Gå til innhold

Bilmekaniker....

Ranger emnet


duxx0

Anbefalte innlegg

har nå gått almenn i tre år (ja hvordan faen gadd jeg det) var for lat til å søke meg videre tenker jeg. Men lurer litt på å utdanne meg til bilmekaniker (bedre sent enn aldri). Men lurer jo seff litt på det noen her har vel erfaring med dette. Er det vanskelig (er meget praktisk og teknisk anlagt og har bytta olje og lykter på bilen nesten før jeg hadde åpna panseret).

 

Men nok om det, dette er et toårig kurs right??? Har jo almennfaglig studiekompetanse se det behøver jeg ikke ta igjen. Men lurer litt på en del ting:

Hva tjener man som lærling og etthvert som fullt utlært?

Er det bare dropouts som bir mekanikere?

Slitsom jobb?

Vanskelig utdannig?

 

mvh

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

de som tror at alle "dropouts" blir bilmekanikere tar hvertfall feil. De fleste dropouts går almennfag, og gir seg med det.. ekte dropouts de...;)

 

utdanninga er vel ikke noe værre enn det du har gått.:) Er vel grunnkurs og vk1 som gir grunnlag for læretid og fagbrev.. gjelder hvertfall i yrket mitt.(verktøymaker)..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønn som lærling er noe som dette:

 

pr mnd.

1.halvår:5200,-

2.halvår:7300,-

3.halvår:9600,-

4.halvår:14700,-

 

Det er i hvertfall det min lønn er...

Men jeg er lærling i ikt-driftsfag, kanskje annen lønns-sats...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by duxx0

har nå gått almenn i tre år (ja hvordan faen gadd jeg det) var for lat til å søke meg videre tenker jeg. Men lurer litt på å utdanne meg til bilmekaniker (bedre sent enn aldri). Men lurer jo seff litt på det noen her har vel erfaring med dette. Er det vanskelig (er meget praktisk og teknisk anlagt og har bytta olje og lykter på bilen nesten før jeg hadde åpna panseret).

 

Men nok om det, dette er et toårig kurs right??? Har jo almennfaglig studiekompetanse se det behøver jeg ikke ta igjen. Men lurer litt på en del ting:

Hva tjener man som lærling og etthvert som fullt utlært?

Er det bare dropouts som bir mekanikere?

Slitsom jobb?

Vanskelig utdannig?

 

mvh

 

Jobber som lærling hos toyota nå, har gått 1 år grunnkurs mekanisk, og 1 år bilmek, jeg mener at tariffen er på 36 kroner eller noe, men jeg tjener 51,05 i timen det første halvåret, i februar går jeg opp i lønn, lære tiden er på 2 år. Håper du får lyst til å bli mekanikker, Og NEI, det er ikke BARE drop outs som velger bil mek, de som velger mek, har satt seg et mål:D

Sierra-> FuckedOnRaceDay

MR 2 '86-> Solgt

Celica 87-> Ribba -> Spiker

Charade-> Solgt tilbake

Citröen ZX -> borte

Corrolla EE 80 --> Døde og gjennoppstod som en flyende filmstjerne--> Skikkelig død denna gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken selv, har og gått allmenn i 3 år og ikke kommet meg vidre derfra. Blitt utdannet mekaniker og gått vidre derfra kunne jeg tenkt meg, bilteknisk ingeniør? ;)

 

Men, må være kjedelig å gå 2 år skole og 2 år lærling når man kan skru bil fra før av....

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan søke dere jobb som hjelpearbeider, da tjener dere bare i underkant av en mekaniker med fagbrev. Etter 5 år tror jeg det er dersom dere ikke har noen fagbrev fra før av kan dere gå opp til fagprøve.

 

Har dere fagbrev som f.eks lastebilmekaniker, motormekaniker etc finnes det forskjellige grenser for hvor lenge dere må jobbe før dere kan gå opp til ny fagprøve innenfor bilmekaniker lette kjøretøy.

 

Men best av alt er jo at lønna er såpass bra og at dere slipper alle drittjobbene dere måtte få som lærling.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de stiller nok klart best de som har skolebakgrunn.

Men lærer de noe i det hele tatt der???

Synes kunnskapsnivået er skremmende lavt blandt de nyutdannede bilmekanikerne, en på møller titta under panseret mitt en dag og lurte på hva slags forgassermotor det var i golfen min....???

Hans spede kroppsbygning reddet han fra å bli sendt rett i asfalten den dagen

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skolen er jo kjedelig men,greit når en er lærling. begynte med 30 kr timen jeg,lite men.er jo dær for å lære da enkli.hadde 103 kr timen siste halvåret. tok fagbrevet i juni tjener nå 133,50 i timen+ verktøygodtgjørelse og bonus. helt greit yrke mange utfordringer og masse elektrokunnskaper trengs etterhvert...finns masse dritt å, og som lærling får en alt dritet. tøme søppel i verkstedet vaske osv..,

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår