Gå til innhold

dumt spm ang grenrør

Ranger emnet


pahf

Anbefalte innlegg

Ett grenrør er en eksosmanifold som på en sugemotor faktisk hjelper til ved å dra eksosen ut av motoren.

 

På en turbomotor er hensikten å ta vare på så mye av energien i eksosen som mulig(i form av trykkpulser), slik at det blir mye energi til å drive turboen. En annen oppgave til turbogrenrøret er å forhindre mottrykk.

 

Lengden på rørene, og hvordan de er koblet sammen varierer fra motor til motor, og hva slags karakter man vil ha på motoren.

På en 4syl, vil som sagt 1-4 og 2-3 gå sammen. Men man kan også kjøre alle fire sammen til ett.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grenrør er rett og slett en spesiell type eksosmanifoil der eksosen fra hver sylinder går i et eget rør er lite stykke før det føres sammen med resten. I motsetning til en vanlig eksosmanifoil der eksosen fra samtlige sylindre føres sammen til ett rør ganske tett inntil motoren.

 

Best effekt har grenrør (eller headers, som det heter på engelsk) der alle grenene er like lange før de føres sammen. Dette kan bli litt av et "ormebol" på f.eks en rekke 6'er der bakerste eksosutslipppet kanskje er 50cam lengere bak enn det fremste. I slike tilfeller må røret fra bakre sylinder ofte ta en ekstrasving fremover langs blokka før den bøyer bakover igjen og smelter sammen med rørene fra de andre sylindrene.

 

Et annet billig tips om "eksostrimming":

På biler med dobbelt eksosanlegg hele veien (oftest med biler med V-motorer, særlig amcars) vil effekten øke dersom man lager en tverrforbindelse mellom hovedrørene etter bakre ende på headersen'e og før pottene.

Man er ikke helt sikker på hvorfor det er sånn, men trikset er godt kjent i amcarmiljøer og effekt-økningen er seriøset bevist v/bruk av testbenker utallige ganger.

 

Selvfølgelig er det ikke snakk om dramatisk effekt, men noen prosenter er det. Mye billigere enn Ram Air oppsett som gir problemer i vått vær og dyre sluttpotter som kun gir mere lyd.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som sier grenrør er en spessiell type manifold...

 

Jeg mener nå dette er HELT feil.

 

Grenrør er flere rør med forgrening (wow se logikken).

Akkurat som en manifold gjerne har. Så det er en og samme ting.

Navnet grenrør forteller ikke noe mer om hvordan de er bygget enn navnet eksos-manifold.

Altså så har mange biler dette originalt, og er ikke noe spessielt med det.

 

En bil med 2 turboer som går i rør som forgrener seg inn til 1 rør har da et grenrør til innsuget.

 

Men som vanlig har nordmenn vane av å gjøre ting så vanskelig som mulig :D

Skulle sjekke 'grenrør' på http://www.ordbok.no men norske ordlista funka ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår