Gå til innhold

Spacere i bilcross?

Ranger emnet

Sines Motorsport

Anbefalte innlegg

2 Hjulsystem

2.1. Hjul

Snudde felger er forbudt, mens sveisede felger og spacers er tillatt. Kun serieproduserte dekk godkjent i følge Vegtrafikkloven samt klassede rallydekk er tillatt. Racingdekk og slicks er forbudt.

Piggdekk kan tillates brukt på snø- og isføre. Piggbestemmelser iht. rallyreglementet § 305.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

næmmen hvor i boka står dette med skjermene?.

har kjørt en del opel ascona/manta og de bilene har jo sjermene godt ned på hjula, derfor har vi altid pleid å kappe bort veldig mye av dem skjermene, det har jeg sett så sinnsykt mange gjøre så dette kan bare ikke stå i boka når det blir godkjent gang på gang.

blandt annet Grinden gutta har opp-kappa skjermer, og de bilene dems er ALTID etter boka.

Ang spacere så annbefaler jeg å altid ha med seg noen.. kan altids få bruk for en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 Hjulsystem

2.1. Hjul

Snudde felger er forbudt, mens sveisede felger og spacers er tillatt. Kun serieproduserte dekk godkjent i følge Vegtrafikkloven samt klassede rallydekk er tillatt. Racingdekk og slicks er forbudt.

Piggdekk kan tillates brukt på snø- og isføre. Piggbestemmelser iht. rallyreglementet § 305.

hvorfor i all verden er snudde felger forbutt??

tengte kansje det hadde noe med at de da er sveisa i, men står jo at svesede felger er lov, hva mener de med det da?

den boka der er jo nesten like bra som bibelen....

If it ain`t fun, it ain`t a kadett

http://www.hoggernracing.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næmmen hvor i boka står dette med skjermene?.

har kjørt en del opel ascona/manta og de bilene har jo sjermene godt ned på hjula, derfor har vi altid pleid å kappe bort veldig mye av dem skjermene, det har jeg sett så sinnsykt mange gjøre så dette kan bare ikke stå i boka når det blir godkjent gang på gang.

blandt annet Grinden gutta har opp-kappa skjermer, og de bilene dems er ALTID etter boka.

Ang spacere så annbefaler jeg å altid ha med seg noen.. kan altids få bruk for en

HER!

Sakset fra teknisk reglement bilcross i Bilsportboka

6.6 Skjermer

Skjermene skal dekke minst hele hjulbredden og gå så langt ned i bakkant at nedre del er maks. 8 cm over hjulnavets sentrum. Det er tillatt å øke skjermbredden med maks. 7,5 cm. Skjermbredderen må være av samme materiale og være like solid som skjermen forøvrig, og den må følge skjermens form. Skjermåpningen kan forandres slik at skjermen ikke kan trykkes inn i dekket fra siden.

Skrudde skjermer kan punktsveises til karosseriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snudde felger er ikke tillatt av den enkle grunn av att da får man ikke festet de ordentlig. Dette pga kon i senterhull og i bolthull. Sveiser man felgene derimot, er fremdeles kon og bolthull som originalt, men man kan da få breddet felgene.

Att det finnes mange sløve tekniske kontrollanter rundt om som godkjenner biler med dekkene stikkende utenfor skjermer, gjør ikke dette lovlig. Er egentlig bare å ta med teknisk bort til nevnte biler og protestere på dette. Mye som blir tillatt rundt omkring som desverre ikke er lovlig.

Blir rimelig bekymret når biler dukker opp på løp midt i sesongen som er fulle av rust rundt burfester o.l. Føreren "skjønner" ingenting, bilen er jo godkjent årskontroll og har gått flere løp uten anmerkning iløpet av sesongen allerede...

Dette er en god grunn til å sjekke biler dere kjøper godt før dere tar over. Bilen kan faktisk være så dårlig att den ikke blir godkjent på neste løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å faen, da her jeg misfårstått lite gran her se...

når vi sier snudde felger her, så er det at en tar ut senteret og setter det inn andre hveien igjen, altså sliper ned sveisen, snur det og sveiser det inn igjen, men å snu hele hjulet får så skru det fast skjønner jeg jo at ike er lov, er vel oxo svert skjeldent at det går uten at de tar i kaliperen...

du fiat 131 racing? er det deg jeg kjørte et par a finaler samens med i fjor+ at broder'n kjøpte en corsa av deg på hamar?

If it ain`t fun, it ain`t a kadett

http://www.hoggernracing.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Bilen hentet jeg i Skien ja. Har vel stått i ett par-tre år nå. Var litt mindre enn jeg trodde faktisk. Sliter litt med å få 190cm kropp inn i den der, men utrolig kul bil da :-)

Tolker det slik att det er helt snudde felger som er forbudt ja, siden det er lov å sveise de.

Da kan man jo kappe ut senteret og flytte det ut, evt bytte til annen dim også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider