Gå til innhold

Antenne problem

Ranger emnet


Monzter

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle være lur å koble strøm til cd-spilleren fra en tykk strømledning som går til bryter for varmetråder bak, slik at jeg fikk strøm ved første hakk på tenningslåsen. Men etter at jeg gjorde det, har antenna til radioen sluttet å virke. Får ikke inn noen kanaler, bare svakt med masse støy.

 

Må jeg bruke strøm fra ett annet sted, da antenna er i varmetrådene? Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle være lur å koble strøm til cd-spilleren fra en tykk strømledning som går til bryter for varmetråder bak, slik at jeg fikk strøm ved første hakk på tenningslåsen. Men etter at jeg gjorde det, har antenna til radioen sluttet å virke. Får ikke inn noen kanaler, bare svakt med masse støy.

 

Må jeg bruke strøm fra ett annet sted, da antenna er i varmetrådene? Stemmer det?

 

Antennen er i varmetrådene i bakruta ja. Varmetrådene trenger ikke står på for at denne skal fungere, derfor har din (merkelige) "omkopling" ingenting med dette å gjøre!

 

1. Hvorfor henter du ikke strøm direkte fra tenningslåsen? Det er et kontaksett i denne som gir spenning ut så lenge nøkkelen står i, trenger ikke vri nøkkelen rundt heller. Denne spenningen kan brukes til å trekke er rele, der du henter hovedstrømmen direkte fra batteriet. Dette er en MYE bedre løsning, og den ledningen som gir spenning når nøkkelen står i tenningslåsen er alt i ISO-kontakten til bilstereoen ;) En eller to tynne røde ledninger i en plugg. Når jeg sier plugg så mener jeg et kontaktpunkt i ISO-kontakten!

 

2. Grunnen til at radioen din er dårlig er nok at du har revet ut en ledning vil jeg tro. I den nevnte ISO-kontakten er det en eller to tynne hvite ledninger i en plugg. Disse skal ha spenning fra spilleren når den står på. Dette er til antenneforsterkeren som ligger under baksetet dit (som går på antenna i bakruta).

 

:)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antennen er i varmetrådene i bakruta ja. Varmetrådene trenger ikke står på for at denne skal fungere, derfor har din (merkelige) "omkopling" ingenting med dette å gjøre!

 

1. Hvorfor henter du ikke strøm direkte fra tenningslåsen? Det er et kontaksett i denne som gir spenning ut så lenge nøkkelen står i, trenger ikke vri nøkkelen rundt heller. Denne spenningen kan brukes til å trekke er rele, der du henter hovedstrømmen direkte fra batteriet. Dette er en MYE bedre løsning, og den ledningen som gir spenning når nøkkelen står i tenningslåsen er alt i ISO-kontakten til bilstereoen ;) En eller to tynne røde ledninger i en plugg. Når jeg sier plugg så mener jeg et kontaktpunkt i ISO-kontakten!

 

2. Grunnen til at radioen din er dårlig er nok at du har revet ut en ledning vil jeg tro. I den nevnte ISO-kontakten er det en eller to tynne hvite ledninger i en plugg. Disse skal ha spenning fra spilleren når den står på. Dette er til antenneforsterkeren som ligger under baksetet dit (som går på antenna i bakruta).

 

:)

 

Det er jo helt klart en bedre løsning at det er strøm til spilleren så lenge nøkkelen bare står i tenningslåsen.

For det går ikke an å høre på musikk uten å slå av kjølevifta, hvis den skulle gå når bilen er av sånn som det er nå.

Er jo ikke noe å lure på om dette allerede er i iso-kontakten!

Ja jeg klippte bort denne kontakten jeg... Visste ikke at det fantes antenneforsterker i bilen.

 

Takk for hjelpen Quattro73 =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår