Gå til innhold

Diff. sperre?

Ranger emnet


BChris

Anbefalte innlegg

Hei, som ny bruker og mekke interisert, leser eg masse her på forumet. Kom over et ord som eg ikkje fant forklaring på. Diff sperre, ka e da? Differensialen mente eg å lese en plass, ka e dette? takker for alle svar:)

Opel Vectra A 94mod 2.0i 8v (Førstebil)

X Yamaha Virago 98mod 125ccm XV (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffsperre er en kjekk ting. Når man f.eks har ene hjulet i grus/gjørme og det andre hjulet på asfalt vil som regel hjulet som går lettest rundt (grus/gjørme) spinne og det som står på asfalt står i ro dersom man ikke har diffsperre. Har man diffsperre går begge hjulene rundt. Nå er det noe som heter diffbrems også.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge:P tusen takk for et flott svar:) Diff brems fungerer vel sånn at dersom ene dekket har våt/isete underlag og det andre er på litt tørrere underlag, så bremser den på tørt mer på en måte, enn den på vått? viss du skjønner:P eller? Er diff. sperre noe som kommer orginalt på biler, eller er det ettermontert? er det dyrt?

Opel Vectra A 94mod 2.0i 8v (Førstebil)

X Yamaha Virago 98mod 125ccm XV (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffbremse er delvis diff-sperre. Dersom det er diffsperre i en bil så vil det oppleves merkelig å kjøre på med tørt underlag i svinger siden begge hjula går akkurat like fort rundt, mens normalt når du kjører i en sving så vil innerdekkene rulle saktere enn ytterdekkene. Med differensialsperre så er dette umulig. Dvs, det vil slite på drivverk å kjøre med sperre på hele tiden. Derfor er det en kjekk ting å ha på glatta, men ikke så veldig bra på tørr asfalt. Men om du skal spinne så er saken en annen selvsagt :D.

 

Diffbrems er en gradvis diffsperre. Nå må noen si fra om jeg tar feil, for dette kan jeg ikke i grunnen, men jeg inbilte meg at det var en mellomting mellom ikke sperre og uten sperre. Diffbrems er koblet inn hele tiden, og vil gjøre det slik at det skal mer til før et dekk står stille mens det andre spinner.

 

Differensialen på bakhjulstrekkere som Esbandos sin her, har en klokke bak der som drivakslingene går inn i, og som mellomakslingen kommer inn i. En slags samleplass for drivakslingene bak. Her inni ligger differensialen. Det som sørger for at hvert dekk kan svive i forskjellig fart på tross av at det er drivhjul.

 

Differensialen vil fordele hastigheten på hjulet der som motstanden er lettest. Så om det er lite motstand i en grøft så vil en bil uten mulighet til å sperre diferensialen spinne på det dekket som står i grøfta. Og siden det ene dekket oppå asfalten står helt stilt så vil det dekket nedi rotere dobbelt så fort som normalt? eller er dette feil?

 

Men akkurat teknisk hvordan en diffbrems virker vet jeg ikke. Men det går vel på prosentvis brems... betegnet som f.eks. 30% diffbrems. Hvordan diffen fordeler hastigheten over på de to dekka vet jeg ikke å hvordan regnes ut, men jeg skulle tro at prinsippene ovenfor er korekte. At differensial-sperre er en total sperre, og diff-brems er en delvis sperre konstant inkoblet...?

 

Noen åpner også opp 'klokka' (differensialen) og sveiser litt, for å lage diffsperre. Men disse bilene vil som sagt humpe seg igjennom svinger fordi ytrehjulene ikke roterer fortere enn innerhjulene, som de normalt vil ha behov for. Bare tenk - de ruller lenger avstand på ytresiden. Og når de ikke kan rulle så langt de skal, så vil bilen hoppe og dekkene bli vanvittigt slitt.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har greid å finne ut hva en differensial er og hvordan den virker er difensialsperre og differensialbrems lettere å forstå.

 

Sperre låser den ene drivakselen til differensialen(da mener jeg selve differensialen, ikke huset), så den driver med sammen hastighet som den, det vil også si at begge drivakslene går likt.

 

Brems er samme virkemåte, bare at det er en dings som bremser, som lameller istedenfor full sammenkobling, dette gir litt bedre kjøreegenskaper/komfort enn diffsperre da det ikke er lik hastighet på hjula i sving.

 

Differensialsperre er oftest forbeholdt skikkelige 4x4, men finnes unntak. Dette finnes nesten uten unntak kun bak.

 

Differensialbrems finner man på mye forskjellig, oftest på bakhjulstrekkere eller 4wd-biler, nesten bare bak.

 

 

Harde diffbremser og sperrer er ikke noe behagelig å kjøre med, på bart knekker det i hele bilen, på vinterføre vil de gjerne i konstant sladd.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår