Gå til innhold

Oppgraderinger på 230E -92


bmk

Anbefalte innlegg

har fundert på å gjøre min 230E litt morsommere uten at de koster alt for mye, beste hadde nok vært å selge å kjøpe en 300e elle noe men det er jo det med å fixe litt sjelv...

 

så ideene mine:

 

blokken på 230E skal vell være samme som på en 190E men hva må man byte om man vill ha i en 2,3 16v, er det bare toppen som skiller ? eventuelt også styreboxen. (i prinsip?)

 

bremser, vilke modeller passe som har "fetere" skiver, sitter vell 278 skiver nå, men vikle andre modeller passer, så at f.eks 420SE har 300 skiver (mener jeg det var) passer disse, helt greit å måtte bytte calipere og skiver men vil helst slippe å bytte nav.

mercedes 230 E -92 nå.....

 

(Solgt)Polo GTI-R........Improved edition

 

Skandinavias beste Polo side Nordicpolo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg veit, så har du allerede 16 ventiler. (Ikke skyt meg om det er feil!) :)

 

joda den skal ha 8v, var "bare" 190 som har en cosworth motor med 16 v, og tanken var jo litt effektøkning.....;)

mercedes 230 E -92 nå.....

 

(Solgt)Polo GTI-R........Improved edition

 

Skandinavias beste Polo side Nordicpolo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skiller en 2.3-8V mot en 2.3-16V er nok topp, register(kjede, deksel alt) stempel, innsug, grenrør, luftmengdemåler, bensinmengdefordeler, tenningsmodul og muligens innsprøytningas ECU, og selvfølgelig mye annet rart...

 

Om du vil oppgradere bilen din så kanskje du burde se i retning av 300 motor, lettere å skaffe deler, ledningsnett passer stortsett, bør vel bytte kasse da.

 

Bremser: da du har en 92 modell vil jeg tro du har ventilerte skiver, altså samme bremser som f. eks 300E

Skal du ha noe større så kan du jo kikke på f. eks E400 eller E500.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skiller en 2.3-8V mot en 2.3-16V er nok topp, register(kjede, deksel alt) stempel, innsug, grenrør, luftmengdemåler, bensinmengdefordeler, tenningsmodul og muligens innsprøytningas ECU, og selvfølgelig mye annet rart...

 

Om du vil oppgradere bilen din så kanskje du burde se i retning av 300 motor, lettere å skaffe deler, ledningsnett passer stortsett, bør vel bytte kasse da.

 

 

min tanke var at iaf top/kjede er ulikt, mulig gså grenrør/insug også men det er jo ikke så vanskelig å bytte. tanken var å vå en litt one of bil, skal man bytte til 300 er det enklest å selge.

 

Bremser: da du har en 92 modell vil jeg tro du har ventilerte skiver, altså samme bremser som f. eks 300E

Skal du ha noe større så kan du jo kikke på f. eks E400 eller E500.

 

har under søkt litt selv og 300 har som du sier 295 mm mot mine 278, ikke mye forkjell mao, få tak på slitsa skiver + bedre beleg og bytte bremse veske gjør nok mye skulle jeg tro, vet att den ene kalipern fremme mangler lufte nippel. mao bør denne byttes, der av tanken å oppgradere eventuelt. fins også en e420 med 300 mm skiver som muligens passer?

mercedes 230 E -92 nå.....

 

(Solgt)Polo GTI-R........Improved edition

 

Skandinavias beste Polo side Nordicpolo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tak i kalippere og skiver fra en 300TE (foran og bak) så er det bolt-on på en 230E. Bør muligens også bytte hovedsylinder for å matche opp størrelsen på kalipperene..

 

2,3-16 vil jeg tro er lettest å få tak i en hel motor å putte inn. søke på nettet i utlandet vil vel muligens øke sjansene for å finne noe

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tak i kalippere og skiver fra en 300TE (foran og bak) så er det bolt-on på en 230E. Bør muligens også bytte hovedsylinder for å matche opp størrelsen på kalipperene..

 

kanon, vet du størelsen på dem?

 

 

 

2,3-16 vil jeg tro er lettest å få tak i en hel motor å putte inn. søke på nettet i utlandet vil vel muligens øke sjansene for å finne noe

 

fant en hel 190 i sverige for 8000,-....kanske letteste..selge resten som deler...

mercedes 230 E -92 nå.....

 

(Solgt)Polo GTI-R........Improved edition

 

Skandinavias beste Polo side Nordicpolo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygge om til 16V er ikke hokuspokus om du har delebil, flytte over motor og kasse(fra 722.408 til 722.417 evt. getrag) tenningsenhet, motorledningsnett(ting sitter litt annerledes på 16V), bensinpumper.

Meste av deler kan du hente fra 190`en, utenom mellomaksel, girtravers som jeg kommer på nå

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår