Gå til innhold

Ute etter 4 nye elementer til bilen min

Ranger emnet

Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. Da har jeg bestemt meg for å gi lyden i bilen min et lite løft. Noe sub i bagasjerommet er jeg ikke interessert i så jeg skal ha 4 elementer, to i hattehylla bak og to i dørene foran, av bedre kvalitet i stedet. Jeg har tatt ut de elementene som sto i bilen fra før og prøvd å måle dimensjonen på de, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal måle. Tar jeg fra tuppen av membranen og til andre siden måler den ca. 11.7cm, fra skruehull til skruehull, diagonalt over måler den til 12cm. I hattehylla ser dimensjonen ut til å være 13cm målt fra enden av membranen. Jeg trur forresten at det er mulig å kutte ut hull til 6x9" elementer bak. Hvis dette vil gi en del mer lyd for pengene så kan jeg godt gjøre det.

Jeg vet ikke helt hvilken prisklasse jeg vil legge meg i med tanke på at jeg ikke vet hvor mye lyd man får for hvor mye penger, så hvis noen kunne lagt ut noen anbefalinger på elementer til meg, gjerne i litt forskjellige prisklasser så hadde det vært topp Jeg vil ha fin lyd så langt det går og helst at fler av de nedre frekvensene kommer inn i bildet også, slik det er nå er det helt forferdelig. Når det kommer til forsterker så har jeg en Dynabel BF0804 som jeg hadde håpet jeg kunne bruke.

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Fra Pioneer kan du bl.a disse komponentene:

Frontsett:

Pioneer TS-E170Ci (link: http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-E170Ci/index.html ) Pris på dette er: 2.198,-

6x9" i hatthylle:

Pioneer TS-E6902i (link: http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-E6902i/index.html ) Pris på dette er: 1.998,-

Total pris er da: 4196,-

Det ville jeg nok ha hatt i bilen min..

Personlig synes jeg at Pioneer passer mitt "mål" bra :)

Mvh Ole

low and slow, is how it goes

low and slow, plowing snow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Sephia ja... da er det 4" foran og 6,5" i hattehylla. Du finner et kurant 4" komponentsett til fordørene og et par 6,5" i samme serie for 2000,- og bruker forsterkeren du har, så blir dette enkelt og greit.

Og gjerne skaffe 6,5" som kun basselement, og bruke dem som "subwoofere" så du ikke kludrer til lyden forfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun basselement bak? Hvorfor skal mellomtone og diskant kludre til lyden forfra? Og har du noe forslag på hvor jeg bør kjøpe disse elementene? Jeg er i alle fall vant til at når det kommer til hifi så er det stor forskjell på hvor mye lyd du får for pengene alt etter hvilken modell og produsent du kjøper :P Tenkte kanskje det blir noe samme når det gjelder bilstereo og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt forskjell mellom produsenter ja, og i nedre prisklasser kan/bør man sortere mer etter hva slags lyd man vil ha utifra musikksmak etc.

Du er jo vant til HiFi så da regner jeg med du vil ha lyden forfra, med tydelig perspektiv og detaljrik lyd. Å få "bidrag" til dette bakfra er ikke lett, det kan lett kludre til perspektivet og iogmed størrelsesforskjellen foran/bak også annen type lyd i nedre mellomtone/bass. Har full forståelse til de som liker litt "surround" i bilen, men skal du ha HiFi er det foran som teller fremst for å si det slik. Nå blir vel dette Way Out når vi snakker om klassen rundt 2000,- men det var ihvertfall svar på spørsmålet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideele bakfra blir på en måte bass-leveranser på samme volum som komponentsettet foran, men med mellomtone/diskant på et mer dempet nivå nettopp for å bare gi litt surround-effekt uten å kludre til perspektivet forfra. Noe som ikke blir lett med en vanlig koaksial høyttaler uten å splitte opp tilkoblingene og kjøre separat forsterker på MT/D og Bass. Og da er vi igang med et budsjett som heller kunne vært brukt på andre ting isteden for å få bedre lyd... ;) dette er ikke alltid lett... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PartsExpress har elementene jeg linket til, sender til Norge og er kjappe på frakten :)

Et par Tang Band W6-1139SI 6,5" vil komme på ca. 1500,-, mens et par Tang Band W69-1042J vil koste deg ca en hundrelapp eller to mer , inkludert frakt, moms og tollbehandlingsgebyr. Finner du noen du kan bestille sammen med kan dere dele frakt og komme litt billigere ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider