Gå til innhold

dumt spm ang grenrør

Ranger emnet


pahf

Anbefalte innlegg

Originally posted by boXer

Mange som sier grenrør er en spessiell type manifold...

 

Jeg mener nå dette er HELT feil.

 

Grenrør er flere rør med forgrening (wow se logikken).

Akkurat som en manifold gjerne har. Så det er en og samme ting.

Navnet grenrør forteller ikke noe mer om hvordan de er bygget enn navnet eksos-manifold.

Altså så har mange biler dette originalt, og er ikke noe spessielt med det.

 

En bil med 2 turboer som går i rør som forgrener seg inn til 1 rør har da et grenrør til innsuget.

 

på mange, veldig mange biler så "forgrener" frontrøet (første eksosrør) seg i fra 2 til 1.

vil du da også påstå at disse biler har grenrør?

hvis en skal begynne sånn, så er det veldig mange rør/slanger i motorrommet som forgrener seg.

 

nei grenrør mener jeg er forbeholdt FØRSTE del av eksosen i fra toppen og vidre, være seg turbo eller sugemotor.

oim det da ikke er eksos-mainfold på bilen.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er grenrør og hva som er "vanlig" manifoil kan selvsagt alltid diskuteres.

Særlig på en såkalt gti-bil vil jo bilprodusenten gjøre mest mulig for å skremme opp effekten på bilen. Et kvasi grenrør som hverken er manifoil, eller ekte grenrør av tynnveggende rør, kan da bli resultatet.

Mange moderne biler har, som flere har vært inne på, fra fabrikk eksosmanifoiler som ER grenrør eller "nesten-grenrør". På slike motorer er det sikkert lite/ingenting å hente på å bytte til "ekte" grenrør.

 

For å forklare forskjellen (som faktisk åpnings spørsmålet gjaldt!) vil jo det enkleste være å bruke to ytterpunkt-eksempler ved å f.eks se på hhv en orginal, amerikansk støpejerns-V8 med orginale manifoiler, og en ditto som er trimmet og utstyrt med et skikkelig ormebol-grenrør.

 

Så kan byråkratene på forumet ta seg av detaljdiskusjonen om grensetilfellene etterpå.....:D

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Håkon A

manifold.jpg

 

Det grenrøret der vil til slutt ødelegge motoren din og kanskje overtid ha motsatt effekt. Ser ut til på bilde at de 2 cylinderene på siden har mere motstand en de i midten, dette vil resultete i at cylindrene vil yte forskjellig. De i midten vil være sterke i bånn, mens de ytters vil ikke ha samme dreiemoment som de imidten på lavt turtall. Dette blir motsatt på høyt turtall. Ugjevn motstand vil også gi ubalanse i motoren og du oppnår ikke så høyt turtall og har større sjangser for motorhavari.

 

Men mye mulig det grenrøret der har kompansert motstand, slik at motstanden er lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeVen

 

Det grenrøret der vil til slutt ødelegge motoren din og kanskje overtid ha motsatt effekt. Ser ut til på bilde at de 2 cylinderene på siden har mere motstand en de i midten, dette vil resultete i at cylindrene vil yte forskjellig. De i midten vil være sterke i bånn, mens de ytters vil ikke ha samme dreiemoment som de imidten på lavt turtall. Dette blir motsatt på høyt turtall. Ugjevn motstand vil også gi ubalanse i motoren og du oppnår ikke så høyt turtall og har større sjangser for motorhavari.

 

Men mye mulig det grenrøret der har kompansert motstand, slik at motstanden er lik.

 

Det grenrøret vil slett ikke ødelegge motoren!

 

Hvis en motor ikke tåler den lille forskjellen der, hadde ikke jeg ville hatt bil...

 

Se på en orginal saab 900turbo manifold. De motorene går jo 400k

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Ifølge de som bygger motorer til rallycross i norge er følgende viktig.

 

Alle utganger må ha første bøy lik

 

Lengder på rør må være nogen lunde lik men ikke enormt viktig.

Lengden før sammenkobbling må være rett etter kalkulasjon og har vist mere å si en forskjeller på lengden på hver enkelt rør.. Men jeg snakker da sef ikke om mange cm :)

 

Dimensjonen på rør før og etter sammenkobling må også i regnestykket... Som forøvrig jeg ikke forsto ett pøkk av :eek:

 

Hadde noe med faktorer som turtall, nm, mottrykk, temp, tenning, dimensjoner, dempere, lyd og gudene vite..

 

Ofte bedre å kjøpe ferdig en å prøve selv tror jeg. På en motor han testet fikk han ut 15hk bare ved å kappe avstanden fra grenrør til demper ifølge han..

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosmanifoil og Grenrør er jo akkuratt det samme tingen..Eksosmanifoilens oppgave er jo akkuratt det samme som ett grenrør..bare at ett proft bygg grenrør øker hesteantall. som forklart tidligere i tråden her.

 

Hvis bilen din blir levert orginalt med grenrør som noen sier her.. og du får problemer med eksosen.. så tviler jeg på at verkstedet sier du har lekk i grenrøret ditt.. de sier som så Eksosmanifoil..

 

"Jeg har ikke eksosmanifoil, jeg har grenrør!!!"....

 

huff.. jaja..

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cfn

på mange, veldig mange biler så "forgrener" frontrøet (første eksosrør) seg i fra 2 til 1.

vil du da også påstå at disse biler har grenrør?

hvis en skal begynne sånn, så er det veldig mange rør/slanger i motorrommet som forgrener seg.

 

nei grenrør mener jeg er forbeholdt FØRSTE del av eksosen i fra toppen og vidre, være seg turbo eller sugemotor.

oim det da ikke er eksos-mainfold på bilen.

 

Ja, det vil jeg påstå.

Navnet grenrør er ikke forbeholdt en spesiell type eksos-manifold.

Det er ikke forbeholdt bil engang.

 

grenrør grein|rør el. gren~ s d .

gren|rør el. grein~ (av I rør)

1 rør med én el. flere grener til siden

2 rør som deler seg i to el. flere grener .

 

Er det så vanskelig at flere ting går under samme navn at dere ikke godtar det?

For å sitere en lærer jeg hadde sitt favoritt ordtak.

"Ikke gjør det vanskeligere enn det er!" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår