Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Det irriterer meg igrunn litt at folk sier dem har f.eks 40% sperre på bakakselen.. Når skal folk forstå at alt går på Nm?

Sett på korken på limdunken.

 

40% sperre betyr at differensialen overfører 40% av dreiemoment fra det spinnende hjul over til det ikke-spinnende hjul.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man %-vis sperre? Om jeg har en lada med 50hk og 70Nm og 40% sperre, er det jo ikke 40% sperre dersom jeg setter samme sperra på en dragbil med 1500hk og 2000Nm vel..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dreiemoment på motor er ikke lik dreiemoment på hjul. Du må ta med girkassa og utveksling i differensial.

 

2. Prosentvis sperre er egentlig forskjellen i dreiemoment. 50% sperre vil si at det ene hjulet får tilført dobbelt så mye dreiemoment som det andre.

 

Si at du får 2x100 Nm ut av en åpen differensial i et visst gir og med et bestemt gasspådrag. Med 40% sperre kan det ene hjulet få opptil 125 Nm og det andre ned mot 75 Nm. 40% tall fremkommer fordi (125-75)/125 = 0,4

 

Hvis du prøver med andre tall, så ser du at prosenttallet eruavhengig momentet man putter. Det angir bare forholdstallet mellom dreiemoment tilført de to akslene.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives dyslektikerne.

 

Bra jobba Reodor..

 

 

Dersom du hadde giddet å lese tråden nøye, eller kanskje søke på ordet dyselektriker her på forumet så ville du muligens ha forstått at det er hele hensikten å skrive det nettopp slik. Inderlig full av godhet som jeg er så hjelper jeg deg litt på vei ved å sitere følgende innlegg:

 

Dersom du er dyselektriker (eller dyslektiker - samme faen, du ser jo uansett ikke forskjell :D )så skal du ha cred for å uttale deg i denne tråden Olegutt...

 

Hvor mange dyslektikere legger merke til at jeg konsekvent benytter ordet dyselektriker? Litt moro må man jo ha!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår