Thema832 Skrevet Juli 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 Har problemer med den mekaniske innsprøytningen på Thema'en. Bilen er en Thema 8.32 og den har samme innsprut som bl.a Ferrari 308 QV,80-talls Porsche 911 og eldre Audi 100/200 med motortype AAR. Motoren vil ikke starte og det er bensinmangel som er problemet. Den starter greit med startgass. Bensin kommer fram til innsprutet men det kommer ingenting ut til dysene så noe må ha skjedd inne i Bosch-enheten. Dette er et rent mekanisk system så det er ingen elektronikk som styrer dysene. Det eneste av elektronikk er et potmeter som måler bevegelsen på selve spjeldet. Har hatt enheten ute og demontert denne men ser ingenting som kan lage problemer. Spjeldet beveger seg lett og potmeterverdiene er ok. Det eneste som ikke er gjort er å åpne selve pumpe-enheten som fordeler bensinen til dysene. Vet ikke hvor lurt det er å åpne denne så det kunne vært greit å høre med andre før denne sprettes. Noen her som har peiling på denne gamle typen innsprut eller vet om spesialverksteder som kan dette ? Arvid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juli 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 Prøv å løsne bensinrøra ut frå mengdemåleren og kakk litt på de,har opplevd at rustpartikler har tetta desse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 Få sjekka bensintrykk, kommer det noe ut til dyserøra Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thema832 Skrevet Juli 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 Ok,takk for tips. Skal gjøre et forsøk. Selve problemet kom etter at jeg skulle justere Co. Skrudde da justeringsskrua for langt ned,og der satt den seg pga trege gjenger. Måtte da ta ut hele enheten for å fikse dette. Etter det så har den aldri startet. Mengdefordelen blei aldri rørt i denne prosessen. Men allikevel er det der problemet ligger nå. Vet ikke helt hvor lurt det er å åpne denne siden det ligger en pakning der som muligens ikke overlever jobben. Den er garantert ikke enkel å få tak i. Har fått beskjed om at pakningsement er fy-fy på dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thema832 Skrevet Juli 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 Få sjekka bensintrykk, kommer det noe ut til dyserøra Bensinstrykket er ikke målt men det ser absolutt ut til å være bra. Det kommer bensin ut av noen av dyserøra når jeg trykker på stempelet i bunn av mengdefordeleren. Syntes kanskje det var litt rart at det ikke kom ut alle 8 men så har jo bilen stått urørt i over ett år. Regnet med at det ville komme seg etterhvert når ting fikk moet seg litt til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 Bensintrykk er ikke det samme som mengde, bør være minst 3,5 bar trykk, gjerne mere. Hva er grunnen til at du måtte justere CO? du kan prøveå ta ut mengdefordeleren og blåse den rein, og blåse opp dyser også. Du har montert/justert mengdemåleren riktig. 8 dyser, 8 eller 4 syl? Jeg tror det er dit i mengdefordeleren etter å ha stått så lenge, men er jo ikke annet enn gjetting Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thema832 Skrevet Juli 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 Bensintrykk er ikke det samme som mengde, bør være minst 3,5 bar trykk, gjerne mere. Hva er grunnen til at du måtte justere CO? du kan prøveå ta ut mengdefordeleren og blåse den rein, og blåse opp dyser også. Du har montert/justert mengdemåleren riktig. 8 dyser, 8 eller 4 syl? Jeg tror det er dit i mengdefordeleren etter å ha stått så lenge, men er jo ikke annet enn gjetting Skjønner jeg må få målt trykket. Systemet er vel avhengig av et visst trykk for å fungere. Co var altfor lav,tidligere eier hadde justert ned denne med tanke på årlig godkjenning. Motoren er en 3.0 V8 fra Ferrari så det er litt mer treigskrudd enn normalt. Men med god kaffe og en pakke Prince så er det vel bare å rive alt ut igjen :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thema832 Skrevet Juli 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 Da er feilen mest sannsynlig funnet. Bensintrykket er målt til 1.4 bar....... og dysene trenger over 3.7 bar for å åpne. Da er det bare å ta ut pumpa og sjekke silen i inntaket samt gå over koblinger og montere nytt bensinfilter. Synd at jeg ikke sjekket dette tidligere men det var helt utenkelig for meg at dette var feilen siden det er innsprøytningsenheten som har vært i biter..... Men det er vel sånn at en feil skjelden kommer alene på gamle biler. Takk for alle tips,det hjalp :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.