Rebell Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Dette temaet er sikkert tatt opp før, men spør likevel:) Vurderer å kjøpe en 95 mod S6 med aut.kasse. km. ca 230.000.Den er chippet til ca 280hk. Hvordan tåler de kassene chipen? Riski kjøp? og hvordan finner jeg ut om kassa er på "siste verset"? Er kassa behagelig å kjøre med? Noen innspill? Takk :) PS: Det er voksen eier av bilen, og den virker MEGET godt tatt vare på. Bl.a fullt servicehefte etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
REVLimit Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Kassene tåler det dårlig. Unngå chippet AAN med automatkasse. Punktum finale. Er endeløse eksempler på automatkassehavari på disse. De går føyken før eller siden, selv på originale 230hk. Og før noen begynner å gnåle om at V8-ern med automatkasse har likt antall Nm som en chippet AAN: Det er den superbratte momentkurven med peak på 400Nm på lave 2k rpm som gjør at chippede turbobiler knuser automatkasser. Til sammenligning har momentkurven på V8 langt gjevnere stigning og når heller ikke toppen før 4k rpm. Siter 4 ringer, 5 høl! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rebell Skrevet August 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Så moralen blir: Finn en godt vedlikeholdt S6 med manuell kasse :) Takk for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cmist Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 Kassene tåler det dårlig. Unngå chippet AAN med automatkasse. Punktum finale. Er endeløse eksempler på automatkassehavari på disse. De går føyken før eller siden, selv på originale 230hk. Og før noen begynner å gnåle om at V8-ern med automatkasse har likt antall Nm som en chippet AAN: Det er den superbratte momentkurven med peak på 400Nm på lave 2k rpm som gjør at chippede turbobiler knuser automatkasser. Til sammenligning har momentkurven på V8 langt gjevnere stigning og når heller ikke toppen før 4k rpm. Hvordan kan det da ha seg at ES, TS og KRB alle sier at det ikke er noe problem å chippe disse kassene da? Tallene jeg fikk når jeg snakket med disse var 290hk og 420NM. Kassen tåler det fint. Disse kassene tåler en del om en bare vedlikeholder dem og følger serviceintervall på dem. Så jeg sier at det er bare å kjøre på... Men det er uansett bedre med manuell da... Siter 1996 Audi A6 2,6 2001 Audi A6 1,9tdi 93 Audi S4 Avant http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=11831 96 Audi A6 2,6 Quattro(X) 85 Audi 90 2,2(X) http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=4720 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
REVLimit Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 Hvordan kan det da ha seg at ES, TS og KRB alle sier at det ikke er noe problem å chippe disse kassene da? Tallene jeg fikk når jeg snakket med disse var 290hk og 420NM. Kassen tåler det fint. Disse kassene tåler en del om en bare vedlikeholder dem og følger serviceintervall på dem. Så jeg sier at det er bare å kjøre på... Men det er uansett bedre med manuell da... Fordi over halvparten av S6'ene i Norge er automat. Ville kanskje vært litt dumt av disse tunerne og anbefale seg ut av markedet ved å ikke ville chippe disse bilene. De driver jo butikk. Nei da setter jeg heller min lit til alle som har erfart og nettopp havarert kassene sine pga chipping. Visste at jeg kom til å tråkke på noen tær med det tidligere innlegget mitt og det var litt av meningen. Var satt litt på spissen, men hvis det kunne få trådstarter til heller å velge manuell er min misjon oppnådd. Ingen kan med hånden på hjertet si at en chippet AAN med automat er risikofritt. Derimot kan alle med manuell kjøre rundt uten å engste seg for girkasseras. I tillegg har man en kasse som passer bedre til motoren og en morsommere dag bak rattet. I rest my case. Siter 4 ringer, 5 høl! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.