Gå til innhold

Når noen forlover seg, når skal de gifte seg?

Ranger emnet

KristianG

Anbefalte innlegg

Heihei!

Dårlig emnetittel, men synes det var vanskelig å formulere den på en annen måte.

Uansett, problemstillingen er som følger;

Et kjærestepar har forlovet seg, og jeg spør når de skal gifte seg. Det har de ikke noe svar på, og de kunne fortelle at det i hvert fall ikke ble noe av dette året.. Så da spør jeg dere, kjære forumbrukere; hvorfor forlover man seg? Er det noen her som synes det er kult å være forlovet, bare for å være forlovet? Eller kanskje det er noen som mener en skal gifte seg innen x antall måneder etter forlovelsen?

Jeg har aldri fridd til noen, men antar at det er slik man gjør det:

"Åh, vill du jeft dæ me mæ, kjære?"

"Jaaaaaaaaaaaaaaa, deeeeeeeee vill æææææææææææ"

Og så er man forlovet. Man spør da vitterlig ikke om man skal bli forlovet?

Diskutér.

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...skyt meg ikke om jeg tar feil men jeg mener det er noe slikt som dette.

En forlovelse er et "løfte" om giftemål,uten at jeg skal være skråsikker på min sak erindrer jeg noe om at bryllupet skulle stå innen et år eller noe slikt.

Som mange andre tradisjoner er dette noe utvannet i nyere tid og folk kan være forlovet på årevis uten engang å noensinne gifte seg.

En gang i tiden var det jo vanlig skikk og bruk å be om sin kommende hustrus hand hos hennes far før en forlovelse/bryllup kunne finne sted. :D

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting annet enn en avtale mellom to personer å forlove seg i "fremtiden".

ePiFaNT: For å være mer enn sammen? Jeg skjønner ikke, man spør vel ikke: "Skal vi forlove oss?" Man spør jo: "Skal vi gifte oss?" eller er det vanlig å spør om man skal forlove seg nå kanskje..

Tiden fra frieriet til giftemålet finner sted er altså forlovelsen. Kanskje litt likt advent, som markerer forberedelse til juletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner litt tankegangen. Men poenget med en forlovelse er jo å vise verden; "NÅ SKAL VI SNART GIFTE OSS". (Jeg vet at før, var det vanlig å gifte seg innen ett år etter at man ble forlovet.) Hva er poenget med å forlove seg for å forlove seg? Er det innmari kult å ha en ring uten å være gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen har, såvidt jeg har forstått, vært å gifte seg i løpet av det første året etter at man forlover seg. Imidlertid har det skjedd en endring her de siste 10-15 årene, og det blir vanligere og vanligere å være forlovet i årevis, og noen får til og med, forlovelse til tross, aldri somlet seg til å gifte seg. Jeg aner ikke hva årsaken(e) kan være.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje greit å prøve ut å bo sammen, gå med ring på fingeren og ha et forhold så seriøst at man like gjerne kunne vært gift, før man gifter seg. Bedre å finne ut at dette ikke går når man er forlovet enn når man er gift.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen har, såvidt jeg har forstått, vært å gifte seg i løpet av det første året etter at man forlover seg. Imidlertid har det skjedd en endring her de siste 10-15 årene, og det blir vanligere og vanligere å være forlovet i årevis, og noen får til og med, forlovelse til tross, aldri somlet seg til å gifte seg. Jeg aner ikke hva årsaken(e) kan være.

Her har vi mere eller mindere fasiten ja.

For å forlove seg må han eller henne gå ned på knee og fri. Personen får da forhåpentlig vis ett ja. Og etter gammel tro/regler da skal brylupet stå iløpet av 1 år etter denne datoen.

Dette er mere og mere på vei bort da gamle skikker går i glemmeboka og 14'iser forlover seg på ungdomskolen for de tror det er tøft. Folk er forlovet lenger og lenger og som nevnt er det par som er forlovet i 20 pr etc før de gifter seg. Også folk som er forlovet til døden skiller de uten noen gang å ha giftet seg.

Også har du disse 14'isa som tidligere nevnt som har vært forlovet 3-4 før de er ferdig på vidregående.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var litt krav til forlovelse jeg, som at man skal ha 2 vitner til forlovelsen, man skal avtale en dato for giftemålet(kanskje ikke så lett å finne en nøyaktig dato lenge før i dag).

Og den driten folk driver med i dag faktisk ikke kvalifiserer til å være forlova.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider