Gå til innhold

Søknad til BT om FK Og teknisk info?

Ranger emnet


killerFly

Anbefalte innlegg

Greia er det at har man papirer på et merkeverksted på at ting er gjort ordentlig så stiller man sterkt.

 

Et merkeverksted skriver ikke under på noe dem ikke er enig i, dem har jo et rykte og en godkjenning dem vil ta vare på.

 

Men, er det gjort ordentlig, ser pent og ryddig ut så er det skjelden noe problem, ihvertfall ikke når det gjelder original effekten som er i en fk motor.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har netopp fått svar ifra statens vegvesn om bytte til 230fk i 142.. det hvar ikke noe problem.. betinger selvsagt at det er unklig utført.. :D http://www.bilforumet.no/140/203637-volvo-142-1969-tic.html

 

hvor sendte du søknaden, adresse?

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Drar opp tråden igjen, da jeg lurer på det samme..

 

Her er saken:

 

Jeg har to biler jeg vil ha samme godkjenning for.. Altså FK/FT og senkesett, samt muligens 3" JT med 2 potter..

 

Kan jeg da sende inn samme søknad, bare med to forskjellige bilopplysninger?

 

Hvor skal jeg så sende mailen?

 

Har funnet 2 e-poster:

 

E-post: firmapost-nord@vegvesen.no

E-post Teknisk svartjeneste:tnord@vegvesen.no

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke bitilsynet så veldig greie på hva som er originalt og ikke, hvem motor som er hvem og slik.

 

Har man papirer ifra volvo på at man har satt inn den og den motoren og det er gjort på en ordentlig og forskrifts messig måte så er det lettvint og få godkjent det hos biltilsynet etterpå.

 

Det er en måte som fungerer ihvertfall.

 

Trenger ikke og søke om ombygging.

 

Trenger bare og få godkjent motorbytte.

 

Det er jo ikke no skikkelig ombygging.

Ingen endring av understell eller karosseri.

 

Les hva Ruzlebiff skriver, han har netopp gjort det, jeg ba han stikke på volvo og få dem til og kikke over og bekrefte at motorbyttet var gjort ordentlig og så til biltulsynet for at de skal kikke raskt over og lage et nytt vognkort og hans er nå godkjent uten no problemer.

 

Bare masse extra papirer med og søke.

 

Er noe annet og bruke motor ifra annen fabrikant og lignende, da må man søke.

 

Her sier du jo at man ikke trenger å søke, men at man bør gå til Volvo merkeverksted, for å få papirer på at man har en ft/fk motor i en 240, for å bruke dette til å søke?

 

Var litt selvmotsigende :P

 

Man trenger ikke gå til merkeverksted, man skriver rett og slett en enkel og grei søknad:

 

Jeg xxxx yyy søker herved om å bygge om en Volvo zzzz med regnr ccccc.

Motoren jeg ønsker å montere, er en vvvvv med bbb hk og nnn nm.

Henviser til vedlegget "Volvo godkjente produktendringer", pkt aaaa.

.... litt mer tekst og henvisninger ....

 

Så kan dere nevne at det benyttes original motorstyring, etc., så dere vil holde dere innenfor avgasskrav, bla bla bla.

 

Det er alt man trenger å gjøre.

Da vet de hva volvo godkjenner, de vet hvilken motor du/dere vil ha inn, de kan se i vedlegg og de har regnr på bilen.

 

Det er noen som krever effektpapirer, men dette er mest vanlig om man har en "uvanlig" motor, dvs. en som egentlig ikke hørte hjemme i denne modellserien.

 

Man fikk jo en rødmotor turbo i 240, man fikk b230f, etc. som i bunn og grunn er samme motor som ft/fk. Dog., fikk man feks. ikke V8, Rekke-5, etc., så slike ombygginger ansees å være mer "alvorlige" og de utlyser strengere krav til dokumentasjon av effekt og / eller avgasser.

 

Jeg ville sagt: søk, søk, søk!

Om du/dere får avslag, så klag og henvis til det som er å henvise til.

 

Det blir vanskeligere hele veien å få gjort noe med bil, pga. miljøaspekt, avgifter, etc. Er ingen vits å utsette søkand, selv om prosjektet ikke er startet (koster kr. 0 å søke!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å en annen ting som kanskje ikke har så ille mye med akkurat den tråden å gjøre sånn direkte er at linken inne på "Nyttige linker. Spm om: Motor, godkjenning, mm" som går til Volvo's godkjennte produktendringer har blitt tatt vekk. Så vist noen hadde gidda å hoste den pdf fila så hadde jo det vært hææææærlig;P

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror lenken din ble forkortet litt feil av bilforumet.

 

Her er den hostet:

http://www.volvo-power.net/div/motorbytte/godkjente_endringer.pdf'>http://www.volvo-power.net/div/motorbytte/godkjente_endringer.pdf

ligger også div annet her

http://www.volvo-power.net/div/motorbytte/

 

(vedlegg til søknad jeg skrev for lenge siden).

 

Her ligger innvilging til ft/fk i 240 89 (245):

http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/volvo_245/motor_senkesett_godkjenning/

 

 

Her ligger søknad jeg sendte for å få positivt svar:

http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/volvo_245/teknisk/Soeknad_motorbytte_senkefjaerer/

 

nok en gang, ligger vedlegg der ved søknaden min.

 

og til sære folk, er det også innvilging til rekke6 twinturbo motor i 242en min:

http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/Volvo242/twinturbo_godkjenning/Document.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sier du jo at man ikke trenger å søke, men at man bør gå til Volvo merkeverksted, for å få papirer på at man har en ft/fk motor i en 240, for å bruke dette til å søke?

 

Var litt selvmotsigende :P

 

Man trenger ikke gå til merkeverksted, man skriver rett og slett en enkel og grei søknad:

 

Jeg xxxx yyy søker herved om å bygge om en Volvo zzzz med regnr ccccc.

Motoren jeg ønsker å montere, er en vvvvv med bbb hk og nnn nm.

Henviser til vedlegget "Volvo godkjente produktendringer", pkt aaaa.

.... litt mer tekst og henvisninger ....

 

Så kan dere nevne at det benyttes original motorstyring, etc., så dere vil holde dere innenfor avgasskrav, bla bla bla.

 

Det er alt man trenger å gjøre.

Da vet de hva volvo godkjenner, de vet hvilken motor du/dere vil ha inn, de kan se i vedlegg og de har regnr på bilen.

 

Det er noen som krever effektpapirer, men dette er mest vanlig om man har en "uvanlig" motor, dvs. en som egentlig ikke hørte hjemme i denne modellserien.

 

Man fikk jo en rødmotor turbo i 240, man fikk b230f, etc. som i bunn og grunn er samme motor som ft/fk. Dog., fikk man feks. ikke V8, Rekke-5, etc., så slike ombygginger ansees å være mer "alvorlige" og de utlyser strengere krav til dokumentasjon av effekt og / eller avgasser.

 

Jeg ville sagt: søk, søk, søk!

Om du/dere får avslag, så klag og henvis til det som er å henvise til.

 

Det blir vanskeligere hele veien å få gjort noe med bil, pga. miljøaspekt, avgifter, etc. Er ingen vits å utsette søkand, selv om prosjektet ikke er startet (koster kr. 0 å søke!).

 

Det finken mener står i inlegget mitt tidligere... har akkurat vært gjennom hele prosessen! :)

 

1: Fikk time på volvo og fikk de til å skrive på et ark "XX1234 har foretatt motorbytte til b230fk fra Volvo 940. Vi har gått over og sjekket at dette er gjort på forskriftsmessig vis" + underskrift fra verksted-mannen.

2: Fikk de til å ta kopi av verksted-håndboka hvor det stod listet opp hvor mye effekt det var i forskjellige volvo-motorer

3: printet ut den pdf-fila som ligger rett over her

4: bestilte time for godkjenning hos (fikk dama på tlf til å sjekke rundt omkring i "nærheten" etter ledige timer, noe som sparte meg noen mnd :)

5: kjørte inn bilen, åpnet panseret, viste fram motorrommet, (som var RENT OG PENT!!!!!!!! veldig viktig!!) viste han typen arket fra volvo om "godkjent" motorbytte, så den utskrevne pdf-fila og sa hvor det av interesse står, så arket med hvor mye hk/nm det er i motoren.

6: han godkjente den etter en liten prøvetur, for en nisse kom og sa jeg måtte egentlig ha effekt-måling, men da blei jeg furten og sa at bilen er godkjent med 220hk og den lille turboen orker MAKS 220hk, så jeg kan teoretisk ikke overstige det uten å bytte til en annen turbo :) da var den saken grei og jeg fikk skrevet i vognkortet "godkjent med b230fk, opp til 220hk" så jeg skulle ha litt å gå på hvis jeg blei stoppa i kontroll etter å ha skrudd opp litt trykk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finken mener står i inlegget mitt tidligere... har akkurat vært gjennom hele prosessen! :)

 

1: Fikk time på volvo og fikk de til å skrive på et ark "XX1234 har foretatt motorbytte til b230fk fra Volvo 940. Vi har gått over og sjekket at dette er gjort på forskriftsmessig vis" + underskrift fra verksted-mannen.

2: Fikk de til å ta kopi av verksted-håndboka hvor det stod listet opp hvor mye effekt det var i forskjellige volvo-motorer

3: printet ut den pdf-fila som ligger rett over her

4: bestilte time for godkjenning hos (fikk dama på tlf til å sjekke rundt omkring i "nærheten" etter ledige timer, noe som sparte meg noen mnd :)

5: kjørte inn bilen, åpnet panseret, viste fram motorrommet, (som var RENT OG PENT!!!!!!!! veldig viktig!!) viste han typen arket fra volvo om "godkjent" motorbytte, så den utskrevne pdf-fila og sa hvor det av interesse står, så arket med hvor mye hk/nm det er i motoren.

6: han godkjente den etter en liten prøvetur, for en nisse kom og sa jeg måtte egentlig ha effekt-måling, men da blei jeg furten og sa at bilen er godkjent med 220hk og den lille turboen orker MAKS 220hk, så jeg kan teoretisk ikke overstige det uten å bytte til en annen turbo :) da var den saken grei og jeg fikk skrevet i vognkortet "godkjent med b230fk, opp til 220hk" så jeg skulle ha litt å gå på hvis jeg blei stoppa i kontroll etter å ha skrudd opp litt trykk :D

 

Du trenger ikke en sånn "spesialgodkjenning"; når det handler om noe så vanlig som b230ft/fk i 240.

 

At byttet er forskriftsmessig gjort, ser de jo med en gang de åpner panseret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du sende søknad på motorbytte og vente i 4-6mnd på svar, også bestiller jeg time på volvo og får papirene derifra på 1 uke, så er vi begge fornøyde :)

 

Kan du ikke fatte det da? Er mange kontrollører som krever at du har søkt. Så da holder det ikke å komme med papir fra et merkeverksted.

 

Skulle ønske det var slik her også, men det er det altså ikke.

 

Idioti at det ikke kan praktiseres samme regelverk i den samme instansen.

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke fatte det da? Er mange kontrollører som krever at du har søkt. Så da holder det ikke å komme med papir fra et merkeverksted.

 

Skulle ønske det var slik her også, men det er det altså ikke.

 

Idioti at det ikke kan praktiseres samme regelverk i den samme instansen.

 

Egentlig skulle alle praktisert den strenge praksisen, årsaken til at noen ikke gjør det, er vel at de selv synest det er latterlig.

 

Dog., er det nok naturlig at om man bor på et sted de har mindre å gjøre på, er de sikkert ikke så nøye på slike ting heller.

 

Det er jo ingen stress, er jo bare å søke når man begynner å bygge om. Det tar alltid lengre tid enn planlagt, samt alle prøvekjører jo bilen litt, fikser "bugs" og slikt før de tar den på godkjenning, vel?

 

ps. vanligvis har jeg bare ventet ca 1-2 mnd (i bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår