Gå til innhold

Trøbbel med det nye anlgegget mitt. Update 09.08.08!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Innstallerte ny stereo i M3en før Rudskogen.

Det jeg har er:

Pioneer Premier DEH-P800PRS

Infinity Kappa Perfect 5.1

Rockford P3S sub

Infinity 475a (4 kanals) forsterker

Så, jeg satte i alt dette og kjørte kun sub på ene kanalen på forsterkeren. Dette funket utmerket.

Så skulle jeg koble opp frontsettet mot de to front kanalene på forsterkeren. Når jeg gjorde dette så ble det nesten ikke lyd i suben eller frontsettet, prøvde ny forsterker og da funka det. Så forsterkeren ble plutselig ødelagd.

MEN, når vi prøvde den andre forsterkeren så er det mye støy. Hører cd spilleren i høyttalerene og når jeg startet bilen så er det jo den kjente lyden.

Har nå en 2 kanals Rockford forsterker. Med en gang jeg satte den i så var det ingen støy, gikk en stund og jeg flytta på noen kabler så kom den igjen. Har ingen aning om hva som lager denne støyen.

Har prøvd 4 signalkabler, lakt remote utfor bilen, og som sakt tre forsterkere. Jeg tror ikke det har noe med spilleren å gjøre, håper ikke det hvertfall.

Det var ingen støy når jeg kjørte kun sub på 4.kanals Infinity og frontsettet på cd spilleren.

Noen som kan hjelpe meg her?? Begynner å gå opp for ideer.

Selv om jeg tar ut signal kabelen i cd spilleren så er støyen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese litt. http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=36&ids=artID

Jordingsbanen til signalutgangen blir brent av pga at det går for stor strøm der. Grunnen er at det tilkobles med strøm på. (nøyaktig grunn har eg ikkje) Eg koblet alltid vekk jordingen på batteriet før eg fikler med bilstereoen. Lykke til med å finne feilen!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Les litt på http://www.bcae1.com/. Der står det en masse teori og "triks" du kan tenke igjennom.

Når det gjelder dynamostøy:

1. signalkabler og strømkabler(inkl remote) skal ligge på hver

sin side i bilen.

2. CD-spiller og forsterker(e) skal ha samme jordingspkt! I ditt

tilfelle; jord spilleren til batteriet.

3. "Spindelvev" i bagasjerommet er "forbudt". Signalkabeler og

rem/høytaler/strøm kabler bør være adskilt med ihvertfall

10-15 cm(hvis mulig).

4. Brendte jordbaner får man hvis spilleren og forsterkeren

har forskjellig nullnivå(jordingspkt).

Spilleren vil da forsøke å "finne" samme nullniva som for- sterkeren(e)s forforsterkertrinn har, og forsøke å utligne spenningsforskjellen igjennom signalkablen(e).

Her på forumet er det mange som har ekstremt mye mere peiling på

dette her enn meg. Så arrester meg hvis jeg er ute og kjører her..!:)

Tenningsstøy(hvis du har..??)

1 Sjekk alle plugger for feil

2. Sjekk alle pluggledninger for overslag/feil(spekk i iso-

lasjon.

3. Sjekk coil(er)/fordelerlokk for feil.

4. Sjekk jordingspkt for batteri evt for motoren

osv...

Håper jeg har gitt deg noen få tips ihverfall. Jeg skreiv dette innlegget trøtt og jævlig etter en hard arbedsdag. Beklager i så tilfelle litt teit språkbruk og resonement...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spilleren koster 6000...er toppmodellen til Pioneer liksom, helt forbanna ny.

Men det er jo rart at det skulle skje bare for jeg la opp et par høyttaler kabler til frontsettet. Hadde ikke støy før jeg gjorde det.

Nå ligger ALT på samme side av bilen og da, er ikke jeg som har dratt kablene, alt lå der når jeg kjøpte bilen. Kan vel ta å pakke alt inn i alu.folie og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Ok gutter! Nå har jeg hatt interiøret utav bilen, slipt litt rust og tetta noen vann lekasjer samtidig som jeg har:

-Kjøpt ny signalkabel (til 4 kanals)

-Lakt alle signalkabler på venstre side av bilen

-Tatt alu folie rundt høyttaler kablen som ligger attmed støm kabelen

-Lakt jorden til spilleren bak på batteriet

-Lakt remote på samme side som støm kabelen

-Ryddet og lakt ledninger separat i bagasjerom

MEN når jeg testa anlegget så var det samme støyen. Så jeg drev å fikla litt til.

Da fant jeg ut at om jeg tok signalkabelen og la den bortpå kanten til spilleren så forsvant støyen! Da er det vel jordings banen på signalkabelen som er brent inne i spilleren..?

Så, jeg tok en gammel ødelagd signalkabel og klippet den av. Avmantlet endene og tvinnet signal og jord sammen og plugget den i ene av de tre signalutgangene på spilleren. Da forsvant støyen igjen.

Går det an å bare ha det sånn eller bør jeg kjøre signalkabelen til jord i spilleren?

Ble en helt annen lyd i høyttalerene, mye klarere og renere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har 3 linjeutganger. Jeg bruker front og SW. På den som heter rear har jeg tatt en gammel ødelagd signalkabel som jeg har klippet endene av slik at den er 20 cm lang kanskje.

Avisolert endene og tvinnet dem sammen individuelt, slik at jordingskappen og signal lederen er tvinnet sammen. Da forsvant støyen.

Støyen forsvant og viss jeg tvinnet en vanlig ledning rundt en av de andre signalkablene å la den til jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næmen e d ikke bømlingen:D even hær. hvis du husker meg:D æ kan si ka som e galt me spillern din. du har sikringer inne i spiller. å di sikringan ligger på linjeutgangan. å di e litt underdimensjonert. å veldig lett å få til å gå. har klart det sjøl me å bare spille litt. hvis du sender spillern inn så blir di sikringan bytta. men dem kommer til å ryke igjenn.. et vanlig problem på pioneer spillera...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider