mitnick Skrevet Juli 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2008 Hei. jeg og en kompis har hatt en liten diskusjon ang. bensinforbruk, det som er spørsmålet er hva som drar minst bensin når du triller i en nedoverbakke. A) Clutche inn og la bilen rulle. B) La bilen rulle og bremse på motorbremsen. Noen svar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Juli 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2008 Om det er en forgasser motor, så blir det vel muligens det samme, altså den vil bruke like mye bensin om du triller, eller om du bruker motorbrems. Mens derimot en motor med insprøytning, vil ikke bruke noe bensin, så lenge man bruker motoren som brems. Da kuttes bensin tilførselen helt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alex_89_p Skrevet Juli 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2008 Om det er en forgasser motor, så blir det vel muligens det samme, altså den vil bruke like mye bensin om du triller, eller om du bruker motorbrems.Mens derimot en motor med insprøytning, vil ikke bruke noe bensin, så lenge man bruker motoren som brems. Da kuttes bensin tilførselen helt. Men til gjengjeld så ruller bilen lenger hvis man setter den i fri. Si at man triller 100m med bilen i fri og 50m i gir uten gass. Da må man kjøre de resterende 50meterne. Bare et eksempel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Juli 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2008 Ja, det stemmer det. Men det er ikke nok til at man tjener det inn igjen. Altså, det er nesten bestandig billigst å la bilen trille i gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2008 Det som er billigst i en nedoverbakke er ved en normal innsprøytningsmotor og la den trille på motorbrems med turtall over 2000 rpm(bensinkutt) men ender dette med at du må gi gass igjen så er det vel ikke så lønnsomt. På en forgasserbil er det nok mest lønnsom med å fri ut motoren, da man ved lukket gasspjeld og kanskje 2200rpm drar inn masse bensin istedenfor luft siden spjeldet er lukket(stort undertrykk etter spjeld/tomgangssystem). Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.