Gå til innhold

Sigaretttenner på tenninga?

Ranger emnet

loxus

Anbefalte innlegg

Finnes det en "universal" løsning på å få lagt strømmen til sigaretttenneren over på tenninga på bilen min? Uansett nøkkelposisjon er det alltid strøm i uttaket, men jeg ønsker at det blir slått av. (hvorfor? bruker ikke bilen hver dag, da jeg tar buss til jobb. batteriet går derfor tomt etterhvert)

Chrysler Stratus 99'

:)

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg som regel glemmer å ta utav det som er i sigarettenneren (alle 3 tingene). Vil bare ha det slik at når jeg vrir om nøklen så er jeg sikker på at alt er slått av, uansett om jeg har glemt å ta noe ut fra kontakten :)

[ ] 1991 - BMW e34 525i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvis du har litt innsikt i elektronikk, så vet du kanskje va et rele er.

Det er en spenningsstyrt bryter. Det benyttes bl.a. til å slå på hovedlysene når tenninga slås på. Og de finns i sikringsboksen i motorrommet hvis du har en der.

Et rele brukt i elektronikk har minst 4 pinner. De i bilen har ofte 3. Men jeg forklarer prinsippet ut fra 4 pinner da det er lettest å forstå.

Si det sånt: Om du kjører spenning ut på pinne 1 og 2 (vi sier at pin 1og2 er spolen på releet) Så vil releet åpne seg (eller lukke seg - kommer an på normal tilstanden. Et rele betegnes som NC eller NO - normally closed eller Normally Open)

Når pin 1 og 2 har spenning så vil det åpne for spenning mellom pin 3 og 4. Dvs kretsen lukkes og spenning kan passere gjennom releet.

Det gjør at du med en liten strøm kan styre en mye større strøm.

Sigarett-pluggen er vel sikra med 30A eller noe sånt... Så du må få fatt på et rele som tåler 30A og helst litt mer.

Så kobler du til pin 1 og 2 til et annet rele som åpner når tenningen slås på - f.eks. varmeapparatvifta, CD spilleren, hva som helst bare det er styrt med tenningsbryteren. Så kutter du + til sigarett tenneren. Og kobler inn releet sine pinner 3 og 4 inn der du kutta, som en bryter, bare denne er en spennings-styrt bryter.

Siden jeg er alarm montør så kunne jeg jo lagd en beskrivelse på hvordan du kunne fått aktivert sig-pluggen ved hjelp av bevegelsesdetektor :D men det er vel heller ikke nødvendig :D haha. Lykke til.

Dette er ikke komplisert i det hele, men prinsippet om rele må forstås om du skal gjøre nytte av det... :) Vanvittig mye bra stoff på internett om dette her. Et vanvittig bra forum på elektronikk er http://www.dutchforce.com

Lykke til

Edit: De pinne nummerene er bare noe jeg fant vilkårlig på for å vise eksempel - det er ikke sikkert at releet du skal bruke har nummer på samme pinnene... Så gå ikke etter mine pin nr. som en fasit, men heller les i releets datablad....

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på elektrolinjen selv, så er godt innefattet med grunnprinsippene her. Håpte bare det var noe så enkelt som å plugge om ett av releene som allerede stod i sikringsboksen. Håpte jeg slapp å grave inni konsollet (har akkurat blitt ferdig med å strekke høytalerkabler og lukket igjen etter meg)

Men da får jeg kjøre på når jeg kjeder meg.

[ ] 1991 - BMW e34 525i

Lenke til kommentar
Del på andre sider