Gå til innhold

Koble overdrive i gammelt ledningsnett

Ranger emnet


-Veritas-

Anbefalte innlegg

Jeg skal koble opp overdrive i et gammelt ledningsnett, ledningsnettet er ifra 1975.

 

Jeg har en haug med ledninger som fulgte med overdrive kassa, men har ikke aning hvor halvparten skal Den ene er merket sikring, men hvilken sikring skal den på?

 

Noen som har et evt. koblingsskjema for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ærlig talt ikke og koble opp så utrolig avansert.. Jeg dro ei ledning fra sikring 1 eller 2 rett til en bryter. Fra bryteren og ned til solenoiden på girkassen.. Da funker OD'en i alle 4 gir. Funker kanon det.. Kjørt med det i over 2 år på 2 forskjellige biler. :) Eneste er jo at man ikke får den lampa i dashbordet..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overdrive på alle 4 gir har jeg hørt er døden for girkassa.

 

Men jeg har hele ledningsnettet til overdriven, jeg bare lurte på hva som skulle hvor. Og om det ville stemme overens, noe jeg mest sannsynlig må vente til jeg kommer hjem fra jobb for å finne ut.

 

Hvordan gjorde du det med relèet ? eller er det du kaller solenoiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at det ikke er lurt er at det er farten på mellomaksel som driver oljetrykket til overdrive enheten. står i instruksjons boka at man må minst kjøre i 70, viss ikke slurer man istykker lammelene inni der..

 

må altså ha nåkk oljetrøkk!

 

 

 

 

eller? :(

- Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod

400hk prosjekt..

- Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod

Mvh

//Kristian Ekren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har forstått funker ikke OD'en dersom oljetrykket er for lavt.. Grunnen til at man ikke skal bruke OD'en i alle 4 gir er pga momentene.. Er jo mer moment i 1.gir enn i 4.gir. Er momentet som tar knekken på od'en, så å kjøre trimma b230FK med od i alle 4 gir på full pinne er neppe en god ide.

 

 

Jeg har som sagt ingen rele. Kun en ledning rett ned til selve "bryteren" på od-klumpen. (bryteren jeg trykker på står såklart mellom ledningen).

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gjort som i skjemaet oppi her. Strengt tatt var det ikke så vanskelig da jeg hadde hele OD-kabelmatta fra en 740. Det vanskeligste var igrunn å borre et hull i relésokkelen så jeg fikk skrudd det fast i dashen.

 

Men jeg lurer også på det med OD lampa. Er den å finne i printet på de gamle instrumetclustrene? Eller må jeg rigge til ei lampe i midtkonsollen?

 

PS! http://www.ipdusa.com og noen i England lagerfører overhalingskit til M46OD J og P-type Laycock for den som vil ta vare på kassene sine. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Den som leser litt, vil finne at tidligere Volvoer ikke hadde OD rele i det hele tatt, bare en skyvebryter på girspaken. Så du kunne risikere å starte opp bilen med OD innkoblet med dertil tilhørende risikomomenter.

 

Stemmer ikke dette. Alle OD kasser har en bryter som legger inn på 4-gear, så det var umulig å legge inn OD i revers selv om det var skyvebryter.

Men med skyvebryteren innkoblet ville OD legge inn direkte når man gearet til 4. gear, så man i praksis gearet fra 3. til 5.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår