Gå til innhold

Div. Spørsmål 142

Ranger emnet


Jonaldo

Anbefalte innlegg

Har div. spørsmål som det hadde vært greit med noen innspill på.

Bilen er en 71 Volvo 142 med rettstilt B23. Turbo/ic.

 

Senking:

Bilen er lav nok bak, men må få gjort noe foran.

Hører snakk om både campingfjører og bakfjører fra Ascona B. Har tilgang på sistnevnte og lurer på hvor mye disse senker. Skal vel passe rett på etter hva jeg har hørt....

Er det evt mulig å få kjøpt kun fjører foran nytt, eller må jeg handle komplett sett med 4stk?

 

Sperre:

Han jeg kjøpte bilen av sa at bakakselen var "klargjort" for sperre. Dette virker bare fjernt for meg, men i følge han må jeg få tak i diff og shims for å få sperra på plass. Noen tips og råd rundt dette hadde vært supert

 

Oljekjøler:

Jeg MÅ få på plass oljekjøler snart. Hvordan er dette å montere? Kjører med eksternt oljefilter og vil tro det bare er å koble seg inn på en av slangene der, men er veldig åpen for tips her. Er det greit å kjøpe brukt eller bør jeg gå for ny? Hvor kjøper jeg og hva bør jeg gå for?

 

Intercooler:

Hvor mye har størrelsen på intercooleren å si? Sitter en forholdsvis pinglete intercooler i bilen nå, men vil det ha noe effekt å sette inn større?

 

Turbo:

Sitter en T3 turbo på T4 turbohus i bilen nå. Vil det si at jeg kan sette en T4 rett på uten mye modding? Vil det gi merkbart mere effekt?

 

Dyser:

Venter på andre dyser fra forrige eier. Hva vil jeg oppnå ved å bytte til "bedre" dyser? Er dette noe jeg klarer selv eller er det mye justeringer osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senking:

Har ikke vært borti opelfjærer

 

 

Sperre:

Rart. Må få vite mer av forrige eier. Han burde jo vite hva som er klargjort?

 

Oljekjøler:

Om du bare kobler deg inn på slangene vil oljekjøleren funke hele tida. Har normalt en termostat på den så olja når en viss temp før den går gjennom kjøleren. Du får en sandwich-adapter med termostat og uttak til å sette der oljefilteret står til vanlig.

Både adapteret og oljekjøler får du på Pedersen racing.

Oljekjøler koster ikke så mye. Rundt 1000,-

 

Intercooler:

Mer kjøling= kaldere luft= tettere luft= mer hk.

Om det er snakk om å doble størrelsen har det nok noe å si.

 

Turbo:

Mest ideelle er vel ikke å ha for stor turbo. Kommer seinere da.

Hva som er tilfellet hos deg vet ikke jeg. Hvor mye trykk har du nå?

 

Dyser:

 

Mekanisk eller elektronisk sprut?

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fornuftige svar.

 

Senking:

Har ikke vært borti opelfjærer

Skal prøve disse Asconafjørene og se om det duger.....

 

 

Sperre:

Rart. Må få vite mer av forrige eier. Han burde jo vite hva som er klargjort?

Han vet ikke helt selv tror jeg. Trenger diff og shimms i følge han. Skru opp, ta ut gammelt og sette inn nytt. Nesten like enkelt å bytte hele bakakselen da vel?

 

Oljekjøler:

Om du bare kobler deg inn på slangene vil oljekjøleren funke hele tida. Har normalt en termostat på den så olja når en viss temp før den går gjennom kjøleren. Du får en sandwich-adapter med termostat og uttak til å sette der oljefilteret står til vanlig.

Både adapteret og oljekjøler får du på Pedersen racing.

Oljekjøler koster ikke så mye. Rundt 1000,-

Høres jo veldig bra ut!

Er det dumt å la olja passere kjøleren hele tiden eller?

 

Intercooler:

Mer kjøling= kaldere luft= tettere luft= mer hk.

Om det er snakk om å doble størrelsen har det nok noe å si.

Må nok doble. Ser veldig puslete ut den som sitter i nå.

 

Turbo:

Mest ideelle er vel ikke å ha for stor turbo. Kommer seinere da.

Hva som er tilfellet hos deg vet ikke jeg. Hvor mye trykk har du nå?

Syntes den kommer ganske sent nå, så kanskje dumt å sette inn noe større da eller? Lader 1,5 nå....

Dyser:

 

Mekanisk eller elektronisk sprut?

Mekanisk. Delorto-gassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senking: Leste en plass i går at opelfjærene var myke.

 

Sperre: "Trenger diff og shims". Det er det du bytter når du bytter til truetrac. Alle 140/240 aksler er "klare" for det.

 

Oljekjøler: Om du bruker bilen om vinteren er jo olja tregtflytenede til å begynne med. Du ønsker jo å oppnå driftstemp på motor raskt og hvis olja går i oljekjøleren hele tiden tar det lenger tid.

 

Turbo: 1,5 er jo en del. Jeg har feks 0,65 nå. Hør med KRB. Han holder jo til i drammen.

 

Dyser: Forgasserkapitlet har jeg hoppa over..Der må nok noen andre svare

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kikket på disse opelfjørene ennå. Skal det ikke stå angitt med tall hvor stive de er?

 

Blir litt jobb med denne sperra skjønner jeg. Like lite peiling som meg han jeg kjøpte bilen av da tydeligvis.....

 

Ikke så dumt det du sier om oljekjøleren. Kanskje greit med en termostatstyrt da:)

 

Får ta disse forgasserspørsmålene når dysene er i hus. Kan nok ta litt tid det. Har jo ventet 2mnd allerede liksom.

 

Hva er egentlig forskjellen på de forskjellige forgasserne?

Delorto, Solex, Weber osv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår