Gå til innhold

Forslag på forsterker til en rimelig pris som gir bra med futt fra seg ?

Ranger emnet

andy3000

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg 2 MTX 5000subwofere er det mulig og få de til og spille samtidig at det ikke blir treghet på noen av de. i såtilfelle hva er det jeg må passe på for at det ikke skal bli treghet. Og hvilken forsterker burde jeg ha? Jeg må innrømme at eg er helt blank når det gjelder ohm og sånt. Så om det er noen som har sjans til og forklare litt så hadde det vært supert.

Dette er mitt første bilannlegg nemlig.:) gleder meg noe sykt til og få det i gang.

Takk for alle svar :)

Mvh André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha flere forsjellige sub'er er vel ikke noe forsjellig fra å ha flere forsjellige høytalere vel??

Hvordan forsterker du burde gå for vet jeg ikke, men uansett type burde Rms watt i X ohm på forsterker være lik Samlet rms watt i X ohm på sub'ene, evt kan du jo gå for 2 eller 3 monoblokker.

Hvis du har et stort anlegg kan det være smart å trekke både + og - til batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull! Gammel pub-myte uten rot i virkeligheten. "Glem" watt-oppgivelser på høyttalere, det har ingenting å si for sluttresultatet.

Nytter ikke å kjøpe kvalitets forsterker hvis den ikke er kraftig nok til å drive sub'ene. Og hvordan finner du ut hvor kraftig en forsterker er hvis du ikke tar med watt i beregningene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge ord i munnen på folk her, men antar han mente at det bare blir dumt å matche effekttålighet på sub'ene med kontinuerlig effekt på forsterkeren..

For mye effekt er ikke alltid nok veit du! ;)

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forsterker foreslår du da ?

Ikke mye vits å spør han om det.

Kan ikke så mange ord utenom Dynabel...

Spørs jo hva du er villig til å betale egentlig.

Er gjerne greit med noe du har nok strøm til å drive med mindre du har planer om å oppgradere litt ellers.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å kjøpe kvalitets forsterker hvis den ikke er kraftig nok til å drive sub'ene. Og hvordan finner du ut hvor kraftig en forsterker er hvis du ikke tar med watt i beregningene??
Da tror du sikkert på en annen pub-myte også, at en høyttaler på 1000 watt trenger en krafigere forsterker enn en høyttaler på 100 watt... :)

Det er ganske riktig watt som forteller hvor kraftig en forsterker er ja, om enn det kan måles på hundrevis av måter, men det behøver vi ikke ta her. Men antall watt fra en forsterker forteller intet om hvor høyt du kan spille tilslutt, om du ikke tar med følsomheten til høyttaleren i beregningene!

Følsomheten viser jo hvor mye desibel pr. tilført watt høyttaleren vil gi, og det er langt mer interessant enn hvor mange watt den høyttaleren tåler... en 100 watts høyttaler med 93db/w/m følsomhet vil spille dobbelt så høyt som en 1000 watts høyttaler med 90dB/w/m følsomhet koblet til samme forsterker... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye vits å spør han om det.

Kan ikke så mange ord utenom Dynabel...

Spørs jo hva du er villig til å betale egentlig.

Er gjerne greit med noe du har nok strøm til å drive med mindre du har planer om å oppgradere litt ellers.

det eg vil få til er jo å få så bra trøkk i som mulig da. helst under 7 000 og strøm og sånt hva er det eg trenger om eg vil ha maksimalt med trøkk av de da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eg vil få til er jo å få så bra trøkk i som mulig da. helst under 7 000 og strøm og sånt hva er det eg trenger om eg vil ha maksimalt med trøkk av de da ?

OK. Kommer an på hva du har av strøm (batteri) og om du har oppgradert "the big 3" (kablene).

Får en del bra forsterkere for opp mot 7k.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider