Devil Skrevet August 1, 2008 Rapporter Share Skrevet August 1, 2008 Jeg har hatt en bulk i døra mi på min Golf II 85 mod.. (eller dørene er 90 mod, siden førrige eier satt de på) og det er en bulk der som jeg ikke får rettet ut. Jeg har kjøpt meg sparkel + herder til ca 2.000 kr.. Og da lurer jeg på hvordan skal jeg "angripe" den bulken med sparkel? Bare kaste alt rett på eller legge lag vis? Hvis jeg skal legge lag vis skal jeg bruke sandpappir mellom hvert lag da? for å få det jevnt? eller skal jeg bare la det tørke i noen timer for å så legge på nytt lag med sparkel? Er egentlig ganske ny når det gjelder sparkling serru.. så jeg søker hjelp fra noen som har gjort det før :) Mvh Ole Siter low and slow, is how it goes low and slow, plowing snow. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet August 1, 2008 Rapporter Share Skrevet August 1, 2008 2000 for sparkel og herder til en bulk? :hvaskjera :omfg OK! En bulk... kommer an på hvor stor bulken er. Men rust og løs lakk skal av først og fremst. Så kan du pusse resten av lakken i bulken og litt rundt om helt matt med fint sandpapir. Så kan du legge i. Sparkelen herder alt etter hvor mye herder du har i. Mye herder - altfor kort tørketid, og lite herder tar det lenger med. Bland sparkel og herder veldig bra sammen. Kna sparkelet med sparkel verktøyet, som om du hakker opp en agurk. På denne måten får du en fastere masse uten luftbobler som kan være irriterende når du skal ha siste finish på verket. Legg på sparkel - du trenger ikke legge lagvis, men det er kanskje lurt så du ikke blander opp for mye av den dyre sparkelen og ender opp med å sløse noe. Men du må nok regne med å sparkle 2-3 ganger over samme. Første gangen så sparkler du på og former grovt, så etterpå legger du på litt til sparkel for å ta finpussen til slutt. Denne finpussen vil ofte mislykkes første gangen for en uten trening. Så derfor 2-3 ganger. Når du pusser sparkel så bruk en pussekloss som er STØRRE enn selve bunken. Trenger ikke være større i alle retninger, men kan være en lang smal pinne som gjør at du alltid har litt av pussepapiret utenfor selve bunken selv om du arbeider frem og tilbake. På denne måten er det enkelt å få en jevn overflate, som har samme høyden som resten av dørbladet. Hvis du pusser uten kloss ellr med en altfor liten kloss, så vil de lettere enn du tror bli sånn at du pusser vekk for mye, og dermed får en grop i stedet for jevnt med resten av overflaten. Sjekk youtube, og andre forumsposter. Det finns flere gode sparkel guider her i forumet om du søker. Men lykke til. Sist så vil jeg si at dette krever trening for å oppnå perfekt resultat. Men det er bare å prøve. ER jo ikke SÅ vanskelig... :) Men bare til slutt? hva sparkel er det du har kjøpt? Sist jeg retta rust og bunker over HELE bilen så brukte jeg kanskje 500 inkl. sparkel, herder, pussepapir osv. Og da er det snakk om to bokser sparkel, og det er en del altså... Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Devil Skrevet August 1, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 1, 2008 Jeg kjøpte litt mer å i tilleg til sparkelen da :P det er sånn Multi Pluss sparkel på 2 kg... Jeg skal prøve meg fram jeg vettu :) ^^ jeg skal værtfall følge tipset ditt om å bruke en lenger pinne eller noe sånn som er større enn bulken. Tusen Takk :) mvh Ole Siter low and slow, is how it goes low and slow, plowing snow. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet August 3, 2008 Rapporter Share Skrevet August 3, 2008 viss den er over 3 mm, så bør det helst ikke brukes sparkel, men prøv å få retta den ut litt groft ifra baksia.. eller få nappa den ut.. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wizzy Skrevet August 3, 2008 Rapporter Share Skrevet August 3, 2008 tror ikke jeg engang betaler 200 kr for en 2kg med herder.. husker ikke helt :P (lakkhjerne) Siter Billakkerer og oppretter. For mange doninger til å ramse de opp her.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg