Gå til innhold

motorbytte fra f til fk

Ranger emnet


Gunnar KRC

Anbefalte innlegg

takk for tips til plassering av oljekjøler.

volvo240_tic: dette går desverre ikke pga IC og radiator...

Øyvind: Blir ikke oljekjølern litt nærme bakken der? og hvor har du gjort av frontleppa?

Er det dumt å plassere oljekjølern rett foran IC?

 

Når jeg handla IC hos BCB ble jeg anbefalt å ha ei el-vifte på den som jeg kan skru på de dagene det er 20-30 grader og sol... Jeg har ei vifte til en vectra radiator som jeg tenkte jeg kunne bruke til den, men eneste løsninga jeg har med plassering av dette er: Vifteblad fra motor, radiator, elvifte, IC, oljekjøler. Er det smør på flesk å ha den elvifta?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

noen som har ei formening om det er dumt å plassere oljekjøler foran ic? Skal fortsette på bilen når jeg kommer hjem fra jobb i dag så det hadde vært greit å visst :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips!! valgte å sette den litt høyere med tanke på vintern, kan ikke garantere at jeg er på veien hele tia så det hadde vært greit og faktisk slippe å bytte oljekjøler om en skulle vært uheldig å kjøre av :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slangene er 1,3m så de er lange nok. Her på lesja er det mye snø om vintern så om uhellet skulle vært ute så er det greit å gjemme ting litt unna :).

Har nå montert oljekjøler, IC og radiator så da får jeg se hvor bra det blir når jeg fyrer den opp :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kommer siste spørsmålet: Hvor mye hk kan jeg forvente av denne motoren? Er altså en 97mod FK med 531topp, justerbar wastegate (1bar,) 3" JT eksos, ecomax chip, powerfilter...

 

Og hvor mye hk kan det ha vert om jeg lada med 1,5bar? det skjedde pga en slange fra wastegate til resirkventil jeg glemte :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. Du glemte slangen fra turbo til wg du ja :P ja hvorfor ikke ;)

Orginalt turbo? Isåfall bikka du 250 på 1,5 bar vil jeg tru.. Folk sier jo 200-220 med 1 bar, og du har en bedre topp en det som vanligvis brukes, så på 1 bar havner nok du nærmere 220 enn standar-motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 13C skal du være glad om du får 220 ekte hk i motor.

200-220hk går, men da maxer du 13c.

 

1.5 bar ladetrykk på 13c gir deg ikke mer effekt enn 1 bar ladetrykk (kanskje du får en liten og kort effekt-peak, før du genererer såpass med varme at motoren din sier adjø :P ).

 

Anyhow.. Over 220hk, så må dyser og turbo byttes, samt du bør ha tenningschip og bensinchip som er tilpasset effekten du har som målsettning.

 

med 16t og ok str dyser, kan du dra ut ca 250-270 ekte hk.

(krever som sagt også tenning og bensinchip - tilpasset til oppsettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår