Gå til innhold

Batterisyre, det svir!

Ranger emnet

turbotassen

Anbefalte innlegg

Byttet nettopp batteri i Transporteren, og når jeg tok ut det gamle, så mast jeg det i bakken. Når jeg skulle plukke det opp igjen, så fikk jeg syre på hendene, og det svir like jævlig etter å ha holdt det i 20 min under vann..

Noen kjerringråd å komme med her?

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har litt peiling på kjemi, kan du prøve med noe basisk for og nøytralisere syren... Kan prøve med matolje eller melk; dog dette blir kun en teori fra min side...

En ting jeg VET funker er og holde stedet LENGE under kaldt vann... Sist gang jeg fikk slik syre på hendene, holdt jeg vel hendene under rennende vann i tre kvarter... Dog, har fått mye sterkere saker på huden før, f.eks. en klorbase man vasker slakteri med (jobbet på Gilde før) med 14 i pH :) DET er en følelse man kjenner ass!

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått mye rart i kjeften selv, alt fra olje, bensin, smuss under bilen, en gang en skrue...

Men ja, PH 14 er en Base Naginata, ikke en syre som trådstarteren har fått på seg.

Hvis jeg ikke tar helt feil er salmiakk enda bedre, det er en veldig kraftig base, men er en del tilleggs stoffer der som ikke er helt gode. Ellers er melk nevnt, tro det hadde en Ph på 9-11. Så grei base det. Ellers så kan man også bruke grønnsåpe. Kraftig base det og.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog, har fått mye sterkere saker på huden før, f.eks. en klorbase man vasker slakteri med (jobbet på Gilde før) med 14 i pH :) DET er en følelse man kjenner ass!

Men ja, PH 14 er en Base Naginata, ikke en syre som trådstarteren har fått på seg.

Nei, sier du det? Det tror jeg kanskje han vet.. Poenget er vel at man kjenner det uansett hvilken retning det går i så lenge det blir sterkt nok antar jeg (har aldri helt ekstrem base over meg selv før).

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eiriksmil: nå skal jeg på ingen måte hevde at jeg er noe kjemisk geni som lager kald fusjon på kjøkkenet, men hvis jeg ikke husker helt feil fra naturfagen for så alt for mange år siden, så er det faktisk mange baser som etser bedre enn syre :) Men uansett så sier ikke pH noe om hvordan ting etser; hadde det gjort det, hadde jeg vel sitti i dag med manglende kjøtt og hud på underarmen ;)

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller man batterisyre, natriumhydroksid og vann over fingeren, evt. et åpent sår, merker man vel ytterlighetene mer? Igjen, det at det da etser/svir har kanskje noe å gjøre med annet enn at det er surt/basisk og? At pH ikke sier noe om hvordan ting etser, men at ting etser sier noe om hvordan pH noe har? Uansett, nå bare gjetter jeg vilt her :)

Poenget mitt til dammed var at det kan vel svi uansett, og en bemerkning om at du tydeligvis vet forskjellen på syre og base :)

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider