe stort prosjekt, skal bare ha en enkel kasse skreddersydd for bilen og en forsterker. Er det dumt å skru forsterker fast i sub kassens side/bakside? Evt andre gode tips om hvor jeg kan ligge den på en greiest mulug måte? Hadde jo vært best å festet den men kan ikke det i bagasjeroms gulvet.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassrefleks-kasser skal helst ikke, får vel nesten si i teorien så jeg ikke blir verbalt skutt, dempes av typen ull... luften som skal ut av porten skal ha mest mulig fart, for å si det litt enkelt. Lukkede kasser kan dog dempes med ull for at elementet skal lures til å tro det jobber i en litt større kasse, men lydresultatet/kvaliteten kan variere. Det er endel personlige oppfatninger og litt voodoo rundt dette, så det enkleste er å stole på egne ører og prøve seg frem selv... dog kan f.eks. asfaltmatter bidra til å dempe resonanser fra selve kassen, og det er gunstig. Men skumgummi/ull/vatt gjør altså ikke dette, det demper kun lufttrykket inni kassen.

Sette fast forsterkeren i kassen går greit. Noen mener vibrasjonen i kassen vil "riste løs" innholdet i forsterkeren, men da er problemet heller kvaliteten på kassebyggingen enn feilmontert forsterker... enhver aktiv subwoofer har jo forsterkeren innfelt i kassen, og det er intet spesielt med slike forsterkere kontra separate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar.

Bilen er en Opel Astra 99 modell Cupe.

Planen er å bruke de orginale høytalerene som er i bilen fordi jeg syntes de spiller ganske bra (sikkert noen her som vrir seg i grøss når jeg sier dette :D) Med tiden kan jeg heller bytte ut de men noen som spiller litt bedre evt med en gang hvis jeg ikke blir fornøyd.

En annen ting jeg har tenkt litt på, er å fjerne hattehyllen og lage plass til noen høytalere ved ved siden av sub kassen. Er ikke helt sikker på hvordan det vil bli.

Har det forresten noe å si hvilken side jeg har rørene? Kommer til å ha subbene vendt bakover sånn at man ser inn på de når man ser inn i bagasje rommet.

Legger ved noen bilder i neste post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider