Gå til innhold

Hvordan behandle flaSsing av lakk og rust flekker

Ranger emnet

andy3000

Anbefalte innlegg

Jeg har en god del problemer med avskalling av lakk og rust som er dannet seg under. Men har lyst og begynne og få det vekk så eg tenkte eg skulle bruke en punktsandblåser og fjerne det med. men hva må jeg gjøre etterpå? hva er viktig??? jeg har inge nerfaring i det hele tatt.

Takker for alle svar

Mvh André:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet til Lakk & karosseri. How-to forumet er et underforum til kompositten.

Punktsandblåser er fint, men husk vannavskiller så du ikke tilfører fuktighet. Hvis det er mye sprekker, skjøter og falser kan du gjerne dryppe i Owatrol for å fortrenger luft og fukt før du overmaler med en zinkholdig grunning eller en ren Zinkspray. Eller du kan bruke det du får kjøpt hos din lokale kjemipusher.

Det spiller ikke såå stor rolle HVA du har på bare det er kompatibelt med det du skal overlakke med og at du har det på relativt umiddelbart etter blåsingen.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om det blir hull og sånt der eg har sandblåst bare småe hull, er det noe eg spesielt eg må gjøre med de eller er det bare til og bruke sparkel? Hvor stort område rundt skal eg slipe ned da ? en bare der det er flasset av ?:) takker for svaret setter utrolig stor pris på det, har nettopp begynt og mekke litt på bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustet skal vekk... Det er så mye du må minst pusse vekk. Er det krater etter rust, så bruk sparkel, eller om det er små krater så bruk spraysparkel - eller 'filler' som det så fint heter... Etter du har behandla krateret så puss det jevnt med resten av lakken før du lakker over.

Sinkspray er jo også vilt bra da. den er litt dyr etter min smak, men det blir jo bra rustbeskyttelse. Men hust da at arbeidet med å fjerne å behandle rust ikke er verdt noen ting i lengda dersom du ikke får vekk ALT rustet. Det vil komme igjen da... spørs hvor nøye du tar det. Før jeg solgte den gamle toyoten min så pussa jeg ALT rust med stålkost på vinkelsliperen og mala på med hammerite sølvfarga. Det holder en god stund iallefall... :) Men dersom det skal være pent så kan du glemme hammerite :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spraysparkel - eller 'filler' som det så fint heter...

Spøytesparkel og Filler er ikke det samme nei, Filler er slipefyller, og er det som er det som skal brukes, sprøytesparkel er ikke å anbefale å bruke på bil, og ingen seriøse lakkverksteder bruker sprøytesparkel lengre

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt...

fortsatt...

2 års skole og 2 år som lærling for å fikse detta 100...

:D

eller gidd å se på stikkytrådene øverst...

Føler jeg har sett denne 10 ganger i dag :D haha.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider