Gå til innhold

Dieselturbo på 1.6L forgassermotor, går det?

Ranger emnet

Storken

Anbefalte innlegg

Hei, mamma sin bil, en renault 19, har nettopp havarert. Onkel'n min egger meg opp til å sette inn turboen fra 1.9L TDI motoren, som sitter i Renaulten. Om jeg ikke tar helt feil lader denne turboen 0,3 bar på den motoren.

Golfen min er i god stand og onkelen min mener toppakning, girkasse og clutch er det som kommer til å gå først.

Jeg tror det blir heller vanskelig å montere, og få det til å fungere, fordi:

- Dieselturboer ikke er konstruert for temperaturene til en bensinmotor, er dette et problem?

- Forgasseren tåler ikke overtrykk, eller? Jeg vil ikke ha forgasseren før turboen, siden jeg har hørt det resulterer i dårlig respons.

- Instilling av forgasser, hvis det fungerer, vil bli vanskelig.

Her er det mange myter og mye synsing ute å går, hva er rett/galt? Hva trengs for å mekke turbo? Er det virkelig værd d?

Bilen er litt rusta fra før, så planen er å kjøre den til den sier takk og farvel, men jeg vil fortsatt ha en fungerende bil i minst 6 måneder fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første.. En sugemotor har høyere kompresjon enn en kompressorladet motor. Hva ryker først? Råder + lager eller topp?

For det andre.. Hva vil skje med luft/bensinblandingen.. Jeg tipper det kan bli problematisk å justere en forgasser til å levere riktig mengde bensin.. Mager blanding = høy temperatur, som kan forårsake at du brenner stempelene..

For det tredje.. Det er ikke verdt det.. Bygge motor koster! Og 1.6 et dårlig utgangspunkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider