Gå til innhold

Volvo-142s turbo prosjekt

Ranger emnet


Gunnar KRC

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig fått starta på 240n min som jeg kjøpte i november i fjor. Dette er altså en 1991 mod 240 GL men som er førstegangsregistrert 27.12.91

Den har mye ekstra utstyr å kraftigere motor så jeg har en stor mistanke om at dette faktisk er en Classic utgave. Derfor kommer jeg til å ta vare på alt av orginaldeler og heller kjøpe meg en 242 når jeg får råd til det som jeg kan ha motoren og utstyret i, og da kunne beholde en orginal classic utgave.

 

Her er noen bilder av bilen slik den var da jeg kjøpte den:

IMG_1332.jpg

IMG_1331.jpg

IMG_1330.jpg

IMG_1325.jpg

IMG_1323.jpg

IMG_1336.jpg

 

 

 

 

Siden den tid har jeg fått tak i noen dårlige felger, senk, hvite blinkers rundt om, sperreaksling, nye bremseskiver, klosser, fordelerlokk++

 

 

 

 

Sånn ser den ut nå:

Bilde033.jpg

Bilde034.jpg

Bilde032.jpg

 

 

 

 

Videre planer med bilen er motor; b230fk 98mod med 531 topp,

Etterhvert som jeg får råd skal jeg også bytte og skaffe ny turbo, dyser, bytte LMM til 3",

chipping må til, bensinpumpe og bensintrykksregulator skiftes, h-profilråder,

ny justerbar wastegate, 3" eksosanlegg, samcoslanger, intercooler, M90 eller getrag kasse,

truetrack sperre, suplerflex foringer foran og bak, bedre bremser, super DTM 17" eller 18",

ny kam og justerbart kamdrev.

Er sikkert mange ting jeg har glemt enda men det kommer ettersom jeg får handla saker og ting.

 

Er litt rust på bilen som må ordnes og den må poleres eller evt lakkes opp igjen men det er avhengig av økonomien desverre :)

 

Hva tror folket?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg henta en 230fk motor som jeg er i ferd me å putte i den

+ at jeg har vært hos bcb og kjøpt litt snæks!

Bilder kommer snart :)

 

Det som skal skje med motoren foreløpig er at jeg skal bytte

wastegate til en justerbar en med 1bar standard ladetrykk,

montere forsterka motorfester, flytte ojlekjølern å bygge den om

til luftavkjøling, chipping (ecomax), montere ny intercooler, 3" eksos, sikkert mye jeg har glemt da men.

 

Hvor mye hk kan jeg håpe på med 1bars ladetrykk, ecomax chip, 3" sportanlegg og 531topp?

Har det egentlig mye å si å bygge om til 3" LLM?

har fått tak i en intercooler som det er 2,5" rør inn og ut på som skal holde til godt over 400hk, bør ikke det være bra nok?

Men hovedspørsmålet her er vel egentlig om orginaldysene, orginal bensinpumpe og bensintrykksregulator holder? lommeboka er nå bunnskrapt men må jeg oppgradere det så får jeg benytte meg av mastern :(

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel legge inn noen bilder av seneste utviklingen

 

Har vært på BCB å henta noen gromdeler :)

Bilde025.jpg

Bilde026.jpg

Ja det er et JT 3" anlegg dere kan skimte i bakgrunnen der, har ikke råd til noe mer avansert enda

Bilde027.jpg

 

 

Her er gamle f motoren klargjort for fjerning

Bilde034-1.jpg

 

 

FTn får forsterkede motorfester, ny justerbar wastegate, sandwich til luftavkjølt olje, ny "fordeleraksling" med nye simringer

Bilde031.jpg

Bilde030.jpg

Bilde029.jpg

Bilde028.jpg

 

 

Her er FTn på vei inn (merkelig hvor mye motstand denne motoren gjorde for å havne i en 240)

Bilde035.jpg

 

 

og etter et par timer med banning er den på plass :)

Bilde036.jpg

 

 

Har såvidt fått begynt å tilpasse IC

Bilde038.jpg

 

Har også fått skifta eksosanlegg (bilder kommer)

Hvor er det mest fornuftig å sveise inn lambdasonda?

I gamle eksosanlegget var den faktisk flytta til katten, men jeg syns det var litt rart.

Går det greit å sette oljekjølern foran IC eller vil dette påvirke innsuget med tanke på varmen?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

da er det vel på tide med en oppdatering igjen :)

 

ic og oljekjøler på plass

Bilde020-1.jpg

 

motorrom slik det er nå

Bilde017.jpg

 

getrag kassa jeg skal bruke

Bilde010.jpg

Bilde023.jpg

 

og ny hatthylle

Bilde021-1.jpg

Bilde022.jpg

Har også skaffet meg 16t turbo, 968 dyser, justerbar btr 1:1,2 getrag 265, bensinpumpe bosch 044. eneste jeg mangler for å få bilen komplett er ny clutch og trykkplate + ny bensinchip til oppsettet mitt

 

flere bilder og oppdatering om hva som skjer kommer snart :)

Endret av Gunnar KRC

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det :)

har også skaffet godkjenningspapirer fra volvo så jeg får godkjent den med denne motoren, pluss at når jeg snakket med volvo norge fikk jeg bekreftet at dette faktisk er en volvo 240 classic :D

 

og til de som synes at det er dumt å "ødlegge" en 240 classic med å bygge den om til en turbobil så vil jeg bare få sagt at jeg tar vare på alle orginaldeler så jeg kan få den tilbake i orginal stand når jeg får tak i et bra 242 karrosseri elns som jeg kan sette ft`n i :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbo er gøy :D

 

i dag har jeg demontert m47 kassa, clutch, eksosanlegg,mellomaksel og bytta motorfester så alt er klart til å montere getrag kassa. har også starta på ombygging på vannavkjølinga til turboen.

16Tn er også på plass men får ikke montert resten av eksosanlegg, vannavkjøling ++ før nye girkassa er på plass slik at jeg vet at motoren sitter som den skal og jeg ikke må starte å tilpasse alt på nytt (for tredje gang :()

 

skal prøve å få ut bilder snart men dataen min har krasja så jeg må få ut bildene av den og inn på nydataen først :)

 

noen som har et fjørntårnstag til overs eller? ;)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner vel med rundt 250-60 hk i første omgang :)

 

Clutchuset er fra volvo og kassa er ikke mye større enn m47 som var der fra før så jeg regner med at det passer tålelig bra. men det finner jeg ikke ut før jeg får råd til ny sinterlamell og ny trykkplate ;)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lettvint, kjøp en "sandwich" som du har mellom oljefilter og blokk som er beregnet for oljekjøler, skru ut bolten som holder oljefilteret og snu bolten så du får skrudd fast sandwichen, slanger fra sandwich til oljekjøler (tror det var slik, er ei stund sia jeg gorde det :)). du ser på bildene hva hva jeg har brukt :)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår