Gå til innhold

Kjøpe avregistrert bil.

Ranger emnet

krest

Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å kjøpe en avregistrert bil som jeg etterhvert skal pusse opp. Må det betales omregistreringsagift? Hvordan vil det fungere når jeg skal ha bilen på veien?

Nei, du må ikke betales omreg. før du skal ha skilter på bilen.

Andre ting som du må ha før bilen får skilter er:

1. At den er eu-godkjent

2. At du har tegnet forsikring

3. At alt av avgifter er betalt. (Årsavgifter og omreg.)

Håper dette var et greit svar til deg.

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor omregistrere en bil som ikke er registrert? Du og selger må skrive under salgsmelding som du leverer inn til BT. Når du har fått bilen ferdig er det bare og betale diverse avgifter og slikt så har du skilt på den.

Omreg er blant annet det ene som må betales.. Bilen må også være EU-godkjent..

Edit: Litt for seint.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og pass nå på da, så den du skriver salgsmelding med faktisk er den som bilen står registrert på. Er mange uregistrerte biler som har skiftet mange eiere uten noen form for omregistrering hos biltilsynet. Slik er veldig kjedelig å rydde opp igjen i i etterkant. Selv kjøpte jeg en Opel Ascona A Rallybil for noen år siden, og når jeg fikk sporet opp den eieren som bilen sist var registrert på, så var det over 10 år siden han hadde sett bilen sist.. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha ja :D. Men når jeg skal skaffe prøveskilt får å hente bilen, stilles det noe krav til bilen, at den er i forsvarlig kjørbar tilstand.. eller at den må vise til en eu kontroll f.eks?

Vegtrafikkloven § 23:

"Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet. Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand."

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte slik melding til vegvesenet (2282) sto at der var skyldig 0 i årsavgifter. Men stod også at siste eu-kontroll den var på, var i 2004. Noe som betyr at den ikke har vert godkjent de siste to åra. Men navnet bilen stod i var ikke samme som den som selger bilen. Skal ta meg en tlf til BT for å høre litt i morgen.

Audi V8 3.6

Audi A4 1.8 20V Quattro

Ford Granada 2.8 Gl

Audi 80 2.8E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte slik melding til vegvesenet (2282) sto at der var skyldig 0 i årsavgifter. Men stod også at siste eu-kontroll den var på, var i 2004. Noe som betyr at den ikke har vert godkjent de siste to åra. Men navnet bilen stod i var ikke samme som den som selger bilen. Skal ta meg en tlf til BT for å høre litt i morgen.

Du mener sikkert Statens vegvesen, ikke Biltilsynet ("BT"). De endre navn i 1995. Men det er jo ikke såååå lett å få det med seg...;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal være i forsvarlig og forskriftsmessig stand ved bruk av prøvekjennemerker, men trenger være godkjent ved PKK.

For å registrere eierkifte på en bil trenger man ikke betale ett øre, men når du skal registrere bilen koster det omregistreringsavgift om bilen har skifta eier.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider