Gå til innhold

motorbytte fra f til fk

Ranger emnet


Gunnar KRC

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en 230fk motor fra en 940 98mod som jeg skal ha i 240n min.

I bilen sitter det nå en 230f (100kw) og LH 2.4 ledningsnett, er det mye stress å bytte motor med tanke på ledningsnett o.l?

Den motoren som jeg skal bytte til er dønn orginal, hva kan jeg gjøre for å få ut minst 200hk av den? helst billigest mulig metode men det bør holde ei stund... :volvsmile

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Drit i den guiden!

 

Du har lh2.4, motoren har lh2.4, så det du må gjøre er:

* Lodde inn en formotstand per dyse

* Flytte 240 nett over på 940 motoren

* Montere 940 tenning og bensinhjerne i bilen

 

Om motoren der hadde startsperre, må du chippe hjernen. Jeg tror startsperre var der i 1998....

 

Ellers, bør du kanskje oppgradere bensinsystem, bytte ut til nytt bensinfilter og diverste "stage 0" inngrep.

 

200hk kan du dra ut av den motoren med en chip, samt da ladetrykksøkning. Det er ingen ulempe med 3" dp og større eksos enn originalt.

 

For å kjøre høyt trykk, bør du egentlig også ha tenningschip.

220hk er vel max du kan tyne ut av den stakkars 13c.

 

Ps., FK motoren kommer også originalt med ujusterbar wg... du kan bleede, du kan shimse, du kan montere over WG fra en FT eller kjøpe en ny WG som er enda bedre.

 

Men om du har planer for videre trim, prøv å få tak i en FT WG fra feks en utslitt 13C turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også ha ny bensinpumpe! Den som sitter under bilen, trykk-pumpa, den leverer ikke nok for turbo-bil!

I tillegg må du ha delene for montering av intercooler. Delenr står listet opp i guiden som ligger ligger som 1. svar her.

 

Ja det var startsperre på 98 modellene, så du må enten ha tak i en hjerne som er eldre, eller chippe den som hører til motoren (hvis du fikk med den da)

 

Har nylig gjort akkurat det her, så om jeg kommer på noen små detaljer så skal jeg si ifra :)

Men er uansett "helt" like motorer, så skal ikke by på mye problemer!

 

Hva slags girkasse skal du bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke tenkt på girkasse enda, blir foreløpig bare m47 som er der nå for jeg kommer ikke til å trimme den med en gang.

Men når jeg kommer så langt så tror jeg at jeg satser på m90 kasse.

MEN det er et par ting jeg ikke skjønner; hva ligger i å flytte 240 nett til 940 motorn? er det ikke bare å skru ut den gamle å sette inn den nye å koble sammen igjen?

Og montere 940 tenning, vil det si 940 hjerne? og hva er 3"dp?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke tenkt på girkasse enda, blir foreløpig bare m47 som er der nå for jeg kommer ikke til å trimme den med en gang.

Men når jeg kommer så langt så tror jeg at jeg satser på m90 kasse.

MEN det er et par ting jeg ikke skjønner; hva ligger i å flytte 240 nett til 940 motorn? er det ikke bare å skru ut den gamle å sette inn den nye å koble sammen igjen?

Og montere 940 tenning, vil det si 940 hjerne? og hva er 3"dp?

 

 

Hjerne som styrer tenning fra 940turbo..

3dp = 3" downpipe større eksos som går fra turboen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN det er et par ting jeg ikke skjønner; hva ligger i å flytte 240 nett til 940 motorn? er det ikke bare å skru ut den gamle å sette inn den nye å koble sammen igjen?

Og montere 940 tenning, vil det si 940 hjerne? og hva er 3"dp?

 

Jo, ledningsnettet er helt likt Bare å dra av alle kontaktene på motoren, lodde inn motstander, kaste inn motoren og koble opp alt som er.

 

Men du BURDE ta servo og dynamo fra f-motoren. Dette gjør alt mye lettere!

 

Det han mente med å montere 940 tenning, vil bare si å bytte tenningshjerne. Og du må selvsagt huske å bytte bensinhjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser litt på begge deler :) kommer snart med et oppsett på det jeg trenger så får dere rette det som er feil eller bør bedres!

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest en del her og der så nå prøver jeg meg på ett oppsett så får dere heller endre det som er galt og komme med innspill

Jeg vil foreløpig bare ha rundt 200hk helst i overkant men jeg kommer senere til å bytte turbo og kam + div så jeg vil ha en motor som tåler rundt 300++. Her er i hvertfall det jeg hadde tenkt meg i første omgang:

Jeg starter med eksosanlegg:

 

1: der hadde jeg tenkt meg et JT 3” Superflow anlegg med to potter. Holder dette til både 200 og 300hk?

 

2: Jeg skal bytte til en aluintercooler med 3” inn og ut rør, jeg skaffer og 3” LMM, er de som er med til 960 motorene og 234 motorene? Noen som har btw? Bruker samcoslanger for å koble dette sammen.

 

3:Wastegate må selvsagt byttes men til hvilken? Hvor sitter orginal wastegate og hva gjør jeg der den har vært?

 

4: Bensinpumpa tenkte jeg å bytte til en de har hos kollevold nr FAFP604 den går til ca 350BHP det holder vel det både til 200 og 300++?

 

5: Jeg trenger også en justerbar bensintrykksregulator 1:1,2 eller 1:1,4 noen som vet hvor jeg kan få tak i noe sånt? Leste en plass at kollevold hadde ombyggingssett til 230ft/k men hvilken?

 

6: Jeg leste også at s60r/v70r dyser passer bra til rundt 200-220hk men går disse også om jeg skal ha 300++? Kan jeg evt bruke noen dyser som passer både til 200 og 300hk?

 

7: Til chipping tenkte jeg vikingchips spesialchip men kan jeg bruke den både til 200hk og 300++? Er dette en chip til tenningshjerne eller bensinhjerne? Hviken chip trenger jeg til den andre hjerna da? Og når jeg har chippa de må jeg da ha en annen chip til tenningshjerna for å unngå startsperra?

 

8: Regner også med at jeg trenger H-profilråder til jeg skal ha 300++ men trenger jeg det om jeg bare skal ha litt over 200hk?

 

Har jeg da et bra oppsett til 200hk ++? Hva annet bør jeg bytte når jeg skal bytte turbo og kam og trimme toppen for å få en solid motor?

 

Girkasse og clutch orker jeg ikke tenke på enda, får heller ordne motor først :)

 

Unnskyld mange spm men er godt som ny i turbofaget :volvsmile

 

edit: hva er den beste måten å få justert turbotrykket på?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilforumet.no/200-serien/104282-motorresept-p-280-300hk-i-b230ft-fk.html

 

1: ja

 

2: ta ut innmaten i orginal LMM og sett den inn i et 3" rør ;)

 

3: WG sitter fast på turbo'n! Ei kort sylinder med et stag ut av.

Denne byttes ut med en justerbar, og gir dermed justerbart turbotrykk :)

 

4: ja

 

5: ring og spør ;) Progressiv bensintrykksregulator (justerbar) av typen som er 1:1,2 <-du skal ha

 

6: orginale dyser holder til 200.

 

7: du må ha forskjellig chip på 220 og 300-oppsett

ingen trim-chip har startsperre

 

8: som det står i linken øverst her; h-profil hvis du vil sove godt om natta ;) altså ikke noe must før du nærmer deg 300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, ledningsnettet er helt likt Bare å dra av alle kontaktene på motoren, lodde inn motstander, kaste inn motoren og koble opp alt som er.

 

Men du BURDE ta servo og dynamo fra f-motoren. Dette gjør alt mye lettere!

 

Det han mente med å montere 940 tenning, vil bare si å bytte tenningshjerne. Og du må selvsagt huske å bytte bensinhjerne!

 

jeg skjønner ikke helt dette med og lodde inn formotstander.

kan være at det er litt sent og jeg er veldig trøøtt.

når man montere fk tar man bensinhjerne fra fk, og setter denne på originale 940 grønne fk dyser .Hva er vitsen med den formotstanden. hjernen og dysene er jo det samme som i en 940.det er vell ikke annen motstand i 240nettet, alle ledningene er av samme lengde og av samme størrelse som ¨på et 940nett. er det en motstand som ingen skriver om allerede på 240nettet?

 

veldig artig med og få svar på dette for jeg er helt bortkommen og skjønner ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår