Gå til innhold

Trenger råd: Feil funnet ved EU-kontroll - Volvo V40

Ranger emnet


VolvoV40_96

Anbefalte innlegg

Etter gjennomført EU-kontroll på Volvo V40 96-mod fikk jeg følgende 2er-feil:

 

1. Bremserør svekket pga rustangrep - begge bak (punkt 1.1.10)

JEg gikk over bremserørene etterpå og så at det ved to punkter var overflate rust på bremserørene. Dette var helt bak der bremserørene går langs bensintanken. Er det mulig å fikse dette ved å pusse bort rust og kjøre på med tektyl, eventuellt kappe av bremserørene før den delen som er rusten begynner og skøte på en ny del, eller må hele rørene byttes (det er jo en møkkajobb..)?

 

2. Styring: Stor slitasje ytre endeledd - høyre (punkt 2.3)

Noen som har tegning over forstilling som viser hvilken del dette er? Er dette noe jeg enkelt kan bytte selv?

 

3. Bakstilling: Spissestag defekt foring - begge bak (punkt 5.2)

Noen som har tegning over bakstilling som viser hvilken del dette er? Er dette noe jeg enkelt kan bytte selv? Krever dette at jeg må på verksted og få justert spissingen på bilen?

 

4. Stabilisator: Indre stabilisatorforinger slakk - begge foran (punkt 5.4)

Da jeg var forbi volvo her en dag kjøpte jeg disse foringene bare så jeg hadde noen deler jeg kunne begynne å skru med om det skulle bli noe dårlig vær en dag. Disse foringene er to-delte. Noen som vet om disse bare skal presses sammen, eller om de skal lirkes sammen på en finurlig måte?

 

 

Mekanikeren som kontrollerte bilen gav meg et prisanslag på kr. 13-14.000 dersom han skulle rette opp disse feilene, samt bytte foringer på gearoverføringen som også er slitte. Er dette rimelig eller burde jeg bytte verksted snarest?

 

Takk for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1: Hvis det bare er litt overflaterust ville jeg pusset bort det, hatt på grunning og tectyl.

2:Ytre endeledd sitter på styringen. Sitter helt ut mot hjulet. Dette bytter du lett selv, men du bør ha firehjulskontroll etter på.

3: Har ingen tegning her heller, men dette er stag som er ca 15cm lange som sitter festet på bakre bærearm. Disse er litt vanskelige å bytte dersom du ikke har bukk eller grav, men går uten også. Her må du også ta firehjulskontroll etter bytte (bytt komplette stag med foringer)

4: Disse er trange å komme til på og tar litt tid å bytte,men har du tilgang på en løftebukk eller ei grav får du det alltids til. Må slippe ned motorramma litt på v/s40.

 

13-14.000 kan det fort bli ja, om du har den på merkeverksted, pluss skifte av bremserør. Koster jo litt i deler pluss 1000-1500 for firehjulskontroll og noen timer i jobb. Tror jeg ville sjekket opp litt med andre og. Om du tar bremserørene selv (pusse+tectyl)sparer du endel der og :) Burde være mulig å få en pris på endel under 10.000 da hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gjennomført EU-kontroll på Volvo V40 96-mod fikk jeg følgende 2er-feil:

 

1. Bremserør svekket pga rustangrep - begge bak (punkt 1.1.10)

Puss for rust, se etter at det ikke er dype porer i røret, er det ikke det så er det ingenting i veien for å bare pusse vekk rusta, men sprøyt på klarlakk eller noe så mekanikeren ser at det er bra og heller tectyler seinere, sjekk og at det ikke er andre plasser det er snakk om som du ikke har sett

 

2. Styring: Stor slitasje ytre endeledd - høyre (punkt 2.3)

Yttre endeledd er det leddet som forbinder tannstanga med spindelen, kan greit skiftes selv, men må passe på hvor det sto og bør absolutt justere spissing etterpå(for sin egen del).

 

3. Bakstilling: Spissestag defekt foring - begge bak (punkt 5.2)

Kan ikke annet enn å anta at det er staget du kan justere spissing på bak, bør nok justere spissing, skift begge endeledd, og disse staga og kost på deg en 4hjulskontroll er mitt tips.

 

4. Stabilisator: Indre stabilisatorforinger slakk - begge foran (punkt 5.4)

Dette er faktisk en ugyldig mangel, er ikke krav til stabilisatorstag på personbil og er ikke lov å gi mangel før det er fare på ferde, som hvis noe holder på å dette av/inn i noe.

Er jo greit å bli kvitt klapringa da.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

 

Det endte opp med at jeg måtte innse at jeg ikke ville få tid til å skru noe særlig selv, samt at endeleddet foran ble så slitt at jeg måtte kjøre bilen på verksted før jeg legger ut på langtur på lørdag.

 

Etter mye jokking på fastrustede bolter og diverse kom regninga fra verkstedet på hele 13.500 (ikke merkeverksted) inkl. 4hjulskontroll og ny EU-godkjenning. Omtrent halvparten var deler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår