Gå til innhold

Problemer i motor!

Ranger emnet


DimZet

Anbefalte innlegg

God morgen...

 

Har fått litt problemer på min Astra G 16 16v. Fikk tatt en slik diagnose her om dagen og fikk opp litt feil.. Grunnen til at jeg tok det er fordi at motoren ikke "går" så godt som før. Føles ut som jeg ikke har noe drag i den. Liksom når jeg gir gass rykker den og napper. i hvertfall de feilene jeg fikk var:

 

1. Lambda Sonde - mager/fet blanding

2. Map føler - feilaktig informasjon

3. Motor Rpm føler - ikke noe spenning idet hele tatt.

 

kan problemet ligge på nr 3?

 

Også lyser jo motorfeil lampa mi. Men kikket litt på det i går kveld og da fant jeg ut at vis jeg kobler fra den kontakten til noe vakum greier ser det ut som, hehe. den henger i hvertfall bare i lista rett under Vindu. på venstre side, en sot boks men en kontakt inn under + en vakum slange som går net rundt innsug. i hvertfall lampa slukker når jeg ar gjort det. men kommer til bake igjen etter hvert. er dette en dyr del?

 

Håper noen her inne har noen gode svar til meg

Kjør som en galing til bilen sier stopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen...

 

Har fått litt problemer på min Astra G 16 16v. Fikk tatt en slik diagnose her om dagen og fikk opp litt feil.. Grunnen til at jeg tok det er fordi at motoren ikke "går" så godt som før. Føles ut som jeg ikke har noe drag i den. Liksom når jeg gir gass rykker den og napper. i hvertfall de feilene jeg fikk var:

 

1. Lambda Sonde - mager/fet blanding

2. Map føler - feilaktig informasjon

3. Motor Rpm føler - ikke noe spenning idet hele tatt.

 

kan problemet ligge på nr 3?

 

Også lyser jo motorfeil lampa mi. Men kikket litt på det i går kveld og da fant jeg ut at vis jeg kobler fra den kontakten til noe vakum greier ser det ut som, hehe. den henger i hvertfall bare i lista rett under Vindu. på venstre side, en sot boks men en kontakt inn under + en vakum slange som går net rundt innsug. i hvertfall lampa slukker når jeg ar gjort det. men kommer til bake igjen etter hvert. er dette en dyr del?

 

Håper noen her inne har noen gode svar til meg

 

Vet ikke om det er til noe hjelp, men beskrivelsen din at den rykker og napper når du gir gass ligner problem jeg hadde for et par uker siden. Da var det EGR-ventilen som måtte byttes. Bilen gikk over til nødsystem pga av dette og brukte mye mer bensin enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du har nappa av er map-sensoren. ville skifta veivakselføleren, sjekka for koder da, er de igjen så lån en map-sensor fra en annen bil og se om det løser det, gjør det ikke det er det lambdasonde.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er til noe hjelp, men beskrivelsen din at den rykker og napper når du gir gass ligner problem jeg hadde for et par uker siden. Da var det EGR-ventilen som måtte byttes. Bilen gikk over til nødsystem pga av dette og brukte mye mer bensin enn vanlig.

 

oki.. hmm hvor sitter den ventilen da?:thanks

Kjør som en galing til bilen sier stopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende problemer med min og motoren rapporterte en HAUG med feil, deriblant LMM. De førsøkte å bytte den uten at bilen ble bedre. De monterte orig LMM tilbake og sjekket feilkoder på ny. Atter en gang kom det opp en haug med feil til tross for at alt av koder var nullstilt tidligere samme dag. Neste trinn ble å bytte styreenheten til motoren. Vips! Alt av feil borte og motoren går nå som den skal.

 

Virker mistenksomt at tre såpass separate elementer på motoren skal bli ødelagt innen kort tid. Enten har du vært uheldig, eller så påvirker en feil de andre, eller så trenger du ny styreenhet.

 

At du har "inget signal" på Motor RPM er ihvertfall rart. Jeg har X18XE1 motoren og den henter RPM signal fra veivhjulet som driver servopumpe, dynamo og AC. Tidligere i vinter så tok bolten kveld og hele veivhjulet falt av. Uten det hjulet hadde ikke styreenheten noen info om RPM og motoren døde øyeblikkelig. Virker som RPM er et av signalene styreenheten MÅ ha for å kunne ha start.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis MAP føleren gir feil verdi vil du nok få feil blanding på Lambdasonden også. MAP betyr Manifold AIR/Absolute Pressure og måler altså undertrykket(N/A motor) i innsugsmanifolden. Dette trykket forandrer seg etter hvor mye belastningen/gasspådraget er. Hvis MAP føleren leser at du har helt åpent gasspjeld gir den signal til hjernen om bensin utfra det. Hvis gassjeldet i virkeligheten er nesten lukket hvil den da få for mye bensin/for fet blanding. Og selvfølgelig for mager hvis MAP mener spjeldet er stengt, mens du har full gass.

 

Tror jeg ville startet med en ny MAP, spes ettersom motorlampa forsvinner når du tar av kontakta

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki.. hmm hvor sitter den ventilen da?:thanks

Skru av lokket på motoren, da ser du en syliderformet kontakt på høyre hjørne av motoren (delvis skjult av lokket). Er festet med to torx-skruer. Er den rusten og har treg fjæring kan den være problemet.

 

NB! Dette er beskrivelsen jeg fikk av en på merkeverksted før jeg byttet min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki.. da har jeg litt og gjøre i helgen. hehe styreenhet ja.. det hørtes dyr ut.. jeg har fått tak i en dele bil som jeg kan plukke litt deler av og teste meg fram.. men en annen ting oxo. Varmetrådene i bilen virker men stjeler strøm fra et sted når sikringen er i og bilen er slått av.. hva kan være problemet?

Kjør som en galing til bilen sier stopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår