Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

dysleksi er jo faktisk en medfødt sykdom som man ikke kan noe for. Skal man ikke få lov til å skrive på forum uten å bli sjikanert?

 

Som om feks noen med cp skal bli hengt ut offentlig. Det er jo en ting man ikke kan noe for.

 

Ikke for det, jeg kan også sitte å le av andres skrivefeil og slikt men å se ned på en person fordi han ikke er flink å skrive syns jeg blir feil.

Jeg jobber faktisk sammen med en dysletiker og han er sinsykt flink og jobbe, veldig smart. Og en husk som er hinsides.. Hadde ikke hadd noe problem å ansatt han om jeg var arbeidsgiver

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd det her... jeg stusser dog litt over at noen unnskylder seg selv eller andre med at de har dysleksi. Skriver man schlurvespråk, er det ikke snakk om dysleksi, men språklig latskap som det så utmerket har vært nevnt tidligere. Dyslektikere har som regel helt andre skriveproblemer enn hva som omtales i tråden her, og feil orddeling har de sjeldent problemer med, heller tvertimot. Utlendinger er vel de som ligner mest på dyslektikere skriftlig sett, men kan også skilles ut ved at de skriver alt som lydskrift, for å si det enkelt.

Noe som nok også er kjernen til "problemene" for mange på forumet, man skriver det ned slik det uttales, fordi man har ikke lært seg og/eller interessert seg for hvordan det skrives riktig (Jfr. impress/innpress).

 

Autentisk sms (med T9 riktignok) fra dyslektiker:

"Når kan du flytt inn på nye kontor?"

 

Schlurveschlarvere:

"Når fløtteru innpå de nye kontore a?"

 

Utlending:

"Nor du flytte inn po nytt konntor?"

 

Og om noen er i tvil:

"Når kan du flytte inn på det nye kontoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for det, jeg kan også sitte å le av andres skrivefeil og slikt men å se ned på en person fordi han ikke er flink å skrive syns jeg blir feil.

Jeg jobber faktisk sammen med en dysletiker og han er sinsykt flink og jobbe, veldig smart. Og en husk som er hinsides.. Hadde ikke hadd noe problem å ansatt han om jeg var arbeidsgiver

Det er jo ingen som henger ut dyslektikere her, det er de som egentlig burde kunne skriftlig norsk, men ikke gidder å lære seg det eller bruke det som "henges ut" her...

 

Jeg tror f.eks. ikke at du er en dyslektiker, så når du skriver "Hadde ikke hadd noe problem å ansatt han..." istedenfor "Hadde ikke hatt noe problem med å ansette han..." så er det bare fordi du skriver det slik du uttaler det. Og det fungerer jo helt greit muntlig i en samtale, men det er ikke korrekt skriftlig norsk, som jo må sies å være temaet for denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autentisk sms (med T9 riktignok) fra dyslektiker:

"Når kan du flytt inn på nye kontor?"

 

Schlurveschlarvere:

"Når fløtteru innpå de nye kontore a?"

 

Utlending:

"Nor du flytte inn po nytt konntor?"

 

Og om noen er i tvil:

"Når kan du flytte inn på det nye kontoret?

 

Nja, forsåvidt enig med deg her, selv om dette blir litt for grov "kategorisering" om du skjønner hva jeg mener.

 

Jeg husker forresten på videregående at jeg var i politisk engelsk påbygningsklasse med en fyr, han var UTROLIG kunnskapsrik, hadde et særdeles rikt repertoar av gloser og utrykk innen muntlig engelsk. Dessuten hadde han veldig god innsikt i politikk og ulike samfunnsrelaterte problemstillinger - men han var dyslektiker. Han klarte rett og slett ikke å plassere ord/grammatikk riktig når han skrev, og fikk vel ikke mer enn 3 i skriftlig engelsk, likevel brillierte han med toppkarakter på den muntlige delen.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd det her... jeg stusser dog litt over at noen unnskylder seg selv eller andre med at de har dysleksi. Skriver man schlurvespråk, er det ikke snakk om dysleksi, men språklig latskap som det så utmerket har vært nevnt tidligere. Dyslektikere har som regel helt andre skriveproblemer enn hva som omtales i tråden her, og feil orddeling har de sjeldent problemer med, heller tvertimot. Utlendinger er vel de som ligner mest på dyslektikere skriftlig sett, men kan også skilles ut ved at de skriver alt som lydskrift, for å si det enkelt.

Noe som nok også er kjernen til "problemene" for mange på forumet, man skriver det ned slik det uttales, fordi man har ikke lært seg og/eller interessert seg for hvordan det skrives riktig (Jfr. impress/innpress).

 

Autentisk sms (med T9 riktignok) fra dyslektiker:

"Når kan du flytt inn på nye kontor?"

 

Schlurveschlarvere:

"Når fløtteru innpå de nye kontore a?"

 

Utlending:

"Nor du flytte inn po nytt konntor?"

 

Og om noen er i tvil:

"Når kan du flytte inn på det nye kontoret?

 

..også har vi dem som er fra Grenland: "Nårfløtteruinnpårenyekontorea?"

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som henger ut dyslektikere her, det er de som egentlig burde kunne skriftlig norsk, men ikke gidder å lære seg det eller bruke det som "henges ut" her...

 

Jeg tror f.eks. ikke at du er en dyslektiker, så når du skriver "Hadde ikke hadd noe problem å ansatt han..." istedenfor "Hadde ikke hatt noe problem med å ansette han..." så er det bare fordi du skriver det slik du uttaler det. Og det fungerer jo helt greit muntlig i en samtale, men det er ikke korrekt skriftlig norsk, som jo må sies å være temaet for denne tråden. :)

 

Vakkert. Rett og slett vakkert. :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ jir fårhålljsvis faan ti kåss æ skriv,bærre folk ferstår mæ sånn serka!

 

La bilfolk være bilfolk.

Jævla akademikere.(juristfaan)

Hva om folk med dyseleksi liker bil og gjør så godt de kan for å gjøre seg forstått på BF?

Tenk dere litt om...dette er ikke et jævla forpult hællvetes rettskrivingsforum!!!

 

hilsen snørrunge på 20 som ble kasta ut fra skolen flere ganger side 5. klasse.

 

 

Sinna mann da gitt! :D

 

Jeg er bilmann, men har ikke blitt kastet ut av skolen forde.

Vil også minne på at du dummer deg ikke ut for bilfolk om du anstrenger deg litt for å bli forstått, også på dette forumet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinna mann da gitt! :D

 

Jeg er bilmann, men har ikke blitt kastet ut av skolen forde.

Vil også minne på at du dummer deg ikke ut for bilfolk om du anstrenger deg litt for å bli forstått, også på dette forumet. :D

 

Såså, du kjenner vel Skurk. Han lider ikke av dysleksi, men av en eller annen form for disorder som gjør at han må være i konstant opposisjon mot alt det vedtatte og etablerte, det være seg fartsgrenser, lover og regler, lekser eller tannpuss. Ikke engang hans kjære Villstyring klarer å temme ur-mennesket i han... :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sannelig.

 

Misforståelsen er dog ufattelig utbredt, i alle fall på Bilforumet... Et kjapt søkt viser at det finnes 469 tråder der ordet "manifoil" er nevnt, mens det finnes 475 tråder der ordet "manifold" er nevnt. Nå sier ikke denne historien noe om hvor mange ganger det enkelte ord er nevnt i hver tråd, ei heller om begge ordene kan være nevnt i flere av de samme trådene, men likevel viser dette at det er riiiiiiiiimelig mange som tror at det heter manifoil.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår