Gå til innhold

Polere før eller etter klarlakk?

Ranger emnet


gomega

Anbefalte innlegg

Har drevet å lakket over noen felter der jeg har pusset rust, og har klart å få en ganske jevn overgang mellom gammel og ny lakk, men skulle gjerne fått det enda bedre og tenkte på å polere med roterende maskin siden hele bilen skal poleres snart uansett. Men tenkte da på hva som er best, å polere før eller etter jeg har hatt på klarlakk? Siden jeg fortsatt ser overgangen fra ny til gammel og der jeg har pusset ned, kan det jo være greit å polere over for å utjevne det enda mer, men da er det vel logisk å gjøre det før jeg legger på klarlakk siden jeg i så fall er nødt om å polere igjennom klarlakk laget for at det skal bli noe forskjell? Ville sjekke dette med proffene for å være helt sikker, men jeg synes det høres mest logisk ut å polere før klarlakk.

 

Hvis dette er tilfelle, blir mest sannsynelig bilen brukt både før polering, og før klarlakken blir lagt på. Er det et problem? Burde den egentlig stå stille til den har fått på klarlakk? Siden jeg er nødt til å vente i alle fall 2 uker med å polere ny lakk, så hadde det jo vært greit å kunne bruke bilen i mellomtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde vel egentlig pusse ned igjen, og legge på sparkel, så få en gjevn fin overgang som ikke er synlig. Så lakker du så polerer du (du skal ikke polere så så lenge etter du har lakkert)

Husker ikke helt hvor lenge det er, men det gjør helt sikkert noen andre her!

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare gjøre deg ferdig med lakkingen og våtslippe hele det panelet? Avslutt med en polering..

Null overgang, null vaskeriper osv..

 

Mener du da å legge på klarlakk også våtslipe? Hvor mange lag klarlakk burde jeg legge på da, før jeg våtsliper? Eller våtsliper jeg mellom hvert lag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du da å legge på klarlakk også våtslipe? Hvor mange lag klarlakk burde jeg legge på da, før jeg våtsliper? Eller våtsliper jeg mellom hvert lag?

 

Jepp, base og klarlakk, kanskje to strøk med sistnevnte.

Så våtsliper du(p2000) og eventuelt gjør rent og legger på et nytt lag med klarlakk eller polerer opp:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal jeg bare legge på klarlakk der jeg har lakkert eller på hele panelet?

 

Det beste er å lakke hele panelet, men for all del, det går å bare lakke der du har lakkert:)

Jeg hadde en stor flekk av en annen farge på bakskjermen, der våtslipte jeg bort den flekken.

Lakkerte opp halve panelet med base og klarlakk og våtslipte panelet og polerte til slutt alt.

 

Er mye jobb, men det blir så mye finere enn å bare kladde på noe lakk:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid ventet du før du våtslipte og pollerte da? Har hørt at du skal vente ganske lenge med det.... Og gjør det noe om jeg bruker bilen i tiden i mellom klarlakken er lagt på og når jeg våtsliper og polerer?

 

Jeg ventet ca.48timer,og jeg brukte bilen mellom øktene også.

Rullende prosjekt osv.p

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk mye mye vann når du skal våtslipe, ellers blir det bare dritt:p

 

Hehe ja vet... Har testet det noen ganger nå... Har du noen gode tips til når du tar paneler som er loddrette? Vannet har liksom en tendens til bare å renne av:P Lar papiret ligge i bløt en dag i forveien, men kjenner egentlig ikke så stor forskjel men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja vet... Har testet det noen ganger nå... Har du noen gode tips til når du tar paneler som er loddrette? Vannet har liksom en tendens til bare å renne av:P Lar papiret ligge i bløt en dag i forveien, men kjenner egentlig ikke så stor forskjel men...

 

Finnes sikkert bedre metoder, men har bare brukt en vanlig spruteflaske, og sprayet kontinuerlig:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår