Gå til innhold

225 på orginal E36 sedan, trenger vel ikke valse?

Ranger emnet

Bluum

Anbefalte innlegg

Hei, driver å leter etter nye felger til bilen min.

Det er en metallicblå E36 318iS som er helt orginal.

Og siden den er orginal står det nå på 205/60-15R dekk, heldigvis på lettmetallfelger.

Men planen er å bytte ut sommerdekkene som står på nå med piggdekk til vinteren og i samme slengen kjøpe nye felger med sommerdekk.

Jeg vet det er lenge til vinteren, men jeg sliter med å finne noe som jeg virkelig liker, men lurer også på hvor stort jeg har plass til.

Bilen er som sagt orginal og jeg vil prøve å bevare den "så orginal som mulig". Har derfor lite lyst til å måtte valse ut skjermene, at bilen skal bli seende rar ut eller at det skal ta borti når jeg svinger.

Bilen er ikke senka, og den kommer nok ikke til å bli det heller.

Jeg har sett litt på Beyern Mesh-felgene fra felgimport og håpte jeg kunne slippe unna med 17", både av prismessige årsaker, og fordi jeg tror det kan være greit med litt gummi på for komfortens skyld. Jeg bruker ikke bilen som noen racerbil og veiene her omkring er ikke akkurat uten hull og humper, så komforten betyr litt.

Men hovedspørsmålet mitt er hvilken felgbredde jeg må\bør ha til 225 breie dekk. 8" eller 8,5"? Klart det går ann å presse 225 på 8" breie felger, men 8,5" ligger jo nærmere 225mm enn 8".

Det står mellom 17x8" og 18x8,5", prisforskjellen er ca 2000kr hvis jeg tar utgangspunkt i listeprisen. I tillegg er vel dekkene også litt billigere, så det blir nok noe penger å spare hvis jeg kan bruke 17".

Budsjettet er i alle fall ca 15 000, men jeg har fått tilbud om vinterdekk + sommerdekk på 18" Beyern Mesh for 13-14 000.

Og da var det gode dekk :)

Så til spørsmål 2: Er det plass til 225 breie dekk og 8,5" breie felger på bilen min uten at det tar borti eller ser rart ut? (tenker på at felg\dekk stikker langt utforbi bilen)

Helt til slutt en ting med innpress.

Felgen kommer i tre forskjellige inpress (ES) 15, 30 og 45.

La meg få det på det tørre: ES 45 vil gi en større "flate" fra spilene og ut til kanten enn ES 15?

Og hva er standard inpress på BMW E36? (Orker ikke gå ut i vognkortet og sjekke, og ikke vet jeg helt hva jeg skal se etter)

Eventuelle forslag med bilder er godt velkomne. Liker felger som ligner på Bayern Mesh felgene jeg har funnet.

Takk for svar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller også litt mer mot 17", men jeg vil gjerne ha litt breiere dekk enn det som står på orginalt.

Så det det står på er om en 8" brei felg er passelig for så breie dekk, eller om jeg må eller bør gå opp til en 8,5" brei felg.

Det er alt det står på nå egentlig, om jeg må ha 8 eller 8,5" felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider