Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Sola skinner, den var vrien, selv sier jeg "Sola Skjein", men det er nok ikke riktig skrivemåte, beste jeg kommer til er "Sola skinte" men får ikke det til å stemme heller.

 

En ting til, det er lov å bruke dialekt-ord i Norsk språk.

Som f. eks. "me sit på puben, hårr e du og hått skal me etterpå".

Dette er ikke feil, men passer neppe bra på ett forum som dette.

Selv mener jeg at normal bokmål og nynorsk ispedd ett og anna forståelig dialekt-ord bør være ok.

 

Sjøl er jeg veldig dårlig på konsekvent nynorsk/bokmål-bruk, det håper eg dekan kan overleve.

Sjøl er jeg også ikke noen racer på aksenter, men bruker konsekvent " ` " på PC, om denne er riktig aner jeg ikke.

 

Meiner sjøl at eg au bruker ett forståeleg språk med mindre feil enn gjennomsnittet her på forumet og josj(dialekt-ord betyr "med vilje") på litt vel ukonsekvent dialekt-bruk nå.

 

Det heter "sola skinte".

 

Å skrive dialektord er ikke "tillatt", hvis man skal forholde seg til ordbøker og grammatikkregler, men det kan kanskje være "godtatt" for eksempel i SMS-språk og på internettfora. Du vil imidlertid aldri finne dialektord i et offentlig skriv.

 

Å vite når man skal bruke ulike aksenter (`og ´) er ikke alltid så lett, men hvis du husker på at aksenter brukes over/under bokstaver (é, à), mens apostrof brukes etter bokstaver (Thomas' bil, Andreas' fotball), blir det lettere å skille dem fra hverandre. Å skrive "Thomas` bil" eller "Andreas´ fotball" er altså feil.

 

EDIT: Skirveleif. Godt at det er noen som leser korrektur! :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da, mann! Punktum!

 

Jeg beklager selvsagt på det sterkeste at punktumet har uteblitt. Som jeg har sagt tidligere, lider jeg under den leie uvanen av å utelate punktum (kun punktum, ikke utrops- eller spørsmålstegn) når jeg skriver smilefjes. Skjerpings! :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter "sola skinte".

 

Å skrive dialektord er ikke "tillatt", hvis man skal forholde seg til ordbøker og grammatikkregler, men det kan kanskje være "godattt" for eksempel i SMS-språk og på internettforum. Du vil imidlertid aldri finne dialektord i et offentlig skriv.

 

Å vite når man skal bruke ulike aksenter (`og ´) er ikke alltid så lett, men hvis du husker på at aksenter brukes over/under bokstaver (é, à), mens apostrof brukes etter bokstaver (Thomas' bil, Andreas' fotball), blir det lettere å skille dem fra hverandre. Å skrive "Thomas` bil" eller "Andreas´ fotball" er altså feil.

 

Lurer på om det kanskje skulle stått fora, i stedet for forum. Ellers skrives ikke godtatt slik du har gjort det, men det er nok bare en trykkfeil kan jeg tenke meg. :)

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen, det du har skrevet i signaturen din, er det noe du har kommet på selv, eller er det lånt? Jeg synes det er helt genialt, så jeg har begynt å si det av og til, faktisk. :) "Skirveleif" du liksom. Dårlig gjort!

 

Jeg har kommet på det selv, såvidt jeg vet. Kan i hvert fall ikke huske å ha hørt det noe sted.

 

EDIT: "Tyrkerleif", om du vil, da. Whateve makes you happy! :) Feil var det uansett, men nå er det rettet opp.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet på det selv, såvidt jeg vet. Kan i hvert fall ikke huske å ha hørt det noe sted.

 

Hvis jeg ikke husker heeelt feil, er det vel løst basert på det jeg engang sa til deg? ;)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du godt ha rett i, men som sagt - jeg kan ikke huske å ha hørt det noe sted. Hjelp meg å huske? :)

 

Tror det var i de dager, da postcounten din var liten og ubetydelig, så var det i en diskusjon hvor jeg sa "jeg har kanskje ikke alltid rett, men jeg tar aldri feil", så rettet du på meg, da jeg hadde skrevet feil i setningen :) Så plutselig var det i siggen din :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår