Gå til innhold

trenger hjelp til valg av forsterker

Ranger emnet

korka

Anbefalte innlegg

skal montere skult stereo i min vetaranbil. har laga nye sparkeplater som jeg tenkte jeg skulle ga disse i http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=11510&prodid=1521

trenger hjelp til valg av forsterker,tenkte jeg bare jeg skulle bruke ipoden min som lydkilde.

prisen på forsterkeren er ikkje så falig,ser helst for meg en pioneer. men den trenger ikkje å være så stor i og med at jeg bare skal a det settet der på den.

forslag og tips taes imot.

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode høyttalere fortjener god forsterker, ingen tvil om det, men man må jo ha i bakhodet er det er komprimert musikk som skal spilles her da, så å hive ut en bunke tusenlapper for å frem mikrodetaljer som ikke finnes på Mp3-nivå, og som i tillegg skal være i en veteranbil med antatt støynivå deretter, er ikke nødvendigvis en naturlig prioritering i min verden.

En "liten Pioneer + støydemping = 5400,-" kan gi langt bedre opplevd lyd enn "Audison = 5400,-" for å ta eksemplene i tråden.

Men ellers er iPod og alt ellers skjult montert helt kurant i en veteran, der blir det jo gjerne noen kompromisser med utseende, plass og hva man kan tilpasse av bilen forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-veis er to høyttalere, Diskant & Bass. 3-veis har en Mellomtone i tillegg.

Kan bli en laaaang tråd om jeg er uforsiktig i ordvalget nå :D , men 3-veis har naturlig nok en fordel i mellomtone-området, ved at en egen høyttaler tar seg av dette området, mens en dedikert bass jobber med tonene som krever stor innsats fra basselementet for å komme dypt nok, og holde samme volum som resten uten å ploppe.

Når det er sagt, kan også en bass i et 2-veis system utmerket godt håndtere begge deler... og som regel får du bedre kvalitet med en 2-veis enn en 3-veis til samme pris.

Selv liker jeg to-veis som jobber helt ned mot bassområdet, og en større kickbass som tar den mer krevende jobben der, så det til slutt blir en 3-veis.

Vanlige 3-veis systemer lar nemlig som regel basselementet jobbe langt opp i mellomtone-området, og det kan gi litt problemer med tanke på monteringsmulighetene til bassen. Men da er vi forsåvidt godt oppe i Pirkeland, og da er vi igjen tilbake til Mp3 og begrensningene der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-veis er to høyttalere, Diskant & Bass. 3-veis har en Mellomtone i tillegg.

Kan bli en laaaang tråd om jeg er uforsiktig i ordvalget nå :D , men 3-veis har naturlig nok en fordel i mellomtone-området, ved at en egen høyttaler tar seg av dette området, mens en dedikert bass jobber med tonene som krever stor innsats fra basselementet for å komme dypt nok, og holde samme volum som resten uten å ploppe.

Når det er sagt, kan også en bass i et 2-veis system utmerket godt håndtere begge deler... og som regel får du bedre kvalitet med en 2-veis enn en 3-veis til samme pris.

Selv liker jeg to-veis som jobber helt ned mot bassområdet, og en større kickbass som tar den mer krevende jobben der, så det til slutt blir en 3-veis.

Vanlige 3-veis systemer lar nemlig som regel basselementet jobbe langt opp i mellomtone-området, og det kan gi litt problemer med tanke på monteringsmulighetene til bassen. Men da er vi forsåvidt godt oppe i Pirkeland, og da er vi igjen tilbake til Mp3 og begrensningene der. ;)

oki,sjønner:)

virker som om at du har peiling, kan ikkje du finne noen høytalere og en passende forsterker, trenger ikkje å være no kick ass.

takk på forrhånd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider