Gå til innhold

Chrysler Stratus lekker bremseveske

Ranger emnet


loxus

Anbefalte innlegg

Hipp hipp hurra, min bil har begynt å lekke bremseveske. Mistenker det begynte etter en kraftig nedbremsing og 40m bremsespor i forbindelse med EN ANNENS forbikjøring som feilet.

 

Nivået synker ca 0,5-1 cm pr. uke med normal kjøring.

 

Hvordan skal jeg gå frem for å finne lekasjen? Den lekker jo ingenting når jeg står stille, ingen flekker å se ihvertfall. (kanskje prøve å trykke mye på bremsen når jeg står parkert?)

 

Takk for all hjelp :)

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chrysler stratusen som far hadde, den hadde problem med bremsene omtrent alle de åra som han hadde den.

 

De har ikke tromler, men caliper både fremme og bak mener jeg å huske...

 

Det som er med disse, er at stemplene i bremsesylinderen er laga originalt av et slags hardplast materiale. Helt vilt etter mitt hode, for når jeg demonterte dette på den ene siden bak på den bilen så var biter av stempelet knekt av, noe som resulterte i lekkasjer, ujevn bremsing, dårlig bremsing, oppgenging av bremser. Så bilen er en notorisk bremsesliter. Bremsene vibrerte alltid litt også i den bilen på tross av skivebytte og alt mulig...

 

Men lykke til. Jeg ville demontert caliperene og sett om alt var som det skulle der.

 

Kan selvsagt være rust i et bremserør også... aner ikke... Men ville som sagt på bakgrunn av mine erfaringer sjekka bremsesylindrene og stemplene først og sett at alt dette var som det skal... :)

 

lykke til.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg inrømmmer min feil i dette tilfellet. Men bare for moroskyld så måtte jeg finne ut om det virkelig var noe jeg bare fant på!

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=395335

 

Her er en artikkel som viser at nok mange av stratusene kommer med skiver både fremme og bak :D.. Ikke at det er så viktig, men det morsomste med artikkelen er at den understreker mine erfaringer med at bremsene på chrysleren er ELENDIGE! :D

 

Dessuten, heter ikke Per! Heter Ingebret, vet ikke om det gjør saken så mye bedre da... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så burde kanskje kjøpt nye skiver og caliper for alle 4 hjul, sånn uansett? Hvor mye koster en slik operasjon tro?

 

Når jeg sjekket den ene skiva på venstre fordekk i dag (etter å ha tatt av hjulet) - kunne jeg rigle på den (0,5 cm). Det låter ikke helt bra i mine øre...

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om skiva er festet på noe annet vis enn med hjulboltene, så om bremseskiva er løs når dekket er av, så betyr ikke det nødvendigvis at det er noe galt, men sjekk nærmere med et verksted for å høre hvordan det skal være på din bil. Men ikke unormalt å kunne bevege på den når dekket er av... Men mange biler har også skruer som fester skivene til navet, så sjekk opp med verksted som sagt...

 

Men du trenger sikkert ikke kjøpe nye calippere og skiver. Det vil bli dyrt. Men prøv å overhal de du har. Rens opp rust og grums ved bevegelige flater i mekanismen. Smør flatene opp igjen etter du har renset dem sånn passe. Smøring der to metallflater glir på hverandre, som for eksempel bremseklossene glir på skinnen på calipperen, skal gjøres med kopperpasta. Dette er en høytemperaturs seig smørning som står på veldig lenge.

 

Inne i selve sylinderen skal du ikke smøre noe. OG iallefal IKKE med kopperpasta.

 

Rens sylinderen for graps, hvis det er rust inne i den så kan du hone den opp igjen - du får kjøpt billig honeverktøy på bilxtra tror jeg. Pass på at stempel er helt før du setter det i igjen.

 

En ting å være oppmerksom på er å passe på at om du må ha nytt stempel (det måtte far ha på sin) så pass på at du får fatt på dette. Det gikk nemlig ikke for han. De ville kun selge hele calipperen, og det blei dyrt.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i og med at det faktisk lekker bremseveske, så kan de jo være no galt med de :P Har prøvd så godt jeg kan å lokalisere, men det er nærmest umulig uten skikkelig løftebukk.

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du funnet ut hvor det lekker? Liten vits i å overhale alle kaliperne om det er ett bremserør som lekker...

 

Nei akkurat, jeg leter og leter. Må nok få en litt mer oppegående og proffesjonell person til å ta en titt jeg :) Tusen takk for hjelpen.

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. må nok oppå en løftebukk. Jeg tror ikke far sin chrysler hadde lekkasje, MEN om f.eks. en bil av stemplene i en calipper er slått i stykker - en bit er av på den, så kan de jo være det er den som lekker. Men på den andre siden så kan det være i alle rør og slanger på hele bilen før du får undersøkt mer nøye, så kom deg på en løftebukk du. Eller ned i en grav... :) Det kan også være passe greit.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte enkelt, ta av ett og ett hjul og sjekke caliper og slanger... fant til slutt lekasjen ved høyre bakhjul. Det ser ut som en pakning der overgangen fra stivt alu-rør går over til fleksirør har gått helt i oppløsning. Når jeg trykker inn bremsen drypper det ut en liten dråpe veske.

 

Antar at dette blir en forholdsvis enkel og rimelig fix. Kontakter ett bilverksted for prisoverslag på bytting av pakningen (kanskje gjøre det på alle 4) + blødning av bremsesystemet.

 

Takk for all hjelp folkens.

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår