Scampi Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 Hoi! Noen som vet hvor mye luft dekk i dim. 225-40-18 skal ha? Forøvrig er det snakk om Nankang sommerdekk. Siter Scampi - BMW-chauffeur, autodidakt fotograf og kosegutt 1998 E36 318iT Individual Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet August 6, 2008 Rapporter Share Skrevet August 6, 2008 Kva slags bil? rundt 2,7-2,8bar antagligt Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scampi Skrevet August 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2008 Bilen er den i signaturen min, en 1998 318 touring. Siter Scampi - BMW-chauffeur, autodidakt fotograf og kosegutt 1998 E36 318iT Individual Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet August 7, 2008 Rapporter Share Skrevet August 7, 2008 Er ikke helt oppdatert på dette, da det er en stund siden jeg arbeida med dette. Men dess lavere profil og breiere dekk, dess større trykk pleide vi å fylle på. Men hør på et servicesenter eller bensinstasjon med andre folk enn bare pølsesteikere om de kan gi deg et ekstakt trykk. Men da jeg monterte dekk før i tida så fyllte jeg alltid på 80 pund på dekka, for å få de til å sette seg ABSOLUTT ut mot kanten der de skal. Så poenget mitt er - dekka tåler mye for mye trykk i forhold til hva en fyller på til vanlig, så ikke bli overrasket om tallet du får er rimelig høyt... men vet ikke jeg... Trykket er viktig for å holde formen på dekket under kjøring og oppbremsing. For mye eller for lite trykk påvirker grepet på veien, bremselengde osv. Spesielt på piggdekk er det viktig for å få dekka til å gripe der dekka har pigger under bremsing... Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leepriest Skrevet August 7, 2008 Rapporter Share Skrevet August 7, 2008 Dekkforhandleren jeg bruker anbelafer 2,5 - 2,8 bar på 40-profil og lavere. Det er jo bare å ringe en dekkforhandler å høre. Siter Mazda 5 Opel Astra G http://www.gauldalgatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet August 7, 2008 Rapporter Share Skrevet August 7, 2008 Jeg prøver for tiden ut "10%-teorien". Man fjerner 10% av max load rating. Er max load rating f.eks 44 psi som det er hos meg, fyller man 39,6 (44 - 4,4 = 39,6) psi. På nye biler skal det iallfall ha en effekt, da mange fabrikanter oppgir samme trykk i dekkene på dagens biler med 18" som de gjort på 80-tallets biler med 13". Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet August 8, 2008 Rapporter Share Skrevet August 8, 2008 Kjører 3-serie touring selv (E46) med samme profil på Michelin-dekk. Jeg kjører med nesten 3 bar på andre sommeren nå og synes det fungerer bra i forhold til sporing og slitasje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 8, 2008 Rapporter Share Skrevet August 8, 2008 Er ikke helt oppdatert på dette, da det er en stund siden jeg arbeida med dette. Men dess lavere profil og breiere dekk, dess større trykk pleide vi å fylle på. Men hør på et servicesenter eller bensinstasjon med andre folk enn bare pølsesteikere om de kan gi deg et ekstakt trykk. Men da jeg monterte dekk før i tida så fyllte jeg alltid på 80 pund på dekka, for å få de til å sette seg ABSOLUTT ut mot kanten der de skal. Så poenget mitt er - dekka tåler mye for mye trykk i forhold til hva en fyller på til vanlig, så ikke bli overrasket om tallet du får er rimelig høyt... men vet ikke jeg... Trykket er viktig for å holde formen på dekket under kjøring og oppbremsing. For mye eller for lite trykk påvirker grepet på veien, bremselengde osv. Spesielt på piggdekk er det viktig for å få dekka til å gripe der dekka har pigger under bremsing... Fylle 80 psi i ett dekk som er merket med maks 60 psi. Når man monterer dekk skal man fylle opp mot makstrykket for at det skal sette seg, men ikke over. Breiere dekk-mindre trykk pga. større bæreflate. Mindre høyde/profil-mere trykk. Generelt sett skal man ha høyere trykk i større dimensjoner, både for slitasje og for å unngå å skade felgen i hull f. eks. . Mitt tips er å fylle 35 psi, kjøre normalt en tur og kjenne etter hvor dekket er varmt, er det varmt på sidene er det for lite trykk, på midten for høyt trykk, varmt på kun en av sidene feil spissing/hjulvinkler. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg