Gå til innhold

godkjenning av b234 turbo i 242

Ranger emnet


BloOdHaRrY 242eigar

Anbefalte innlegg

er det noen i dette vrangstilte landet som har fått godkjent en lignende motor i 2førr? (regner med at folk bruker litt forskjellige turboer, sprut osv). er her snakk om B234 med 16t turbo.

litt lettere å få det godkjent om noen har gjort det før! :volvsmile

volvo 242 -83 16v, turbo prosjekt

volvo 360 Grøftekanten Lakk&Rally! død ;)

volvo 245 -85 turbopelle :) delvis død

volvo 940/s90 - my blue pearl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å godkjenne. Alle volvo bensinmotorer er godkjent i 240, er kun hestene/NM som avgjør. Hvis motoren er "uorginal" så kan de kreve bremsepapirer. Eller er 16V null problem.

 

For å få godkjent ombyggning er det få krav som stilles. På linken nedenfor finner du volvo sitt eget godkjennings-dokument. Dette må medbringes til kontroll. Enkelte kan kreve å få det stemplet av en volvo forhandler for å bekrefte at du ikke har gjort noen endringer selv.

 

 

http://www.volvocars.com/no/Documents/Miscellaneous/godkjenteproduktendringer.pdf

 

Det som er vesentlig er at max effekt/moment ikke overstiges og at foraksel-vekta ikke overstiges

 

240/260 kan ha:

- UTEN ventilerte bremser: 200HK og 215NM

- MED ventilerte bremser: 220HK og 274NM

 

740/760 kan ha:

 

- 238HK og 310NM, det må monteres nye støtdempere foran og bak

 

940/960 kan ha:

 

- 238HK og 310NM

 

- Biltilsynet kan kreve dokumentasjon på effekten

 

Godkjenning utover disse effektene godkjennes kun dersom du viser bilen til et uavhengi godkjennings-laboratorium, noe som er sinnsyk kostbart.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal egentlig ikke ha noen ting å sim, men..

Men får du hjerner med map for 16v og turbo da?

 

Datasprut blir ikke godkjent.

Du får chip til lh2.4 for b234+turbo (frpe82 på turbobricks).

 

Ellers, er 280nm grensen til ventilerte skiver, ikke 274nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datasprut blir ikke godkjent.

Du får chip til lh2.4 for b234+turbo (frpe82 på turbobricks).

 

pokker og...tungvint og fyst bygge med lh.2.4 og så datasprut berre for ein godkjenning... og du er helt SIKKER på at det ikkje vert godkjent? takk for alle svar til tråden :)

volvo 242 -83 16v, turbo prosjekt

volvo 360 Grøftekanten Lakk&Rally! død ;)

volvo 245 -85 turbopelle :) delvis død

volvo 940/s90 - my blue pearl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får godkjent datasprut jo, herregud.

 

du kan ha justerbart trykk også, bare det ikke er så lett tilgjengelig som under rattstammen. greit nok med en bleedventil fremmi motorrommet.

 

takk! det var endelig godt! syns det var litt rart, for ein treng jo ikkje akkurat datasprut for og kunne skru opp ladetrykket... hvis det var det biltilsynet hang seg opp i.

volvo 242 -83 16v, turbo prosjekt

volvo 360 Grøftekanten Lakk&Rally! død ;)

volvo 245 -85 turbopelle :) delvis død

volvo 940/s90 - my blue pearl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får godkjent datasprut jo, herregud.

 

du kan ha justerbart trykk også, bare det ikke er så lett tilgjengelig som under rattstammen. greit nok med en bleedventil fremmi motorrommet.

 

Nei, Datasprut er IKKE godkjent av biltilsynet.

Det kan være det går gjennom, men dette skal ikke godkjennes iht. retningslinjene de har.

 

Man trenger jo ikke si til kontrolløren: HEI DU, JEG HAR DATASPRUT.

 

Ps. Jeg har dette fra Vegvesenet!

Man har liksom ikke lov å "tukle" med innsprut, innsug, etc., da dette kan utløse krav om "skikkelig avgasskontroll", dvs. dekra, tüv, o.l..

 

Jeg vil tro mange slipper gjennom, men dette blir nok strengere og strengere etter hvert, da alle fokuserer på "miljø".

 

b234 turbo er en b234 med +t, så da må du nok ha effektmåling og avgasskontroll. Om du nevner datasprut, så ryker knaskje godkjenningen din. Om du bare møter opp med effektpapirer og de får måle avgass og dne er ok, så bør alt gå på skinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår