Gå til innhold

Erfaring med Avlastningsventil + Boost Controller

Ranger emnet

roy2000

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte å montere en avlastningsventil, og har lest mye positivt om Forge sine ventiler, men har da kommet over en billigere utgave.

Og

Link: http://kimmit-sport.com/e-shop/product_info.php?products_id=471

Noen som har erfaring med denne?

Har ikke chippa bilen, enda, og den ladder på 0,5-0,6 org, og lurte da på å montere en Boost Controller.

Link:

http://kimmit-sport.com/e-shop/product_info.php?products_id=41

Noen erfaringer med denne? Noen spesielle hensyn man må ta ved montering av slike? Er det bare å kopple den rett inn på slangen til WG? Hvor høyt er det annbefalt å stille trykket til?

Mvh

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en kompis med mekanisk boostcontroller og det funker egentlig helt greit. bilen går bra på 1.2bar, men den er litt usabil når den er "kald" og da går ofte trykket opp i 1.4, noe som ikke er sundt i det hele tatt..

dommen: bilen får tidligere og raskere oppbygging av ladetrykk og går bra, MEN chip er mye sikrere..

chipsenter chipper 1.8t for 3500.. jeg har deres chip og er veldig fornøyd

96 A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde boostcontrolleren der har jeg liten tro på. Inne i det T-stykket er det kule&fjær (uten justeringsmuligheter såvidt jeg kan skjønne) og i den store sylindersaken blør man bare ut luft.

Hadde ikke sjangs til å få det til å funke på en kamerat sin volvo. Enten så kjørte bilen org trykk (det wg ga av trykk) eller så ble trykket alt for høyt. Vi monterte det slik den skal monteres, men tilslutt ble vi lei og fjerna kula&fjæra inne i t-stykket og brukte det som en ren bleedventil.

*edit: jeg har forresten mekanisk boostcontroller med kule&fjær i bilen min, den typen der man strammer fjæra med en skrue/bolt på toppen. Det fungerer knall, men peaker ca 0,2bar over fastsatt ladetrykk (peaker på 1,3 og legger seg på rett over 1,1). Dette gjelder fortsatt volvomotor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bedre går bilen etter den er chippa egentlig? Er det som natt og dag eller? har også tenkt på den chippen fra chipsenter

chipsenter chippen i min ble hvertfall NATT og DAG ja. føltes som om jeg kjørte hjem i en ny bil etter. forskjelden på 0.6 og 1.2bar er enorm! do it

96 A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chipsenter chippen i min ble hvertfall NATT og DAG ja. føltes som om jeg kjørte hjem i en ny bil etter. forskjelden på 0.6 og 1.2bar er enorm! do it

Hei.

godt å se at dere engasjerte dere med tips og råd:)

Saken er at jeg skal chippe, men er usikker på hvilket firma jeg skal få det gjort hos.

Har kontaket Autopower.no, og de leverer Steg 1, og Steg 1+

og skal gi 196-322 og 209-354 hk-Nm, til prisen av 6900,- .

Slik som jeg skjønte det, var det bare en nyere software i den siste chippen, som gjorde at det ble litt mer effekt av den..

NBS chipper også bilen til kr 4795,- til 196hk, MEN bare til 280Nm..

Derfor er jeg usikker på hvor jeg skal få gjort dette, siden det er stor prisforskjell, og effektforskjell..

Ser også at Chipsenter har, men da blir effekten: 196hk og 290Nm.

Dette er jo bare tall, men de må jo ha hentet dataene fra en plass..

Noen tips videre i denne saken?

Og over til Boost Controller og Bleedventil;

Dette var bare et "billig" alternativ til chip intill videre.. Men er det da å annbefale en bleedventil kontra boost, eller bare satse på chip tvert? :)

Mvh

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sette på boostcontroller sånn uten videre er dårlig butikk.

Motorstyringa mister da muligheten til å regulere trykket selv.

Justerer du opp for mye vil motoren prøve å gå i nødmodus, men klarer ikke å senke trykket. I tillegg så kan du ende opp med å bevege deg utenfor det motorstyringa er satt opp for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner jo at man kan jo ikke hente så mye ut av en bleed/boost ventil, men satset da på å justere det til kanskje 1bar, bare for å ha litt ekstra. Men skal heller spare de hundrelappene og gå for en skikkelig chip:)

Men så, chipsenter har ja, men er det noen som har erfaring med typer chip? Da mener jeg fra hvilken leverandør som:

Autopower

NBS

Chipsenter

TS-Tuning

osv.

Siden de oppererer med forskjellige tall, så må det jo også være forskjell på chippene..

Mvh

A4 1,8TQ {Sølve}

-{Audi_Roy}-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner jo at man kan jo ikke hente så mye ut av en bleed/boost ventil, men satset da på å justere det til kanskje 1bar, bare for å ha litt ekstra. Men skal heller spare de hundrelappene og gå for en skikkelig chip:)

På 1 bar så vil orginal ECU gå i nødmodus, prøve å senke ladetrykk, trekke tilbake tenning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider