Gå til innhold

Golfen starter ikke!

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde nettopp en Golf jeg byttet toppakning, registerreim og vannpumpe på.

Da jobben var gjort ville ikke bilen starte!!

 

Det er en 1.4 liter (Motorkode ABD) med Motronic / Monopoint ("Forgasser-innsprøyting").

Konkluderte muligens med at bilen ikke fikk gnist da jeg prøvde følgende:

 

a) Bytte kabel mellom coil og fordeler

b) Holde coilkabelen 5mm unna både på coil og fordeler for å se om vi så eller hørte gnist. Ingen respons.

c) Skrudde ut pluggen, holdt denne mot ene bolten på ventildekselet for å se etter gnist. Ingen gnist.

 

Det første som slo meg var at coilen var gåen. Men det eneste jeg gjorde når jeg hadde av toppen var jo å trekke ut kabelen fra coil til fordeler - på coilen. I tillegg hadde jeg av en del plugger på "forgasseren" og lignende, men disse sitter nå på plass igjen.

Men denne elektronikken her er jo så ømfintelig. Så det slo meg også at hjernen kunne vært død.

 

Noen som noen formening, eller vært borti det samme?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken årsmodell er dette?

Hvis den er før medio 95/96 så skal den ikke ha startsperre, som igjen kan kutte tenningen.

Så hvis du ikke får gnist fra coil så er nok coilen defekt dessverre.

Du har sjekket at du har koblet ledningene til coilen rett, og at tenningsmodul mm. er koblet til?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 92 modell.

Ja, alt skal være koblet riktig. Har en Golf II med samme innsprøytningssystem (Og samme type coil - denne har jo en kontakt inn på seg med flere kabler), så jeg skal frese opp på jobben med denne nå og prøve. :)

 

Men det er jo rart at coilen kvelda sånn uten videre men...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg har nå prøvd å bytte til to andre (brukte) coiler. Uten hell.

En på jobben ringte Steinar på NBS, og han fortalte at denne bilen har en sykdom når det kommer til coiler, men jeg har ikke noe tro på det allikevel egentlig.

Har sjekket alle kontakter på fordeler, "forgasser", etc. og alt virker å være inntakt. Men allikevel har den ingen gnist! :(

 

Kan det være hjernen tro?

Skal innrømme at jeg plugget ut et par kontakter ved "forgasser", og fordeler uten å koble av minus polen på batteriet, og jeg har hørt at elektronikken på disse bilene er svært sensitive.

 

Hva tror dere?

 

EDIT: Den har strøm inn på coilen - men ikke ut!

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg har nå prøvd å bytte til to andre (brukte) coiler. Uten hell.

En på jobben ringte Steinar på NBS, og han fortalte at denne bilen har en sykdom når det kommer til coiler, men jeg har ikke noe tro på det allikevel egentlig.

Har sjekket alle kontakter på fordeler, "forgasser", etc. og alt virker å være inntakt. Men allikevel har den ingen gnist! :(

 

Kan det være hjernen tro?

Skal innrømme at jeg plugget ut et par kontakter ved "forgasser", og fordeler uten å koble av minus polen på batteriet, og jeg har hørt at elektronikken på disse bilene er svært sensitive.

 

Hva tror dere?

 

EDIT: Den har strøm inn på coilen - men ikke ut!

 

Skal være diagnoseplug på denne, sitter gjerne ved askebegeret, se om du får tatt en feilkode avlesning.

Sånn utenom Coil og Hallgiver så er det ikke stort annet en hjernen som styrer tenningen..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Hallgiveren gitt. :)

Burde ha tenkt tanken da jeg har stått å bannet i flere timer over samme feil på min tidligere Volvo 740.

Men jeg ble litt for fokusert på å finne feil som kunne ha oppstått i forbindelse med toppakning og reg.reim byttet...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår