Rekord Skrevet Juli 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2008 Kjøpte meg ny bil her om dagen, men har fått problemer med annlegget: Bilen er en 95' Astra 1,6 stv. Jeg var ute og kjørte på fredag, ante fred og ingen fare. Plutselig ble det en intens skurre/knitre lyd i diskanten fremme på høgre side ( http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=124&katid=24&mid=m436&id=&vn=736 ) jeg ble ikke mindre stresset av at det begynte å ryke i tilleg. Spilleren ble slått av og diskantene demontert. Jeg isolerte kablene som da hang og slang. Slo på spilleren igjenn, alt fungerte fint. (Bare litt dårligere lyd) kjørte videre med musikk og en dråpe fortvilelse. Ett par timer senere begynte det igjenn, men nå nede i døren høgre side. Fryktelig skjærende og skarpende lyd. Jeg har gått over alt av ledninger 3/4 ganger og finner ingenting. Har isolert det som kan se skummelt ut og forstyrrelsen er der fortsatt. Ene tingen jeg kan finne er at jeg tror kondensatoen bare er koblet rett i jord. (kan være jeg tar feil, vet ikke hvordan jeg skal koble den) Vil dette skape skrapelydene og eventuellt være med på og ødelegge høytalerene mine? STRØMTILKOBLING: og så har jeg hørt at forsterker og kondensator bør ha samme jordingspunkt, stemmer dette? OUTPUT FORSTERKER: DELEFILTER BAK HØYRE (noe jeg mener er rett koblet) DELEFILTER FORRAN HØYRE (der diskanten ble sprengt) ledningene er her motsatt av de andre delefiltrene i bilen. Men viss jeg bytte om på WF og TW her, blir det bare kraftig skurring/knitring i døra. jeg hadde av input for og høre om det kom skurring da. ikke noe framme, men da kom det litt bak. høytaler i døren (som bare spiller diskant pga delefilteret): sprengt og sundplukket diskant: Spilleren: Forsterkeren: Og jeg vet det ikke er noe merkevare, og at de lyger på seg noen W. Så spar komentarene viss det er forsterkeren dere vil komentere. Og en annen ting, jeg har ikke koblet noe av dette. Jeg prøver bare og fikse skitet! :blunk: Ett lite video klipp av den moderate skrapingen som kom da jeg koblet fra delefilteret framme: Siter Daihatsu Charade G11 Turbo (SMÅBIL POWER) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klovnster Skrevet Juli 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2008 på bildet der du sier er av filteret som er på den diskanten som skurrer, så er diskanten kobla som WF da.. altså.. midbass/mellomtone i dette tilfellet, så ikke rart det skurra litt Siter '97 Polo Color Consept 1,6l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rekord Skrevet Juli 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2008 på bildet der du sier er av filteret som er på den diskanten som skurrer, så er diskanten kobla som WF da.. altså.. midbass/mellomtone i dette tilfellet, så ikke rart det skurra litt nei, den er jeg med på, og diskanten er jo ødlagt som bildet viser. men hvorfor fungere da ikke mellomtonen på WF da jeg byttet? og hva er det som gjør at skurringa kommer? Siter Daihatsu Charade G11 Turbo (SMÅBIL POWER) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Juli 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2008 Feilmontering ja... WF betyr woofer og skal til bass/mellomtone, TW betyr tweeter og er til diskantene. Det er bare å kaste sannsynligvis alle diskantene da de blir sprengt av basstoner, kjøpe nye diskanter og koble på disse riktig. Og les bruksanvisning/monteringsanvisning neste gang. Og lag skikkelige koblinger til kondensatoren. Synlige kabeltråder er FY! Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rekord Skrevet Juli 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2008 Feilmontering ja... WF betyr woofer og skal til bass/mellomtone, TW betyr tweeter og er til diskantene. Det er bare å kaste sannsynligvis alle diskantene da de blir sprengt av basstoner, kjøpe nye diskanter og koble på disse riktig. Og les bruksanvisning/monteringsanvisning neste gang. Og lag skikkelige koblinger til kondensatoren. Synlige kabeltråder er FY! "Og les bruksanvisning/monteringsanvisning neste gang." må bare få sakt nokk en gang, det er ikke jeg som har koblet dette. det fulgte med bilen. og det er bare delefilteret høyre fremme som er koblet feil, men det forklarer jo ikke hvorfor knitringen ikke har gidd seg etter jeg koblet vekk signalene inn på delefilteret der. muli jeg forklarte dårli med det bildet av kondensatoren, men skal det ikke gå en cabel fra + på kondensator og bort til + på forsterker også? for her har du nemli bare + inn på kondensatoren såvidt jeg har forstått. viss du ser på bildet så viser jo det(?) Siter Daihatsu Charade G11 Turbo (SMÅBIL POWER) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Juli 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2008 må bare få sakt nokk en gang, det er ikke jeg som har koblet dette. det fulgte med bilen.Jeje... det sier'em alle. :D ;) muli jeg forklarte dårli med det bildet av kondensatoren, men skal det ikke gå en cabel fra + på kondensator og bort til + på forsterker også? for her har du nemli bare + inn på kondensatoren såvidt jeg har forståttSpiller forsåååvidt ingen rolle, sålenge plusskabelen kommer ut av fordelingsblokka gr jo også strømmen tilbake dit ved behov, men koble heller vekk den sikringsholderen, ser ikke helt nødvendigheten av den nå. Hovedstrømkabel til kondensator, og kabel fra kondensator til forsterker. Flytt kondensatoren til den andre siden av forsterkeren, så den Plusskabelen blir kortest mulig. Og forøvrig, kondensatoren er ikke feilkilden din. Subwooferen bør vel også brokobles (Bridge) på kanal 5/6 enn bare gå på kanal 5. Kjenner ikke til innstillingsmulighetene til den forsterkeren på kanal 5/6, men ihvertfall LowPass-filter På, ved rundt 100Hz til å begynne med. Sjekk at komponentsettet på toppen av basskassen har sitt eget kammer, ellers vil de bare bli "blåst i stykker" av subwooferen. Deler de kasse med subwooferen, ta de ut og tett igjen hullene og sett de et annet sted, eller montér inn en planke/list/whatever inni kassa om mulig så de får sitt eget lydtette rom. Kanal 1-4 kjører du med HighPass-filter På, rundt 100Hz til å begynne med. Sjekk alle delefiltre, og sjekk fasen på høyttalerne ved å se om kabelmerkingen på høyttalerkablene går konsekvent til Pluss eller Minus på delefilter/høyttalere. Gjør alt dette, og gi ny SitRap etterpå. Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rekord Skrevet Juli 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2008 Jeje... det sier'em alle. :D ;) Spiller forsåååvidt ingen rolle, sålenge plusskabelen kommer ut av fordelingsblokka gr jo også strømmen tilbake dit ved behov, men koble heller vekk den sikringsholderen, ser ikke helt nødvendigheten av den nå. Hovedstrømkabel til kondensator, og kabel fra kondensator til forsterker. Flytt kondensatoren til den andre siden av forsterkeren, så den Plusskabelen blir kortest mulig. Og forøvrig, kondensatoren er ikke feilkilden din. Subwooferen bør vel også brokobles (Bridge) på kanal 5/6 enn bare gå på kanal 5. Kjenner ikke til innstillingsmulighetene til den forsterkeren på kanal 5/6, men ihvertfall LowPass-filter På, ved rundt 100Hz til å begynne med. Sjekk at komponentsettet på toppen av basskassen har sitt eget kammer, ellers vil de bare bli "blåst i stykker" av subwooferen. Deler de kasse med subwooferen, ta de ut og tett igjen hullene og sett de et annet sted, eller montér inn en planke/list/whatever inni kassa om mulig så de får sitt eget lydtette rom. Kanal 1-4 kjører du med HighPass-filter På, rundt 100Hz til å begynne med. Sjekk alle delefiltre, og sjekk fasen på høyttalerne ved å se om kabelmerkingen på høyttalerkablene går konsekvent til Pluss eller Minus på delefilter/høyttalere. Gjør alt dette, og gi ny SitRap etterpå. tror(håper) jeg har funne ut av det. frem til begge delefilterene både høgre opg venstre side var høytalerkablene omvendt. + fra forsterker på - delefiter. jeg bytta om og etter det har det ikke vert noe. gjennstår og se om det var der problemet låg. alle høytalerene har eget kammer... takk for tips med kondensatoren og suben. skal ta og fikse dette en dag i uken viss jeg får tid. Ett spørsmål til: hvordan lader jeg opp kondensatoren? og når vet jeg når den er "full?" Siter Daihatsu Charade G11 Turbo (SMÅBIL POWER) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ShyFx Skrevet Juli 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2008 Ett spørsmål til: hvordan lader jeg opp kondensatoren? og når vet jeg når den er "full?" http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=102&ids=artID Dær står det hvordan det gjøres. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rekord Skrevet Juli 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2008 FORTSATT KNITRING! angry2 Siter Daihatsu Charade G11 Turbo (SMÅBIL POWER) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juli 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2008 Du kan bare koble vekk den kondensatoren, den har du ingen bruk for, forsterkeren din trekker kanskje 30amp, så kondensator blir bare tull hos deg... Jeg tipper problemet ditt ligger i forsterkeren din, har vært borti flere av de som har hatt samme problem... Så ut med den, og skyt den med hagle eller noe, så får du litt morro ut av den ;) Ps: den koster "hele" 400kr i innkjøp, og det burde jo si sitt ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
japsekiller Skrevet August 16, 2008 Rapporter Share Skrevet August 16, 2008 lol! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.