nnnneh Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Fra buss veit jeg at det kommer et signal fra chassi som heter D+ som kommer når motoren går. Men hvordan kan jeg¨få til noe sånt i min V70? Skal koble til min 12-230V omformer og skjule den bort men vil at den bare skal gå når motoren går slik at jeg ikke risikerer å lade ut batteriet unødvendig (den trekker 0.7A på tomgang og stopper ikke før på 11V og har ikke lyst å lade batteriet så langt ned ofte) Så, finnes det releer eller noe som kan skille mellom batterispenning og ladespenning eller må jeg jukse ved å koble meg inn på kretsen til ladelampen på et vis eller stjele styrestrøm fra bensinpumpe ellernoe? Vil gjerne unngå å rote med det orginale ledningsopplegget siden min 99modell har mye elektronikk i seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Har du mulighet til å kikke litt på dynamoen din, antall ledninger, farger og merke? Normalt sett(Bosch) så skal det gå 2-3 ledninger til dynamoen, 1 eller 2 tjukke røde og 1 tynn blå, er det slik så er den blå D+, er også denne kabelen som går inn til ladelampa(tradisjonelt). Stikket på dynamoen bør også være merket D+. Den blå skal være D+. Relè: 30=pluss, strømforsyning 85=gods, minus 31 86=D+ 87=Forbruker(inverter) Hadde det ikke vært lettere i dette tilfellet og brukt ett relè med styrestrøm fra foreksempel +tenning(15+) til stereo) Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 googlet litt i sted og kom frem til at det ikke var så mystisk med D+ var ut i bilen og målte på stikket at det bare var spenning når motoren gikk. vil ikke at den skal kunne gå uten at motoren går, dels fordi bilen ofte har tenning på for å lade telefon eller drive kjøleboks osv. og dels fordi inverteren har en innebygd vifte som støyer en del og som går hele tiden når inverteren er på. Satser alt på at den kan gjemmes under dash'en for å slippe lyd. viss ikke må den under gulvet i bagasjen. Blir direkte kabler fra dynamo til inverter via 50A sikring og så er det en av/på bryter på inverteren som flyttes til dashbord og kobles i serie med releet. slik kan inverteren skrues av selv om motoren går. Har kjøpt to stikkontakter med to uttak hver, en som skal framme og en i bagasjen. Da har jeg ihvertfall nok uttak til å drive diverse greier som går på 230v selv om jeg ikke kan dra mer enn 400w kontinuerlig til sammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.