Gå til innhold

har politiet lov til å ta skiltene på biler som står på min eiendom?

Ranger emnet

DJ-timoty

Anbefalte innlegg

hei..

politiet var på eiendomen min natt til i går og tok skiltene på en bmw 728 som manglet di røde oblatene , har di lov til dette?

skjønte ingenting da jeg sto opp og fant ut at skiltene var borte..

di hadde ikke lagt ifra seg noe lapp eller noe...

og for snart en uke siden var di her og tok skiltene på en mercedes 230 , som tidligere eier ikke har levert vognkort del 2 på..

så jeg har ikke fått lov til å betale omreg.. derfor har bilen bare blitt stående her...

har di lov til dette? å hente skilter hjemme hos meg , på biler som ikke er i bruk???

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke er røde oblater er ingen grunn til å ta skiltene enda. Frist for å sette på oblater er i flg SVV 14 august. Det må foreligge en avskiltingsbegjæring for at skiltene kan taes. Pga en maskinfeil (rart det alltid blir feil når SVV gjør noe) er det mange som ikke har fått oblatene enda, bl.a meg

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

politiet var på eiendomen min natt til i går og tok skiltene på en bmw 728 som manglet di røde oblatene , har di lov til dette?

skjønte ingenting da jeg sto opp og fant ut at skiltene var borte..

di hadde ikke lagt ifra seg noe lapp eller noe...

og for snart en uke siden var di her og tok skiltene på en mercedes 230 , som tidligere eier ikke har levert vognkort del 2 på..

så jeg har ikke fått lov til å betale omreg.. derfor har bilen bare blitt stående her...

har di lov til dette? å hente skilter hjemme hos meg , på biler som ikke er i bruk???

Vel, de har jo lov, men det virker ufattelig uprofesjonelt å ikke ta kontakt med deg først.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikker på at de kan gå inn på eiendom å bare skru av skiltene?

Mener de må gi beskjed først, vise eier at de har lov til å klippe skiltene. Eller så skal eier ha fått brem om avskiltningsbegjær.

Vet om en bil i kommunen jeg bor, denner er avskiltningsbegjærlig, men purken har kun kjørt til innkjørselen og sett, for så å kjøre igjen. De har ikke klipper skiltene enda, og bilen ser man fint fra innkjørselen!

90 Toyota Celica GT4 ST185

86 Volvo 240

x 93 Volvo 240 (B230FK)

x 92 Ford Sierra 2.0i CLX (førstebil)

x 86 BMW 320i (rust exlusive)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikker på at de kan gå inn på eiendom å bare skru av skiltene?

Mener de må gi beskjed først, vise eier at de har lov til å klippe skiltene. Eller så skal eier ha fått brem om avskiltningsbegjær.

Vet om en bil i kommunen jeg bor, denner er avskiltningsbegjærlig, men purken har kun kjørt til innkjørselen og sett, for så å kjøre igjen. De har ikke klipper skiltene enda, og bilen ser man fint fra innkjørselen!

Ja, det har de lov til. Men det er, som jeg også prøvde å si, en merkelig og dårlig måte å gå frem på.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du forresten at politiet har tatt skiltene dine? Når du ikke fant noen lapp eller noe altså.. Politiet bruker som oftest å ta kontakt med eier hvis han er hjemme, hvis ikke setter dem en lapp i ruta e.l.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har lov til dette ja.. Kun dersom det foreligger begjæring selvfølgelig! Er vanlig at politiet kjører rundt på natta å avskilter, hvertfall her jeg kommer ifra.

Fant litt på lovdata:

§ 8-7. Politiets adgang til å gå inn på privat grunn.

Under tjenesteutførelsen kan en politimann ikke gå inn på privat grunn eller inn i privat hus eller lokale som ikke står under politiets særlige tilsyn, men mindre:

1. Han skal forkynne stevning eller å avgi annen tjenestlig meddelelse.

2. Han skal foreta pågripelse, ransaking, beslag eller iverksette andre tvangsmidler i samsvar med regler fastsatt i eller i medhold av lov.

3. Han må gå inn for å forebygge, stanse eller etterforske et lovbrudd som er gjenstand for offentlig påtale, eller en straffbar handling betinget av privat påtale når den påtaleberettigede begjærer dette, eller når det er gitt at inngrep ikke er uønsket.

4. Han må gå inn for å opprettholde den offentlige ro, orden og sikkerhet eller avverge fare for almenheten, eller for enkeltpersoner som befinner seg på stedet. Uten stasjonssjefens samtykke kan politiet ikke gå inn på område undergitt diplomatisk ukrenkelighet.

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hjemmelsgrunnlaget: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-002.html#2-10 nr 5.

"Regionvegkontor, politi eller tollvesen kan foreta avskilting på stedet uavhengig av om bilen er i bruk eller ikke, såfremt bilen ikke er utstyrt med gyldige kontrollmerker."

End of discussion? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider