Gå til innhold

gassen øker av seg selv ???

Ranger emnet

ola_dunk

Anbefalte innlegg

Her var det noen som ikke hadde peiling.

Monopoint som ser ut som en forgasser er innsprøytning, forskjellen er at alt er innebygd i spjeldet, altså at dyser, map-sensor, spjeld, tomgangsmotor er i en klump.

Multipoint er litt annerledes og har en dyse per sylinder, der denne sitter rett før innsugsventilen(e), det er det kompisen over her kaller innsprøytning.

Den beste er selvfølgelig multipoint.

Forsto det som om du har monopoint(singelpunktinnsprøytning).

Ting som kan skje der er f. eks. at gummibelgen det er festet til innsuget sprekker opp, dyser henger seg opp(merkes ved at bilen drukner, går kun ordentlig på gass.), map-sensor, tomgangsmotor, spjeldbryter og slikt.

Syns du hadde en litt dårlig forklaring av problemet.

Gir bilen fysisk gass(så pedalen synker), eller ruser den seg opp, er det krefter i bilen når den ruser seg opp, som at den orker å dra på, går den ujavnt på tomgang og slikt???

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

jeg har en mono jetronic: Turtallet øker og går ned til normalen av seg selv (ruser lett opp en stund før den går ned igjenn)

når jeg beveger/trykker på luftfilteret øker gassen av seg selv (jeg kan liksom gasse opp ved å trykke/vri på det ved å sette handen oppå filterhuset..

Hva må skiftes eller repareres ?? .. hva gjør jeg for å fikse dette?

Den trekker skikkelig og går godt...(drukner ikke av bensin )

takker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en mono jetronic: Turtallet øker og går ned til normalen av seg selv (ruser lett opp en stund før den går ned igjenn)

når jeg beveger/trykker på luftfilteret øker gassen av seg selv (jeg kan liksom gasse opp ved å trykke/vri på det ved å sette handen oppå filterhuset..

Hva må skiftes eller repareres ?? .. hva gjør jeg for å fikse dette?

Den trekker skikkelig og går godt...(drukner ikke av bensin )

takker!!

Ut ifra den beskrivelsen du gir virker det veldig sannsynelig at det er tomgangsmotoren som er gåen.

Tror jeg husker riktig hvis jeg sier følgende:

Innunder framsiden på filteret sitter en svart boks, som har en kontakt på høyresiden (sett forfra). Hvis du tar ut denne kontakten og det ikke er noen forandring er problemet i tomgangsmotoren.

Vil ikke garantere noe, så anbefaler at du får den på et verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider