Gå til innhold

Dekktrykk 225-40-18

Ranger emnet

Scampi

Anbefalte innlegg

Er ikke helt oppdatert på dette, da det er en stund siden jeg arbeida med dette. Men dess lavere profil og breiere dekk, dess større trykk pleide vi å fylle på. Men hør på et servicesenter eller bensinstasjon med andre folk enn bare pølsesteikere om de kan gi deg et ekstakt trykk.

Men da jeg monterte dekk før i tida så fyllte jeg alltid på 80 pund på dekka, for å få de til å sette seg ABSOLUTT ut mot kanten der de skal. Så poenget mitt er - dekka tåler mye for mye trykk i forhold til hva en fyller på til vanlig, så ikke bli overrasket om tallet du får er rimelig høyt... men vet ikke jeg...

Trykket er viktig for å holde formen på dekket under kjøring og oppbremsing. For mye eller for lite trykk påvirker grepet på veien, bremselengde osv. Spesielt på piggdekk er det viktig for å få dekka til å gripe der dekka har pigger under bremsing...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver for tiden ut "10%-teorien". Man fjerner 10% av max load rating. Er max load rating f.eks 44 psi som det er hos meg, fyller man 39,6 (44 - 4,4 = 39,6) psi. På nye biler skal det iallfall ha en effekt, da mange fabrikanter oppgir samme trykk i dekkene på dagens biler med 18" som de gjort på 80-tallets biler med 13".

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt oppdatert på dette, da det er en stund siden jeg arbeida med dette. Men dess lavere profil og breiere dekk, dess større trykk pleide vi å fylle på. Men hør på et servicesenter eller bensinstasjon med andre folk enn bare pølsesteikere om de kan gi deg et ekstakt trykk.

Men da jeg monterte dekk før i tida så fyllte jeg alltid på 80 pund på dekka, for å få de til å sette seg ABSOLUTT ut mot kanten der de skal. Så poenget mitt er - dekka tåler mye for mye trykk i forhold til hva en fyller på til vanlig, så ikke bli overrasket om tallet du får er rimelig høyt... men vet ikke jeg...

Trykket er viktig for å holde formen på dekket under kjøring og oppbremsing. For mye eller for lite trykk påvirker grepet på veien, bremselengde osv. Spesielt på piggdekk er det viktig for å få dekka til å gripe der dekka har pigger under bremsing...

Fylle 80 psi i ett dekk som er merket med maks 60 psi.

Når man monterer dekk skal man fylle opp mot makstrykket for at det skal sette seg, men ikke over.

Breiere dekk-mindre trykk pga. større bæreflate.

Mindre høyde/profil-mere trykk.

Generelt sett skal man ha høyere trykk i større dimensjoner, både for slitasje og for å unngå å skade felgen i hull f. eks. .

Mitt tips er å fylle 35 psi, kjøre normalt en tur og kjenne etter hvor dekket er varmt, er det varmt på sidene er det for lite trykk, på midten for høyt trykk, varmt på kun en av sidene feil spissing/hjulvinkler.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider