pahf Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Hører alle snakker om grenrør, Men har liksom aldri fått helt greie på hva det er? Hvordan fungerer dette og er det mye effekt/aks eventuelt og hente på det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PetterJacobsen Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Rør med flere grener:D Første delen på eksosen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mk2-16v Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Det er en slags eksosmanifold, men den har like lange rør (grener) Poenget er vel at det blir like lett for eksosen og slippe ut av alle sylinderne.....eller noe sånnt ;) Siter "I'm so smart I'm practically retarded" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erbe Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Beste grenrørene til en 4'er har vel 4 like lange rør, 1-4 og 2-3 skal gå sammen til 2 rør og ca 40 cm etter det skal de gå sammen til 1 Siter http://300zx.kwn.no/300ZX.mpg (Høyreklikk, lagre som) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Ett grenrør er en eksosmanifold som på en sugemotor faktisk hjelper til ved å dra eksosen ut av motoren. På en turbomotor er hensikten å ta vare på så mye av energien i eksosen som mulig(i form av trykkpulser), slik at det blir mye energi til å drive turboen. En annen oppgave til turbogrenrøret er å forhindre mottrykk. Lengden på rørene, og hvordan de er koblet sammen varierer fra motor til motor, og hva slags karakter man vil ha på motoren. På en 4syl, vil som sagt 1-4 og 2-3 gå sammen. Men man kan også kjøre alle fire sammen til ett. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet November 26, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 vel jeg har en 1.8gl gasser motor. vil deg hjelpe? og hva vil det koste meg? kanke være så dyrt ? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon A Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet November 26, 2003 Rapporter Share Skrevet November 26, 2003 Eget rør til hver sylinder..har det faktisk på beemern Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet November 27, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2003 ahh, lyst på. driter i effekten, men det ser digg ut :) hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 27, 2003 Rapporter Share Skrevet November 27, 2003 Grenrør er rett og slett en spesiell type eksosmanifoil der eksosen fra hver sylinder går i et eget rør er lite stykke før det føres sammen med resten. I motsetning til en vanlig eksosmanifoil der eksosen fra samtlige sylindre føres sammen til ett rør ganske tett inntil motoren. Best effekt har grenrør (eller headers, som det heter på engelsk) der alle grenene er like lange før de føres sammen. Dette kan bli litt av et "ormebol" på f.eks en rekke 6'er der bakerste eksosutslipppet kanskje er 50cam lengere bak enn det fremste. I slike tilfeller må røret fra bakre sylinder ofte ta en ekstrasving fremover langs blokka før den bøyer bakover igjen og smelter sammen med rørene fra de andre sylindrene. Et annet billig tips om "eksostrimming": På biler med dobbelt eksosanlegg hele veien (oftest med biler med V-motorer, særlig amcars) vil effekten øke dersom man lager en tverrforbindelse mellom hovedrørene etter bakre ende på headersen'e og før pottene. Man er ikke helt sikker på hvorfor det er sånn, men trikset er godt kjent i amcarmiljøer og effekt-økningen er seriøset bevist v/bruk av testbenker utallige ganger. Selvfølgelig er det ikke snakk om dramatisk effekt, men noen prosenter er det. Mye billigere enn Ram Air oppsett som gir problemer i vått vær og dyre sluttpotter som kun gir mere lyd. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shyggen Skrevet November 27, 2003 Rapporter Share Skrevet November 27, 2003 Har ikke sjekket om jeg har det på min Toyota Supra 3.0i Turbo Men, tviler vell litt på om det er orginalt.. :D Noen som vet om noen plass som lager/selger dette? Min motor type - 7M-GTE Siter Shit happens, ALL the time :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet November 27, 2003 Rapporter Share Skrevet November 27, 2003 Originally posted by Shyggen Har ikke sjekket om jeg har det på min Toyota Supra 3.0i Turbo Ja det er vel ikke akkurat reint mange biler som kommer med dette orginalt nå for tia, særlig ikke om en har turbo :D Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 27, 2003 Rapporter Share Skrevet November 27, 2003 Mange som sier grenrør er en spessiell type manifold... Jeg mener nå dette er HELT feil. Grenrør er flere rør med forgrening (wow se logikken). Akkurat som en manifold gjerne har. Så det er en og samme ting. Navnet grenrør forteller ikke noe mer om hvordan de er bygget enn navnet eksos-manifold. Altså så har mange biler dette originalt, og er ikke noe spessielt med det. En bil med 2 turboer som går i rør som forgrener seg inn til 1 rør har da et grenrør til innsuget. Men som vanlig har nordmenn vane av å gjøre ting så vanskelig som mulig :D Skulle sjekke 'grenrør' på http://www.ordbok.no men norske ordlista funka ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
froorf Skrevet November 27, 2003 Rapporter Share Skrevet November 27, 2003 Originally posted by cfn Ja det er vel ikke akkurat reint mange biler som kommer med dette orginalt nå for tia, særlig ikke om en har turbo :D har sett to biler av nyere årgang som har dette, en 218is (m42 motor) og en mitsubishi galant 2l 97 mod. begge var vistnok originale. -frode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet November 27, 2003 Rapporter Share Skrevet November 27, 2003 håper du mente 318is :D opels 150hk 2.0 16v har faktisk også orginalt grenrør. litt spedt, men alikevel. subaru med turbo har kanskje grenrør? vet ikke jeg. er jo ganske langt mellom eksosportene på den da. Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.