Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Hvorfor skulle det plutselig bli to p-er på norsk? Ingen av de sidene vi har linket til kan betraktes som fasit. Hvorfor i helvete kan ikke dette stå i en ordbok eller noe annet stort og flott?

 

Dessuten kan vel bare jeg bestemme at det heter kaliper, jeg har jo tross alt startet tråden. Ja, det var en god tanke:

 

Jeg, Reodor F, styreformann i Lokomotiv Flåklypa, beslutter herved at de eneste ordene som i fremtiden gis tillatelse til å beskrive denne dingsen i bremsesystemet er bremseklo og bremsekaliper!

 

Sånn, da var den saken ute av verden. :partyon:

 

Bremseklave eller bremseklo er vel gode norske ord synes jeg.

 

Som den pliktoppfyllende fyren jeg er, tok jeg ansvar og kontaktet Språkrådet om hjelp til å finne riktig betegnelse på min kjære kaliper.

 

Min henvendelse til språkrådet så slik ut:

Hei!

Vi er en gjeng på Bilforumet - powered by vBulletin som innimellom alt det biltekniske diskuterer alskens skrivefeil og tvilsomme skrivemåter. Et av ordene vi har hengt oss opp i er kaliper. Det vil si, vi vet ikke helt hva vi skal kalle denne tingen som klemmer om bremseskiva når vi trykker ned bremsepedalen. Det foreligger riktignok mange forslag, f eks caliper, kalypter, kalipter, kalipper osv. Selv hevder jeg å ha belegg for å kalle det kaliper, bremseklo eller bremsesadel, men jeg finner ikke ordet verken i rettskrivningsordbøker eller tekniske ordbøker. Kan Språkrådet hjelpe oss?

 

Svaret jeg fikk fra språkrådet i dag er som følger:

Hei!

 

Takk for et interessant spørsmål, som førte til at jeg lærte noe i dag. Vi har funnet ordet "kaliper" både i Nynorskordboka, Norsk ordbok og Visuell ordbok. Denne siste ordboka er ei teknisk ordbok med tekniske termer på norsk, engelsk, tysk og fransk. Nynorskordboka definerer ordet nettopp som "klype som klemmer rundt bremseskiva".

 

Det ser dessuten ut til at "bremseklo" er etter måten mye brukt på norsk om den samme delen, og dette er et godt ord som er langt mer sjølforklarende på norsk enn "kaliper" er. En kollega av meg mener "bremseklype" eller "bremseklave" ville være mer treffende betegnelser, men i og med at "bremseklo" og "kaliper" ser ut til å være såpass innarbeidd, kan det være grunn til å fortsette med nettopp disse orda.

 

Vennlig hilsen

Daniel Ims, førstekonsulent

 

Den tenker jeg satt jeg... På den annen side kan man spørre seg hvorfor det var komplett umulig å finne ordet i ordboka dersom de i Språkrådet fant det opptil flere steder.

 

sånn egentlig så er del vel ikke noe som heter kaliper på norsk. på norsk heter det faktisk bremseklo. personlig syns jeg det er ett mye bedre ord.

 

Jasså Muppet, du drister deg etter...

Endret av Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaaaaaaa.... Det var bare et forsøk på og være morsom, men ser ikke ut til at det funka.. :hmmmmmmmmm:

 

Må ikke spøke med et så alvorlig tema LLH! Skam deg! Ta ti...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Reodor,

 

Om du har vært lenge nok på forumet her, husker du muligens "otto von birchmark?"

 

Syns det er visse likheter mellom dere!

 

Jeg husker han, selv om jeg er temmelig sikker på at hans etternavn var Bismarck. En flott og velpleiet fyr med kledelig hjelm mener jeg å huske. Hvor tok han veien?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. nei si det........otto?.. is that you?

 

Så du mistenker altså Otto for å bedrive bytting av brukernavn på lik linje med enkelte andre ;) Jeg kan berolige deg med at så ikke er tilfelle. Nedenfor siterer jeg hans siste kjente innlegg på vårt elskede forum, datert 11.08.2007. Altså lenge etter min inntreden to år tidligere.

 

Hverken 1.9 eller 2.5 med 115HK skal ha noe spesielt overtak på en frisk 2.3, så sant de ikke er chippet.

Min 2.3 holder uproblematisk følge med nye PSA-type 1.9 TDI, og drar sakte men sikkert fra over 80 km/t.

Så jeg synes det du beskriver virker underlig. TDI har riktignok høyere dreiemoment, men husk at de bruker opp girene før din, og de taper moment og fart i hvert girskift.

Det lille momentovertaket 1.9 har på papiret gir ikke automatisk noe voldsomt forsprang i praksis.

Jeg vil tro at din motor trenger en skikkelig dyserens. Bruk en halv liter whitespirit tilsatt 1/4 liter totaktsolje til full tank. Det vil merkes på både bunndrag og toppeffekt.

Få justert tenningen en grad frem. Da vil motoren generelt føles piggere fra bunnen. Aberet er at du da bør bruke kun 98 oktan.

Dette forutsetter at motoren for øvrig er i fin form.

Kjørestil har jo også mye å si. Holder du høyt turtall når du drar i gang? Husk at motoren er på sitt sterkeste rundt 5500 RPM. Forsøk å hold turtallet høyest mulig også når du skifter gir, hvilket innebærer at du må være nokså kjapp i bevegelsene. 2.3 tåler dette. Er du i fin form synes jeg det er bekymringsverdig for din motor om 115HK TDI fortsatt drar fra, tross dyserens og nyjustert tenning.

Da er mulige årsaker ujevn kompresjon, eller annen motorskade, samt løse elementer i katen. Bare for å ha nevnt noe.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår